המטבע של איראן צונח ב-10% בעקבות חרם הנפט

(עדכון) - הריאל האיראני משלים צלילה של 50% מול הדולר תוך כחודש ■ אירופה החליטה היום רשמית: אמברגו נפט על איראן מחודש יולי ■ ארה"ב: "נשמור על מיצר הורמוז פתוח" ■ כיצד מתכוונת איראן להתמודד עם המשבר החדש?

ממשלות המדינות החברות באיחוד האירופי הסכימו היום (ב') להטיל אמברגו על כל חוזה חדש לייבוא, רכישה או העברה של נפט גולמי ומוצרי נפט איראניים, במהלך שנועד להגביר את הלחץ על טהרן. כך אמרו פקידים באיחוד האירופי.

בפגישה שהתקיימה בבריסל, החליטו שרי החוץ של 27 המדינות החברות באיחוד כי יישום האמברגו במלואו יתחיל ב-1 ביולי. כמו כן הסכימו השרים להקפיא את נכסי הבנק המרכזי של איראן ולאסור כל סחר שהוא בזהב ובמתכות יקרות אחרות עם הבנק ועם גופים ציבוריים אחרים. מתוקף הסנקציות יפסיקו מייבאי הנפט האיראני לאלתר את הייבוא, אך עד 1 ביולי יוכלו לייבא נפט במסגרת חוזים קיימים.

עד 1 במאי 2012 תבוצע בחינה של צעדים אלה, כדי להעריך אם הסנקציות יעילות ואם מדינות האיחוד האירופי מצליחות למצוא מקורות נפט גולמי חלופיים שמספקים את צורכיהן. עם זאת, לא ניתן היה ללמוד בבירור מדיפלומטים של האיחוד האירופי אילו צעדים, אם בכלל, יינקטו אם יהיה צורך לתקן שיבושים כלשהם.

הצעד של האיחוד האירופי נועד ללחוץ על טהרן להפסיק או לצמצם את תוכנית הגרעין שלה, שלדעת מדינות המערב ומדינות אחרות מיועדת לפיתוח נשק. איראן מצדה מאיימת לסגור את מיצרי הורמוז, שדרכם עוברים 20% מהנפט הנסחר בעולם, אם האיחוד האירופי וארה"ב יטילו עליה סנקציות חמורות יותר. "ביכולתנו לשמור על מיצר הורמוז פתוח, ואנו נעשה מה שדרוש להשגת מטרה זו", אמר שגריר ארה"ב בנאט"ו, בריאיון לרשת BBC.

"זה צעד בכיוון הנכון", אמר רה"מ בנימין נתניהו בפתח ישיבהת סיעת הליכוד היום (ב'). "נכון שאי אפשר לדעת עדיין מה תהיה התוצאה של הסנקציות האלה. דרוש לחץ חזק מאוד ומהיר מאוד על איראן. את הסנקציות יש לבחון בהתאם לתוצאות. נכון להיום איראן ממשיכה לייצר נשק גרעיני ללא הפרעה".

המטבע צונח

הודעת האיחוד האירופי הביאה לזינוק במחירי הנפט, לירידה של מחיר 10% בשער המטבע האיראני לעומת הדולר ולעלייה במחירי המוצרים הבסיסיים לאיראנים. הריאל משלים כעת ירידה של כמעט 50% לעומת הדולר מאז החודש שעבר.

מהדי גודרזי, המנכ"ל לעניינים בינלאומיים בבנק המרכזי של איראן, אמר היום שלאיראן הרמות "הגבוהות ביותר" של יתרות מטבע קשה וזהב, והן "יהפכו ההתמודדות עם כל משבר לאפשרית".

אירופה מייבאת מאיראן 450 אלף חביות נפט ביום, וכמה אנליסטים הביעו חשש שהאמברגו יגרום עלייה נוספת במחירי הנפט הגולמי הגבוהים בלאו הכי, ויפגע עוד יותר בכלכלות האירופיות. אנליסטים אחרים צופים השפעה זעומה על מחירי הנפט הגולמי, כיוון שאיראן תסיט את ייצוא הנפט שלה ליעדים אחרים.