מה גורם לעיכוב הבאת עובדים זרים לענף הבנייה?

בהתאחדות הקבלנים יוצאים נגד תאגידי כוח אדם: "אחת הסיבות לעיכוב בהבאת העובדים הזרים היא עתירה שהוגשה בנושא על ידי תאגידי כוח האדם"

למרות החלטת הממשלה להקפיא את מתווה ההפחתה של העובדים הזרים בתחום הבנייה וזאת עקב מצוקת כוח האדם בענף טרם נחתו בארץ עובדים זרים נוספים. בהתאחדות הקבלנים טוענים שאחת הסיבות לעיכוב בהבאת העובדים הזרים היא עתירה שהוגשה בנושא על ידי תאגידי כח האדם ובצעד חריג החליטו להצטרף גם הם לעתירה מהצד השני של המתרס, כלומר של המדינה אל מול התאגידים. במקביל טוענים התאגידים כי הם: "נלחמים על הבאת עובדים מקצועיים לטובת ענף הבנייה כולו".

ועדה בין משרדית שעסקה בנושא קבעה כי לא ניתן יהיה להביא עובדים זרים מסין אלא רק ממדינות איתן ייחתם הסכם בילטרלי במסגרתו ניתן יהיה לפקח על דרך הבאת הפועלים. במסגרת החלטה זו הוחלט שהעובדים הזרים יגיעו בשלב ראשון מבולגריה.

אולם להסכם עם בולגריה קמו מתנגדים מקרב תאגידי כוח האדם שבאמצעותם מנוהלת העסקת העובדים הסיניים בישראל והם הגישו עתירה כנגד המדינה על כוונתה לשנות את שיטת העסקת העובדים בענף ודרך בחירתם.

כאמור, הקבלנים המשוועים לכוח אדם זמין באתרי הבנייה החליטו לצאת נגד תאגידי כוח האדם איתם שילבו כוחות עד כה בדרך כלל ולהצטרף דווקא לצד המדינה בתביעה באמצעות עו"ד מתן בן שאול ממשרד יהודה רוה ושות'.

בהתאחדות מביעים חשש שהעתירה תביא לעיכוב נוסף בהבאת עובדים לענף. בתשובתה לבית המשפט הדגישה ההתאחדות את הנזק אשר עלול להיגרם לענף הבניה כתוצאה מהעתירה והשלכותיה. במקביל, נמסר מההתאחדות כי היא אינה מביעה עמדה לגופן של טענות התאגידים, אולם היא סבורה כי המתווה שהציגה רשות האוכלוסין להבאת עובדים זרים לענף הבנייה, הינו סביר וראוי ומכל מקום היא סבורה שניתן יהיה לשפרו במידה ויתגלו קשיים במימושו.

מוטי כידור מנכ"ל ההתאחדות ציין כי: "האינטרסים של תאגידי כח האדם הינם שמירה על שיטת הבאת העובדים שהיתה נהוגה עד כה אינה עולה בהכרח עם האינטרס של ענף הבניה, כמו גם עם האינטרס הציבורי בהבאת עובדים זרים מיומנים ארצה בהקדם האפשרי".

"העתירה שהגשנו איננה מעכבת את הבאת העובדים" כך אמר היום בתגובה אלדד ניצן, יו"ר תאגידי כוח האדם המעסיקים העובדים הזרים בלשכת המסחר. "אנחנו נלחמים על זכותנו הבסיסית להעסיק עובדים שנבחרו כראוי ולא נבחרו באקראי. התאגידים בתור מעסיקים הגיעו למצב שנשללת מהם זכות בחירת העובדים השמורה לכל מעסיק בכל ענף. לעתירה שהגשנו הצטרפו גם קבלנים גדולים שעמדתם שונה מזו של התאחדות הקבלנים. במקום שההתאחדות תעמוד על כך שהעובדים ייבחרו בצורה מקצועית הם הצטרפו לצד המדינה בעתירה. אנחנו מתמקדים בשאלת האחריות על העובדים ועל זכותנו לפטר ולהימנע מתשלום עמלות על עובד שלא נבדק כראוי ולא סונן והגיע לכאורה כעובד מקצועי למרות שהוא לא כזה. מדובר בטובת הענף כולו".