IBI מספק רשימת מניות מומלצות לשנת 2012

ב-IBI ממליצים על ההשקעה במגזר חיפושי הגז ■ רפי גוזלן: "השוק המקומי יניב ביצוע עודף על פני שווקים מפותחים, וחסר ביחס למתעוררים"

"זהו הזמן, היום והרגע להשקיע במניות הגז", כך אמר היום אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של IBI, בכנס השנתי של בית ההשקעות שנערך הבוקר (ב') בתל אביב.

שווי מאגרי הגז נגזר מתחזיות הצמיחה של המשק לגבי צריכת הגז, וליכט סבור כי "התחזיות לא מספיק גבוהות, ונראה צריכת גז גבוהה יותר. החברות נסחרות מתחת לשווי המאגרים, ומדלגות על אפסייד משמעותי, שכן הן אינן מתמחרות את האופציה של מציאת נפט".

ליכט אמר, כי חברות שנחשבו בעבר כדפנסיביות, נמצאות כעת תחת מתקפה חברתית ורגולטורית. "בניגוד למחאות קודמות, אם בכלל היו כאלה, המחאה האחרונה מגובה בהרבה מאוד טכנולוגיה, ומאפשרת להשוות מחירים, להתאגד, למחות וכו'. חברות שלא יפנימו את השינוי שחל בצרכן הישראלי, יישארו מאחור, ויפספסו שלב מאוד משמעותי באבולוציה של השוק הישראלי".

ליכט סבור, כי הריכוזיות תמשיך לעמוד במוקד, וכי יירשם שינוי מבני בשורה ארוכה של חברות. "ההמלצות של ועדת הריכוזיות די דרקוניות. מספיק שרק חלק יתקבלו, ותהיה פגיעה קשה בחברות האחזקה. במציאות כזו צריך לזהות נכון איפה יהיו שינויים מבניים, ואילו חברות ייפגעו. לצד זה, לדעתנו יהיו הזדמנויות רבות, בין היתר בחברות מקבוצת אי.די.בי".

על נושא הסדרי החוב אמר ליכט, כי "אנחנו מסכימים שחברות צריכות להחזיר את החוב שלהן, ובעל השליטה צריך לעשות כל שביכולתו על מנת לעמוד בחובות. יחד עם זאת, מבנה של חברה בע"מ הוא חשוב להמשך צמיחת המשק".

המשק הישראלי מגיע עם מומנטום חלש ל-2012. יחד עם זאת, דרגות החופש של בנק ישראל והממשלה, ובעיקר החזרת הריבית הריאלית לסביבה אפסית, ישפרו את המחצית השנייה", אמר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי באי.בי.אי, והוסיף: "שוק המניות יניב ביצוע עודף על פני שווקים מפותחים, וביצועי חסר ביחס לשווקים מתעוררים". גוזלן סבור, כי בשוק האג"ח הממשלתיות יש עוד מקום לירידת תשואות, ובשוק הקונצרני הוא צופה המשך עליית המרווחים. "יש עליית מדרגה בניתוח המיקרו הנדרש, ולכן אני לא ממליץ על סלים, אלא יותר על תיק מנוהל".

סימני שאלה רבים עדיין מרחפים מעל המשבר באירופה. גוזלן הסביר כי "התרחיש המרכזי שלנו הוא שהגוש לא יקרוס. נראה מדיניות מרחיבה שתביא להתאוששות במחצית השנייה של השנה". גוזלן מצפה לצמיחה של 2.7%-3% בשנה הבאה. לגבי הריבית הריאלית סבור גוזלן, כי היא תהיה אפסית ואולי אף שלילית, וכי פער הריביות בין השקל לשאר המטבעות יצטמצם. "אני לא אבהל משער של 4 שקלים לדולר", הוא טוען.

על שוק האג"ח הממשלתיות במדינות כמו ארה"ב וגרמניה אמר קליין, כי "תשואה של מתחת ל-2% באג"ח לעשר שנים ודאי לא מפצה על סיכוני האשראי, הנזילות והריבית. במדינות כמו איטליה או ספרד, נראה תשואות קצת יותר טובות, אבל בסוף 2012 הן יירדו חזרה".

גם בשוק האג"ח הקונצרניות ישנן אג"ח שלטענת קליין אינן מפצות על הסיכון. "מי שמחפש השקעה באג"ח קונצרניות בדירוג AA אולי עדיף שלא ישקיע בכלל. ערך ניתן למצוא בדירוגי ה-BBB, וכן ניתן למצוא הזדמנויות באג"ח שמושפעות כרגע מאווירת מיתון".

משקל יתר לדולר וחסר לאירו

על מט"ח אמר קליין, כי הוא נותן משקל יתר לדולר וחסר לאירו. "לא מעט בנקים חוזים התחזקות של היורו. אני חושב שההערכות האלה לוקות בפוזיציות עצמיות", אמר.

שוק המניות האמריקני לדעת קליין נמצא ב"רמות נוחות", אולם סקטור הפיננסים לדעתו מהווה "יותר מלכודת מאשר הזדמנות". גם באג"ח הבנקים מזהה קליין מלכודות. "בחוב בכיר של בנקים יש השקעות לא רעות, אבל רק בבנקים כמו סיטי או בנק אוף אמריקה. צריך להיזהר ממורגן סטנלי". ככל שוק האג"ח הקונצרניות לדעת קליין הוא יקר. לגבי סין אמר קליין, כי "המינון הנכון של אחזקה במניות סיניות לאדם הפשוט הוא אפס".

תחום שחזר לרכז עניין הוא הסחורות. רפאל מוזינסקי, ראש תחום סחורות באי.בי.אי, אמר כי "למרות ההאטה בכלכלה הגלובלית, אנחנו ממשיכים לצפות שהביקוש לנפט יגבר על הייצור. זה רק עניין של זמן עד שהמלאים יתרוקנו, ומחיר הנפט יעלה כדי להיענות לביקושים". מוזינסקי תיאר, כי חל גידול בעלויות הייצור הממוצעות לחבית, העומדות כיום על 80 דולר לחבית, כלומר היצרנים יצטרכו למכור בלא פחות מ-90-100 דולר לחבית. גם על הזהב המליץ מוזינסקי ככלי להתמודד עם ריבית ריאלית שלילית וחששות מפני אינפלציה, וכן על האלומיניום שמושפע מירידה בהיצע (עקב סגירת מתקני ייצור כתוצאה מהתייקרות מחירי האנרגיה) ומלאים נמוכים, ולכן מחירו צפוי לעלות.

המלצות ההשקעה של איביאי לשנה הבאה
 המלצות ההשקעה של איביאי לשנה הבאה