גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בג"ץ מציג: שיעור באזרחות

על חודו של קול נתן בג"ץ אור ירוק לחוק האזרחות - וסיפק הצצה לאחורי הקלעים בעליון

פרוקצ'יה, הנדל ומה שביניהם

לעתים נדירות בלבד זוכה הציבור להציץ אל הנעשה מאחורי הקלעים בבית המשפט העליון, כפי שהתאפשר לו בשבוע שעבר (ד'), עם פרסום פסק דינו של בג"ץ בעתירות לביטול חוק האזרחות.

בפסק הדין, המשתרע על יותר מ-220 עמודים, דחה הרכב של 11 שופטי בג"ץ, ברוב דחוק של 6 נגד 5, את העתירות שהוגשו ב-2007 לביטול חוק האזרחות, המונע מפלסטינים לקבל מעמד של תושבות או אזרחות בישראל בשל נישואים לאזרח ישראלי, מכוח "איחוד משפחות".

בדעת הרוב, שלפיה נקבע כי חוק האזרחות הוא חוקתי ואין לפסול אותו, מחזיקים הנשיא המיועד של העליון, אשר גרוניס, וכן השופטים אליעזר ריבלין, מרים נאור, אליקים רובינשטיין, חנן מלצר וניל הנדל.

את דעת המיעוט, שגרסה כי יש לפסול את החוק בשל פגיעתו הלא-מידתית בזכויות החוקתיות לחיי משפחה ולשוויון, הובילה הנשיאה היוצאת, דורית ביניש, ועמה השופטים אדמונד לוי, עדנה ארבל, סלים ג'ובראן ואסתר חיות.

השופט ניל הנדל כלל לא ישב בהרכב המקורי בעתירות הללו, שהדיון בהן החל עוד לפני שהוא התמנה לבית המשפט העליון. הנדל נכנס להרכב, שדן בעתירו, בעקבות פרישתה של השופטת אילה פרוקצ'יה, שהייתה בהרכב המקורי ופרשה מבית המשפט העליון ב-20 באפריל 2011.

החילופים הללו עשו את ההבדל כולו: כבר בפסק הדין הקודם בעתירות נגד חוק האזרחות, שניתן ב-2006, הייתה השופטת פרוקצ'יה בעמדה כי על בג"ץ לפסול את החוק בשל אי-חוקתיותו. גם הפעם הייתה זו עמדתה של השופטת, ואם פסק הדין היה מתפרסם עד 20 ביולי 2011 - כלומר עד תום 3 החודשים שבהם רשאי שופט בדימוס להשלים כתיבת פסקי דין - העתירות נגד חוק האזרחות היו מן הסתם מתקבלות, ברוב של 6 נגד 5, והחוק היה מתבטל.

אלא שלא כל השופטים בהרכב המורחב השלימו את כתיבת פסקי הדין שלהם עד המועד הזה, וכתוצאה מכך נכנס השופט הנדל בנעליה של השופטת פרוקצ'יה, והעניק את הרוב לשופטים, שביקשו לדחות את העתירה ולהותיר את החוק על כנו.

מיהם השופטים הללו? בית המשפט העליון מסרב לומר. ואולם, השופט בדימוס אדמונד לוי חשף, במסגרת פסק הדין שלו בעתירות נגד החוק, את זהותו של אחד מהם - הנשיא המיועד אשר גרוניס.

החלטה בדקה ה-90

פסק הדין פורסם בשבוע שעבר באופן חריג בשעות הערב, שעתיים וחצי לפני תום פרק הזמן שבו היה רשאי השופט בדימוס לוי לפרסם את פסק דינו. מאחר שלוי פרש מהעליון ב-11 באוקטובר 2011, הסתיימה התקופה הזו ביום רביעי בחצות. פסק הדין בפרשת חוק האזרחות התעכב עד לרגע האחרון, מאחר ש-3 משופטי הרוב סיימו לכתוב את חלקם בפסק הדין רק ביום שלישי.

את הפרטים הללו חשף השופט לוי עצמו בפסק דינו, בהערות שכתב "בטרם נעילת שער". וכך כתב השופט לוי: "בחודש יוני 2010 הפצתי את חוות-דעתי בקרב שופטי המותב המקורי, שנקבע לדון בעתירות שבפנינו. אותה שעה היה מועד פרישתי לגמלאות רחוק דיו כדי לאפשר לחבריי לגבש את עמדותיהם בסוגיות שבמחלוקת ולהעלותן על הכתב. לדאבוני, 3 מתוך חוות-הדעת בהן חלקו חבריי על השקפתי הועברו אליי רק ביום 10.1.2012, שתיים מהן בשעות הערב, היינו כיממה ומחצה בלבד לפני תום המועד המאפשר לי לחתום על פסק הדין".

