פשרה: איש ההיי-טק דוידי גילה ישלם לדיסקונט 4.5 מיליון שקל

דיסקונט טען כי גילה וחברת סקייל גרופ שבבעלותו לא פרעו הלוואות שנטלו מהבנק

איש העסקים דוידי גילה, מי שנחשב שנים לבעל מגע הזהב בהיי-טק הישראלי, ישלם כ- 4.5 מיליון שקל לבנק דיסקונט בגין חובות שצבר לבנק עקב הלוואות שנטל לטובת חברת סקייל גרופ שבבעלותו - כך עולה מהסכם פשרה שנחתם בין גילה לדיסקונט ואושר אתמול (ג') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

פסק הדין, המאשר את ההסכם, ניתן במסגרת תביעה שהגיש הבנק באוגוסט 2010 כנגד גילה וסייקל גרופ, במסגרתה נטען כי הנתבעים לא פרעו הלוואות שנטלה החברה מהבנק.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד מיקה בנקי ממשרד יגאל ארנון ושות', צוין כי גילה, בעל מניות בחברה, חתם כערב בערבות בלתי מוגבלת לכל חובותיה.

חובה של החברה לבנק בעת הגשת התביעה עמד על סך של כמיליון דולר (מעל 997 אלף דולר), בתוספת ריבית פיגורים של הבנק, ובעת מתן פסק הדין הסופי אתמול עמד החוב על סך כולל של למעלה מ-1.2 מיליון דולר.

סייקל גרופ הוקמה בשנות ה-90 על-ידי אחיו של גילה ושותף נוסף, ועסקה בייצור ושיווק מצע לחתולי בית הסופח ריח הפרשות. בחברה השקיעו בעבר פיבי אחזקות שבשליטת צדיק בינו והחברה הציבורית אורלייט - וגילה רכש מאז את אחזקותיהן.

הפרשה החלה ב-2003, כשסייקל גרופ פתחה חשבון בדיסקונט, במסגרתו נטלה את ההלוואות אך לא עמדה בפירעונן. כעבור 4 שנים הגיעו הצדדים להסכם פשרה, במסגרתו נתן הבנק לחברה הלוואה לפירעון חובותיה, אך גם הלוואה זו לא נפרעה, ובעקבות פיגור זה הוגש כתב התביעה כנגד החברה וגילה.

במארס 2011 הגיעו הצדדים להסדר חלקי, לפיו תשלם החברה לבנק סך של 760 אלף דולר, ועל יתרת החוב ימשיכו הצדדים להתדיין. אלא שסקייל גרופ לא עמדה גם בהסדר זה, ובהמשך ניתן נגד הנתבעים פסק דין חלקי בפרשה, המחייבם בתשלום החוב.

לפי ההסכם הסופי שאושר אתמול, יחזיר גילה לבנק סך של מעל מיליון דולר, המהווים את החוב בצירוף ריבית פיגורים.

הסתבכויות עסקיות

ביולי האחרון חשף מוסף G של "גלובס" ("הג'וב האיטלקי", 3.7) את ההסתבכות העסקית של גילה. חברה שבראשה עמד גילה, ושאמורה הייתה לפרוס רשת אינטרנט אלחוטית ברחבי איטליה, הוכרזה כפושטת-רגל; גילה נאלץ לעזוב את החברה בעקבות סכסוך עם שותפיו בה, בית ההשקעות גולדמן סאקס וקרן השקעות רוסית; ובנוסף, בנק דיסקונט הגיש נגדו תביעה בטענה לאי-פירעון חוב.

המידע שנחשף העלה סימני שאלה לגבי איתנותו הפיננסית של מי שחתום על אחד האקזיטים הגדולים בתולדות ההיי-טק הישראלי - מכירת DSPC לאינטל ב-1999 תמורת 1.6 מיליארד דולר.

פרט לחוב לדיסקונט, כך נחשף, מתקשה גילה לפרוע גם חובות לבנק הפועלים ולבנק לאומי, המסתכמים בכסף גדול הרבה יותר - עשרות רבות של מיליוני שקלים. באחד מהם אף החליטו להגדיר כמה עשרות מיליוני שקלים כ"חובות מסופקים" - כלומר, כאלה שהבנק בספק רב אם ייפרעו בעתיד מצדו של גילה.

ככל הידוע, החוב הגדול בבנק הפועלים נגרם בעיקר כתוצאה מהשקעה בחברת סייקל גרופ. בבנק לאומי, ככל הידוע, החוב של גילה הוא בעיקר תוצר של כישלון SDS, שעסקה בפיתוח כלי תוכנה עבור מתכנני שבבים.

גילה היווה את "הרוח החיה" בחברת הסטארט-אפ, שבה "שרפו" מיליוני דולרים גם קרנות הון סיכון בולטות דוגמת ג'מיני, כרמל ונצ'רס ואינפיניטי - עד שב-2006 היא נסגרה על רקע אי-עמידה ביעדים.