תשלובת החלב של תנובה: העלאת מחירים חדה

בעוד הכנסות התשלובת צמחו בשיעור נמוך, הרווח הגולמי צמח בעשרות אחוזים - דבר המעיד על עלייה במחירי המוצרים ■ מוצרי חלב שאינם בפיקוח הניבו שיעורי רווחיות גולמית גבוהים במיוחד - עד 38% ■ היכנסו וצפו בגרפים המלאים

האם תנובה ניצלה את היותה מונופול כדי להעלות מחירים? נתונים שהגיעו לידי "גלובס" על שיעורי הרווחיות שלה בתשלובת החלב עשויים לשפוך אור על השאלה, שעומדת בבסיס החקירה שמנהלת בימים אלה רשות ההגבלים העסקיים נגד החברה.

באוקטובר 2011 חשפה תנובה לציבור את תוצאותיה הכספיות בשנים 2008-2010, אולם אין במספרים שפורסמו כדי לענות על השאלה, וזאת משום שהדוחות עסקו בכלל פעילות החברה, לרבות פעילויות הפסדיות שלה בארץ ובחו"ל, המקזזות את הרווחים הכוללים של החברה. אותם רווחים גם לא פורטו בהודעתה של תנובה לעיתונות.

מהנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי הרווחיות הגולמית בתשלובת החלב עלתה בעשרות אחוזים מאז עברה תנובה לידי אייפקס, והעלייה החדה הזאת מעידה על העלאות המחירים שביצעה תנובה במוצרי החלב שלה. עוד עולה מהנתונים כי הצמיחה הכספית במכירות נובעת בעיקרה מהעלאת מחיר ולא מגידול ריאלי בצריכת מוצרי תנובה.

"העלתה מחירים ללא פרופורציה"

כפי שניתן לראות בגרפים המצורפים, בשנים 2008-2009 צמחו הכנסות תשלובת החלב בשיעורים נמוכים, בעוד הרווח הגולמי (ההפרש בין ההכנסה ממכירות לעלות המכר) צמח בעשרות אחוזים. הפער מעיד על העלאת מחירים שביצעה החברה.

לדברי גורם בענף, יש בנתונים הללו כדי להעיד שתנובה "העלתה מחירים בלי פרופורציה" וכי "הצמיחה במכירות והגידול ברווח הגולמי הם תוצאה של עליית מחיר ולא של גידול בצריכה הריאלית (כמותית - א"ח) של מותגי תנובה".

תנובה עצמה הצהירה כי היא משתמשת במחצית מהחלב הגולמי לצורך ייצור מוצרי חלב בפיקוח. לפי הערכות, מוצרי החלב בפיקוח אחראיים לכ-40% מהכנסות תשלובת החלב. גם אם נניח ששיעור הרווח הגולמי במוצרי החלב בפיקוח הוא יחסית גבוה ועומד על 25%, הרי שמכאן עולה כי שיעור הרווחיות הגולמית של תנובה ממוצרי חלב שאינם בפיקוח הגיע ל-38% - שיעור רווחיות גבוה במיוחד.

אסטרטגיה רווחית

הנתונים הכספיים שנחשפים כאן תואמים את ההמלצות שהגישה חברת הייעוץ מקינזי לתנובה. עם השלמת רכישת תנובה על ידי אייפקס, ביקשה החברה למקסם רווחים ובמסגרת זו הגישה מקינזי, יחד עם הכלכלנית הראשית של תנובה, ד"ר שולה פסח, דוח שמסקנתו היא שניתן להעלות את מחירי הגבינה הצהובה, הגבינה הלבנה והקוטג' ב-15% לפחות, בלי לפגוע בביקוש.

נראה שלא בכדי המליצה מקינזי על מוצרים אלה וכי ההמלצה התבססה על שליטתה של תנובה בקטגוריות הללו. תנובה החזיקה באותה עת בנתח כספי של 89% מקטגוריית הגבינות הצהובות, נתח כספי של 72% מקטגוריית הקוטג' ונתח כספי של 60% מקטגוריית הגבינה הלבנה.

האסטרטגיה של העלאת הרווח הגולמי שירתה היטב את רווחיה של תשלובת החלב. בעוד בשנת 2007 עמד הרווח התפעולי על 265 מיליון שקל והיווה 7% מההכנסות, בשנת 2009 הוא כבר קפץ ב-96% והסתכם ב-519 מיליון שקל, 11.9% מההכנסות.

בהודעתה של תנובה לעיתונות, עם פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2010, היא בחרה לציין כי שיעור הרווחיות התפעולית של הקבוצה (9.8%) נמצא בין אסם (12.6%) לשטראוס (7.9%). תנובה כמובן לא טרחה לציין כי שיעור הרווחיות התפעולית בתשלובת החלב בלבד קרוב לאסם, אף שחלק נכבד מהמכירות הוא של מוצרים בפיקוח.

בתנוסה סירבו להגיב לידיעה.

המספרים של תשלובת החלב של תנובה
 המספרים של תשלובת החלב של תנובה

הדוחות של קבוצת תנובה כולה
 הדוחות של קבוצת תנובה כולה