עולות איפוא כמה שאלות: מדוע לא סיימו שופטי הרוב את כתיבת חלקם בפסק הדין לפני פרישתה של פרוקצ'יה? האם עשו זאת במכוון כדי להוציאה מההרכב הדן בעתירות? וכן, מי החליט על כניסתו של השופט הנדל להרכב, והאם החלטה זו קשורה לעמדתו בתיק, כפי שבוטאה לבסוף בתמיכתו בדחיית העתירות? בית המשפט העליון מסרב להשיב לשאלות הללו, בנימוק כי "אין זה נהוג למסור פרטים באשר לאופן העבודה של השופטים".

משחק כפול של ביניש?

השופטים פרוקצ'יה ולוי מסרבים כמובן למסור פרטים נוספים על ההתנהלות הפנימית בעליון בתיק חוק האזרחות. ואולם מתברר כי נעשה מאמץ לסיים את כתיבת פסק הדין עד יולי 2011, מועד סיום כתיבת פסקי הדין של פרוקצ'יה, אלא שהמאמץ לא צלח, נוכח העומס הכבד על שופטי העליון, שעבדו אז בהרכב חסר מאוד.

פרוקצ'יה עצמה דווקא סיימה את חלקה בתיק הזה - כמו גם בכל התיקים האחרים שהיו על שולחנה. היא לא כתבה פסק דין ארוך משלה, אלא הצטרפה לדעת המיעוט של הנשיאה ביניש, שתמכה בביטול החוק.

ואולם לאיש משופטי העליון לא היו כל טענות כלפי מי מחבריו, על כך שלא הספיק לסיים את הכתיבה במועד. לא כך היה הדבר, אם השופטים היו נכשלים גם מלסיים את כתיבתם עד יום רביעי, במסגרת תחום הזמנים של לוי. זאת, משום שהחלפתו של לוי הייתה גוררת דרישה לקיים דיון נוסף במעמד הצדדים, מה שהיה מעכב את התיק עד לאחר פרישתם של ביניש וריבלין, ואז היה צורך להקים הרכב חדש לגמרי, ולשם כך להמתין לתחילת כהונתם של השופטים החדשים בעליון. כדברי אחד משופטי העליון, מצב כזה היה "בלתי מתקבל על הדעת" ומהווה "חצייה של קווים אדומים בעליון".

אפשר שביניש הייתה יכולה להפעיל על השופטים לחץ לסיים את כתיבתם לפני פרישתה של פרוקצ'יה, אלא שהיא נמנעה מלעשות זאת. בסופו של דבר הייתה זו ביניש שהורתה להכניס להרכב את השופט הנדל, שהעניק לבסוף את הרוב לעמדה המנוגדת לשלה. יש כבר מי שהעלה טענה קונספירטיבית על כך שביניש שיחקה כביכול "משחק כפול", שבו נקטה עמדה מוסרית בעד ביטול החוק, אך וידאה שעמדתה תישאר במיעוט.

מבית המשפט העליון נמסר ביחס להחלטה לכלול את הנדל בהרכב, כי "עם פרישתה של השופטת פרוקצ'יה ובהיעדרו של השופט יורם דנציגר מבית המשפט, שובץ השופט הנדל על-פי סדר הסניוריטי, כמקובל בבית המשפט העליון".

כוחה של מקריות: אלמלא החלטת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירה פלילית נגד דנציגר - אפשר שהתוצאה הייתה שונה.

אדמונד לוי מתקומם

השופט גרוניס פתח את פסק דינו בציטוט של הנשיא בדימוס, אהרן ברק, ולפיו "זכויות אדם אינם מרשם להתאבדות לאומית". הוא גם הוסיף וכתב כי "אין ספק כי שיעור מסוים מהפלסטינים שיקבלו מעמד בישראל כתוצאה מנישואיהם לאזרחי ישראל, יהיה מעורב במעשי טרור".

השופט אדמונד לוי, בהתבטאות שיפוטית אחרונה, הגדיר דברים אלה כ"מקוממים". "אני תוהה על מה מתבססת הנחה זו", תקף השופט לוי, שחש שהערותיו של גרוניס מציירות אותו כמי שלא נתן משקל מספיק לשיקולי ביטחון ואת שופטי המיעוט כמי ש"נתנו גושפקנא למה שמכונה 'זכות השיבה'".

בעקבות זאת, הוסיף השופט רובינשטיין ברגע האחרון הערה נוספת לפסק דינו: "מבקש אני להפיס את דעתו של חברנו השופט לוי", הוא כתב, "שאין כל מקום שבעולם, חלילה, להעלות כנגדו או כנגד שופטי המיעוט טענה של אי-רגישות לביטחון המדינה". (בג"ץ 466/07).

עוד כתבות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים