עיני הסכים לדחות את השביתה ברכבת - ימשיך במו"מ עם כץ

(עדכון) - יו"ר ההסתדרות הגיע הערב להסכמות עם שר התחבורה לגבי המשך הדיונים תוך העלאת דרג המשא ומתן ■ בזמן זה הנהלת הרכבת לא תוציא למיקור חוץ את תחזוקת הקרונות והעובדים לא ינקטו בצעדים ארגוניים

נדחתה השביתה ברכבת ישראל, שהיתה מתוכננת למחר (ד'). שר התחבורה ישראל כץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני הסכימו בפגישתם הערב לנהל משא ומתן במשך שבוע תוך העלאת דרג המו"מ. עיני איים בשביתה, נזכיר, בשל התוכנית להפריט את מערך התחזוקה בחברה.

על פי הסיכומים בין השניים, בזמן זה הנהלת הרכבת לא תוציא למיקור חוץ את תחזוקת הקרונות והעובדים לא ינקטו בצעדים ארגוניים. הפגישה הראשונה תתקיים מחר בערב, בהשתתפות כץ, עיני, הצוותים המקצועיים וועד העובדים.

כץ ועיני נפגשו הערב בניסיון אחרון למנוע את השביתה שתוכננה להתרחש מחר ברכבת ישראל, כאשר לפי התוכנית שפרסמה ההסתדרות, השביתה אמורה הייתה להיות במתכונת של "יום כן יום לא" - כלומר בימים רביעי, שישי, ראשון, שלישי וכן הלאה.

המפגש בין עיני לכץ הגיע בעקבות מבוי סתום במו"מ שניהל עיני בחודש האחרון עם יו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב, כאשר האחרון התעקש לדבוק בתוכנית המקורית של ההנהלה ושל משרדי האוצר והתחבורה: הפניית כל הקרונות החדשים שצפויים להגיע מעתה לארץ למערך תחזוקה חדש שיוקם על ידי יצרנית הקרונות הקנדית בומברדיה, שזכתה במכרז לאספקת הקרונות עם אופציה לתחזוקה שלהם.

בהנהלת הרכבת טוענים כי לא מדובר בהחלפת עובדי הרכבת בעובדי קבלן, וכי איש מעובדי הרכבת לא יפגע. בפועל, מערך התחזוקה הקיים ברכבת צפוי לגסוס משום שכל הקרונות החדשים יתוחזקו במערך התחזוקה הפרטי, כאשר הרכבת לא תגייס עובדים חדשים למערך הזה במקומם של העובדים שיפרשו עם הזמן. בהסתדרות טוענים כי הדבר צפוי להחליש את העבודה המאורגנת ברכבת, בעיקר לאחר שכבר הפריטו בעבר את מערך השירות שכולל את עובדי הקופות והדיילים ברציף.

בהסתדרות טוענים כי הם מוכנים ליישם את כל היעדים שמבקשים ליישם בהנהלת הרכבת באמצעות מערך התחזוקה הפרטי, הן מבחינת הדרישות המקצועיות והן מבחינת העלויות. בארגון סבורים כי הקמת המערך הפרטי תהיה בזבוז של משאבים, שכן החברה הקנדית תחויב להקים מוסכים נפרדים משלה, לרכוש ציוד ולגייס עובדים - כל זאת באמצעות הכספים שתקבל באופן שוטף מהרכבת.

כזכור, בית הדין הארצי לעבודה הפך החלטה קודמת של ביה"ד האזורי, וקבע כי שביתה בגין צעדים של מיקור חוץ מצד ההנהלה היא לגיטימית. ביה"ד הארצי ביקר אז את ועד העובדים בטענה כי השביתה הקודמת לא היתה מידתית, שכן תנועת הרכבות נעצרה בעת שהיו בהן נוסעים. על כן ההסתדרות הודיעה כעת מראש על ימי השביתה, כאשר השביתה עצמה תהיה לסירוגין.