ארבלי: "להעלים מס זה פשע חברתי, חייבים לשלם מס אמת"

מנהל רשות המסים בפועל, בהופעה פומבית ראשונה מאז מינויו על ידי שר האוצר יובל שטייניץ: "אנו לא רוצים להכשיל את ציבור העוסקים במדינה. חייבים לשלם מס אמת. האסטרטגיה שהצגנו לשר היא מרחיקת לכת"

"כולכם חשופים למחאה החברתית. נטל המס חייב להיות שווה. לא יכול להיות מצב שיש ציבור שמשלם מסים כחוק ועליו מושתת הנטל ויש ציבור אחר שלא משלם. אם אנו מדברים על צדק חברתי, להעלים מס, זה פשע חברתי. ראיתם את הקמפיין שלנו. אנו עושים כמיטב יכולתינו כדי למגר את התופעה ולכם יש גם תפקיד לזה". כך אמר היום (ב') דורון ארבלי, מנהל רשות המסים בפועל, בהופעה פומבית ראשונה מאז מינויו על ידי שר האוצר יובל שטייניץ באחד המהלכים הכי שנויים במחלוקת. ארבלי אמר את הדברים בכנס ירושלים לכלכלה וחברה של לשכת רואי חשבון בישראל בראשות דורון קופמן.

ארבלי המשיך ואמר כי "רשות המסים התבקשה על ידי שר האוצר לקבוע אסטרטגיה למיגור ההון השחור. יש כל מיני יודעי דבר שזורקים כל מיני מספרים לגבי הון שחור וכל המרבה מצליח. אנו קבענו את האסטרטגיה של איך נלחמים בהון השחור. על מנת להפעיל את הכלים הדרקונים שמפיעילים בארה''ב אנו לא רוצים להכשיל אף אחד. אנו נותנים לכולם, באמצעות גילוי ברצון, לעשות את זה. אנו לא רוצים להכשיל את ציבור העוסקים במדינה. חייבים לשלם מס אמת. האסטרטגיה שהצגנו לשר היא מרחיקת לכת. היא לא מתחילה בכך שיוצאים לשטח. זה חייבים. הכל מתחיל בחינוך. לא שקענו מספיק בחינוך משלמי המס. לא הסברנו מספיק עד כמה זה חשוב. אנו רוצים שישנו ספורט. שיעזבו את ספורט העלמת מס".

נזכיר כי ועדת האיתור למנהל רשות המסים בראשות מנכ''ל האוצר, חיים שני, בחרה במשה אשר כמנהל. שטייניץ סירב לקבל את המלצתם, מינה את ארבלי וכעת נאבק משפטית עם אשר בבית המשפט העליון.

עוד אמר ארבלי כי "הדו-שיח בין רשות המסים לבין לשכת רואי חשבון חייב להשתנות. אני רואה בכם שותפים. תפקיד שלנו הוא לשרת אותכם ואת לקוחות שלכם. כך אני רואה את תפיסת התפקיד. אתם צריכים להיות שותפים בקבלת ההחלטות. אני מקווה מאוד שגם חברי הלשכה יעמדו באבני הדרך כפי שנקבעו בינינו. חייב להיות שקיפות משני הצדדים. אני מקווה שאתם גם תפנימו את העקרונות החדשים

ארבלי אמר כי ישנם מספר פעולות שאנו עושים כדי למגר את העלמות מס. "אני יודע שהדווח המקוון מכביד עליכם. אני לא יודע עד כמה. מתחילת השנה, החוק תקף לכולם, לכל העוסקים. אבל בעקבות בקשתכם, הסכמנו להקלה. אבל אחרי שהסכמנו על הקלה. חזרו בכם. אני נמצאים בפתחו של מו''מ. זה כלי מאוד חשוב להילחם במאבק ההון השחור. זה לא כדי להאדיר את שמה של רשות המסים. אנו פועלים כדי לקבל כוח אדם חדש. אנו במו''מ עם אגף התקציבים כדי לקבל עוד תקנים. אנו עובדים גם על תדמית רשות המסים וזה קשור קשר הדוק לגבייה ולאמון של האזרחים בנו.

עוד חשף ארבלי כי הרשות קיבלה 20 בקשות לנוהל גילוי ברצון מהכנסות מחו''ל. "מדובר בסכומים משמעותיים ביותר. מה שהיה זה לא מה שיהיה. אנשים מתחילים להבין את זה. אנו יודעים איפה אנו חיים. אבל נמשיך כי אנו יודעים שיש ציבור שיתעלם וצר לי על כך. נדע לטפל גם בהם".

בסוף דבריו פנה אליו רו"ח עופר מנירב, נשיא הלשכה לשעבר ומי שמנהל מטעמה את המאבק נגד הדיווח המקוון, ואמר לו "אנחנו לא הסכמנו לעולם להמשיך את הדיווח המקוון כפי שטענת וגם לא שברנו אף הסכמה בינינו אך מפאת כבוד אני אעצור כאן".

ארבלי השיב לו: "גם אני מפאת כבוד לא אגיב".