ניתוח נתוני גמיוז: "גלובס" גדול מ"דה מרקר" בכ-20 אלף גולשים מדי יום

השוואה בין נתוני "גלובס" ל"דה מרקר" בחודש נובמבר: רייטינג חודשי ■ רייטינג יומי ■ עמוד בית מול עמוד בית ■ השוואת איכות ואופי הגלישה ■ השוואת גולשים ממגזר הכלכלה והפיננסים

נתוני גמיוז של ועדת המדרוג לאתרי אינטרנט, המתפרסמים היום (ד') לראשונה, מאפשרים הצצה חסרת תקדים, באיכותה ובהיקפה, לרייטינג של אתרי האינטרנט הישראלים.

בהשוואה לסקר טים, שהיה עד כה הסטנדרט בענף על אף שהתבסס על שאלונים טלפוניים ואינטרנטיים בלבד ולא על נתוני אמת - נתוני גמיוז הם בבחינת מעבר מחושך לאור. הפעם הנתונים היברידיים, כלומר: משולבים; גם סקריפיטים שהותקנו באתרים הנמדדים ומודדים כל כניסה וגם פאנל נרחב של עשרות אלפי גולשים, שהסכימו להתקין על מחשביהם האישיים תוכנה שעוקבת אחר גלישתם באינטרנט.

השילוב הזה אינו החידוש היחידי: גמיוז לא מסתפקת במענה על השאלה "של מי יותר גדול" - אלא מאפשרת מבט מעמיק לקרביים של האתרים, לאיכות הגלישה בהם ולנתונים סוציו-דמוגרפיים של הגולשים בהם.

"גלובס" מול "דה מרקר" - ניתוח הנתונים החודשים והיומיים

בגזרת אתרי הכלכלה, פועלים, כידוע שלושה אתרים מרכזיים: "גלובס", "דה מרקר" ו"כלכליסט". "כלכליסט" בחר, מסיבות השמורות עימו, לא לחשוף את נתוניו החודש - וכך נותרנו עם דו-קרב בין "גלובס" ל"דה מרקר". בואו נציץ בנתונים, הם מרתקים.

מבחינת ציר הזמן, גמיוז מפרסמת שני דירוגים של רייטינג: חודשי ויומי. הביטו בשתי הטבלאות המצורפות כאן. הטבלה הראשונה משווה את הרייטינג החודשי, "גלובס" מול "דה מרקר", בפרמטרים של ריל יוזרס (גולשים בפועל), דפים נצפים, זמן שהייה של כל המבקרים באתר בשעות וזמן שהייה ממוצע למבקר.

הטבלה השנייה משווה את אותם פרמטרים - אבל הפעם לפי נתון יומי של היום הפעיל ביותר בחודש נובמבר, שהיה זהה בשני האתרים - 6.11.2011. הנתונים היומיים בשאר ימי חודש נובמבר, אגב, דומים מאוד - והמגמות בהם זהות.

רייטינג חודשי - "גלובס" מול "דה מרקר"

השוואה חודשית גלובס דה מרקר
 השוואה חודשית גלובס דה מרקר

רייטינג יומי - "גלובס" מול "דה מרקר"

השוואה גלובס דה מרקר יומי
 השוואה גלובס דה מרקר יומי

מהטבלה החודשית, ניתן ללמוד כי בחודש נובמבר כולו נספרו ב"דה מרקר" 641 אלף ריל יוזרס, לעומת 542 אלף ריל יוזרס ל"גלובס". אלא שכאן מסתיימות החדשות הטובות מבחינת "דה מרקר". ברמה היומית, קרי: מדי יום ביומו, נרשם פער של יותר מ-20,000ריל יוזרס לטובת "גלובס".

מה מלמדים נתוני זמן השהייה?

איך קורה שאתר גדול ממתחרהו ברמה חודשית - וקטן ממנו משמעותית מדי יום ביומו? התשובה צפונה בשיטת המדידה של גמיוז: ברמה החודשית, יש יתרון גדול לאתרים שמביאים "גולשים מזדמנים", שגולשים פעם או כמה פעמיים לאתר בחודש והגיעו אליו עקב הפניות מאתרים אחרים, מנועי חיפוש וכו'. ברמה היומית, גולשים אלה משמעותיים הרבה פחות, מכיוון שכאמור הם מגיעים לאתר פעם בשבוע-שבועיים במקרה הטוב. ברמה היומית, מתחזקים האתרים עם קהל גולשים "כבד" ונאמן.

נחזור לנתונים החודשיים: מעניין להיווכח, שעל אף היתרון המספרי של "דה מרקר" במספר הגולשים בטווח זמן זה, ל"גלובס" יתרון בולט בדפים הנצפים - 36 מיליון בחודש, מול 24 מיליון. נתון זה מלמד על איכות גלישה: בעוד גולש ב"דה מרקר" מייצר בממוצע 39 דפים נצפים בחודש, גולש ב"גלובס" מייצר בממוצע 68 דפים. וזה לא נגמר כאן: בעוד גולש ב"דה מרקר" שוהה בממוצע באתר זה כשעה ו-12 דקות בלבד בחודש, גולש ב"גלובס" שוהה בממוצע באתר יותר מ-5 שעות בחודש!

לאיזה אתר נכנסים יותר גולשים מדי יום ביומו?

הפער הזה, בזמן השהייה והדפים והנצפים, מתחדד ברמה היומית - שם, כאמור, "גלובס" מוביל גם במספר הריל יוזרס. ראוי לשם לב, בהקשר זה, לנתוני הדפים הנצפים היומיים: בעוד גולשי "דה מרקר" ייצרו ב-6.11 כ-890 אלף דפים נצפים, ייצרו גולשי "גלובס" באותו היום, שכאמור אינו שונה מימים אחרים מבחינת המגמה שבו, 1.48 מיליון דפים נצפים - פער יומי של יותר מ-600,000 דפים.

כאשר אתר מוביל על מתחרהו הישיר בנתון הריל יוזרס החודשי, אך מפגר אחריו בנתון הריל יוזרס היומי - זה, כמובן, מעורר תהיות בנוגע לאופי הגלישה בשני האתרים. כבר הזכרנו את "הגולשים המזדמנים", אבל הם רק מחצית המהתמונה: החצי השני נוגע לפעילות הליבה של האתרים, כלומר: כלכלה ופיננסים.

עמודי הבית של "גלובס" ו"דה מרקר": השוואה, ראש בראש

גם כאן, מספקת מערכת המדידה מידע מעניין. אמנם, אתר "דה מרקר" החליט להסתיר את נתוני הרשת החברתית "דה מרקר קפה" ולכלול אותה ב"אחרים" כך שלא תתאפשר הצגת נתונים פומבית שלה, אבל ניתן להשוות, ראש בראש, בין שני העמודים החשובים ו"הליבתיים" ביותר בשני האתרים - עמוד הבית של "גלובס" מול עמוד הבית של "דה מרקר".

הטבלאות להלן משווה בין עמודי הבית ברמה יומית, בפרמטר של ריל יוזרס (גולשים בפועל). ראוי לציין שקיימים פערים אדירים לטובת "גלובס" גם בפרמטרים של זמן שהייה ודפים נצפים בעמוד הבית, אבל בואו נתמקד הפעם בנתוני הריל יוזרס, שהם, איך לומר, מפתיעים בחדותם.

נתוני גלישה מבקרים בעמוד הבית
 נתוני גלישה מבקרים בעמוד הבית

ניתן לראות, בבירור רב, כי עמוד הבית הבית של "גלובס" מושך אליו מספר גולשים כפול מאשר עמוד הבית של "דה מרקר". מה שמצביע שהכוח של "דה מרקר" מגיע ממקומות אחרים - הפניות מאתרים באשכול קבוצת "הארץ" וכנראה גם "הקפה".

ניתן לאושש הנחה זו בדרך נוספת - גלישת קהלי מטרה בשני האתרים. שימו לב לטבלה הבאה, המשווה נוכחות של גולשים שדיווחו על עצמם כעוסקים ב"כלכלה ופיננסים", בשני האתרים. על ציר הזמן, משווה הטבלה את הפעילות בתחום זה בעשרת הימים הראשונים של נובמבר - אבל הנתונים דומים למדי גם בשאר הימים בחודש. וגם כאן, הנתונים למעשה מדברים בעד עצמם.

השוואה לפי מקצועות הגולשים כלכלה ופיננסים
 השוואה לפי מקצועות הגולשים כלכלה ופיננסים

מהן, אם כך, השורות התחתונות בהשוואה בין "גלובס" ל"דה מרקר"?

■ "גלובס" מוביל, בפער ניכר, בנתוני הגלישה היומית לאתר. כלומר, ב"גלובס" מבקרים מדי יום 15-25 אלף גולשים בפועל יותר מאשר ב"דה מרקר".

■ "דה מרקר" מוביל על "גלובס" בנתוני הריל-יוזרס החודשיים, כתוצאה מזרם גולשים מזדמנים גדול יותר.

■ ל"גלובס" הובלה של עשרות עד מאות אחוזים על "דה מרקר" בנתוני זמן שהייה באתר ודפים נצפים, הן ברמה החודשית והן ברמה היומית. כלומר, גולשי גלובס שוהים הרבה יותר באתר מאשר גולשי דה מרקר - ומייצרים הרבה יותר דפים נצפים.

■ בהשוואה בין עמודי הבית של שני האתרים, עמוד הבית "גלובס" מנצח בפער מפתיע וחד משמעי. בימים רבים בחודש, מספר הגולשים לעמוד הבית של "גלובס" היה כפול ואף יותר מכך ממספר הגולשים לעמוד הבית של "דה מרקר". בכל הימים, היה פער גדול בנתוני הגלישה ל שני עמודי הבית, לטובת "גלובס".

"כלכליסט" מבלבל נתונים

אתר "כלכליסט", שסירב לחשוף את נתוניו במדידת הרייטינג באינטרנט של גמיוז שפורסמה היום לראשונה, פרסם היום נתוני דפים נצפים מגוגל אנליטיקס, לפיהם יש לו 86 מיליון דפים נצפים.

מול נתון זה השווה "כלכליסט" את נתוני הדפים הנצפים החודשיים של "גלובס" ו"דה מרקר" - 36 מיליון ו-24 מיליון בהתאמה.

העובדה הינה שנתוני הדפים הנצפים באנליטיקס אין להם משמעות משום שהם כוללים ריפרשים אוטומטיים לעמודים. כלומר, אם אתר מחליט שכל עמוד אצלו ירופש כל 5 דקות במקום כל 10 דקות - יהיו לו פי שניים דפים נצפים.

את הבעיה הזו בדיוק פתרה מערכת גמיוז, שמנקה את הדפים הנצפים המרופרשים - ומציגה נתוני אמת ומהימנים יותר.