עבור חופן מזומנים: בנקים באירופה מוכרים עסקים בחו"ל

המצב קשה: בנקים רבים באירופה מוכרים חלק מסניפיהם הצומחים בחו"ל למתחרים המקומיים - כך חושף "בלומברג" ■ זאת, לאור הדרישה להגדיל את הלימות ההון שלהם לכ-9% עד יוני 2012

בנקים רבים באירופה מוכרים חלק מסניפיהם הצומחים בחו"ל למתחרים מקומיים - כך חושף היום (ג') "בלומברג". זאת, לאור הלחץ על המערכת הפיננסית באירופה להגדיל את נזילותה באופן מיידי על רקע משבר החובות, וחרף העובדה כי המהלך צפוי לפגוע ברווחים עתידיים של הבנקים.

כך למשל הבנק Banco Santander SA (ספרד), KBS Groep (בלגיה) ודויטשה בנק (גרמניה) מקדמים תוכניות למכירת שלוחות רווחיות שלהם מחוץ למדינותיהם. זאת, כאמור, לאור מבחני הלחץ ודרישות הרגולטורים המעיקים על הבנקים ביבשת - במסגרתם דורשת רשות הבנקים האירופאית כי המוסדות הפיננסים יגייסו כ-114.7 מיליארד אירו (152.7 מיליארד דולר) על רקע המשבר.

כך למשל, הבנק Banco Santander שאמור לגייס הון בהיקף של 5.2 מיליארד אירו (6.9 מיליארד דולר), מחר את סניפיו בקולומביה לבנק הצ'יליאני Corpbanca תמורת כ-1.16 מיליארד דולר. דויטשה בנק בוחן גם הוא אופציות דוגמת מכירת יחידת ניהול הנכסים שלו, ו-KBS מעוניין למכור את עסקיו בפולין.

הבנקים נדרשים לגייס את ההון במסגרת הדרישה להעלאת יחס הלימות ההון שלהם לרמה של 9% עד יוני 2012 - לעומת הדד-ליין המקורי, שעמד על שנת 2019. הבנקים לא מעוניינים לנסות לגייס הון על בסיס הנפקות עקב ירידות הערך בשוק ההון באחרונה, ולכן מבכרים למכור עסקים רווחיים שלהם בחו"ל על פי לקיחת הלוואות בתקופה בעייתית זו.

מנגד, כלכלנים בשוק מעריכים כי "טרנד המכירות" המדובר משקף את מצבם העגום של הבנקים, שנמצאים במצוקת מזומנים קשה, וכן עלולים להיפגע כספית מהמהלך ברבעונים הבאים. בנוסף, הבנקים מאבדים "אחיזה" יקרה מפז במדינות מחוץ לאירופה, ונותרים עם עסקיהם המקומיים ביבשת - אשר כלכלתה סובלת מהאטה חריפה וסיכון למיתון, בתקופה האחרונה.

"הם מוכרים כמה מעסקיהם הרווחים ביותר", אמר אזאד זאנגנה, כלכלן ב-Schroders Plc. "הבנקים מאולצים על ידי הרגולטורים למכור את העסקים האלה. ואז הם יהפכו לארגונים הרבה פחות רווחיים, המודל העסקי כמעט ויפסיק לעבוד - כיוון שהבנקים ישאירו רק עסקים באירופה, וכאן יש האטה".