"הבנקים עצרו האשראי והיזמים לחצו על הברקס; התוצאה: אלפי דירות מוקפאות - המחירים יקפצו"

עופר קופמן, מנכ"ל אתנה, דור שלישי למשפחת קבלנים, מספר ל"גלובס" על מצוקת האשראי בענף ■ "הבנקים בזבזו הכל על טייקונים" ■ "אנחנו הולכים לקראת הלקוחות בדברים קטנים כמו הוספת מזגן, אבל לא מורידים במחיר כי אין לאן לרדת"

מצוקת אשראי זה כאן, והנפגעות הן החברות הקטנות והבינוניות שחיות מפרויקט לפרויקט ותלויות כמעט לחלוטין בבנקים. "לפני מספר חודשים היינו לקראת חתימה על 10 פרויקטים - בכפר סבא, פתח תקווה והוד השרון. הפסקנו משא ומתן, ביטלנו הכל, ואנחנו לא היחידים במצב הזה", מתוודה עופר קופמן, מנכ"ל "אתנה", דור שלישי למשפחת קבלנים.

"מאות יזמים קטנים ובינוניים לחצו על הברקס. התוצאה היא אלפי דירות מוקפאות, וזה בגלל מצוקת אשראי".

קופמן מביט בבנקים, אשר בשנתיים האחרונות ששו להעניק מימון ואשראי לכל דורש בענף, וכעת קופצים את ידם, מקשים ודורשים הרבה יותר מהיזמים. קופמן גם נוקב בנתונים: "נפח המימון והבטחונות שהבנק דורש עלה פי 5 לכל דירה". הוא מזכיר את הדרישה להון עצמי, שצמחה ונהפכה "לבלתי אפשרית", כדבריו, והוא מפרט: "בעבר היינו צריכים לבוא לבנק עם 20% עד 25% הון עצמי, והקבלנים החזקים יכלו להסתפק ב-15%. היום הבנקאים מבקשים 40% עד 50%. זה דבר שקרה החודש, וזה לא בנק מסוים, אלא כולם".

- הרגולטור לא צפה שזה מה שיקרה?

"כנראה שלא. רף האשראי לא השתנה פתאום. היום הבנקים עצרו את האשראי. הכסף זה הדבר העיקרי שמניע את הענף ואת כל הקבלנים והיזמים. בגלל שכל הבנקים בזבזו את האשראי על הטייקונים, אין להם עכשיו כסף להביא ליזמים האחרים. את מה שקורה היום ויקרה בשנה הקרובה ילמדו בעוד 15 שנה בכל הפקולטות לכלכלה".

- האיזון בשוק השתנה?

"עכשיו הקונים חזקים ויש גמישות מצד הקבלנים, נותנים מבצעים. אבל סחורת המבצעים תיגמר ובגלל מצוקת האשראי לא תהיה סחורה חדשה והמחירים יקפצו. יש כמות דירות מצומצמת, לא מתחילים לבנות פרויקטים חדשים, ועוד כמה שנים ישאלו שוב איך יכול להיות שהמחירים קפצו ככה. אף אחד לא חושב קדימה. מאות קבלנים עצרו עכשיו. מדובר באלפי דירות שלא ייבנו בטווח הקרוב".

- תבוא הקלה, בסוף הבנקים ישחררו קצת את הלחץ, לא?

"הם ממתינים שפרויקטים יסתיימו כדי שיתפנה להם אשראי במאזן הלימות ההון. אבל זה לא משהו שקורה מהיום למחר. בענף הנדל"ן זה עניין לחודשים ושנים. היזמים צריכים להרוויח כסף. אחרת לא נבנה. אנחנו מחכים בתוך הקונכייה. אין לנו מאות או אלפי דירות בצנרת. אנחנו הולכים לקראת הלקוחות בדברים קטנים כמו הוספת מזגן, אבל לא מורידים במחיר כי אין לאן לרדת. הבנקים רומסים את הקבלנים הקטנים בזמן שלטייקונים הם מוותרים. אנחנו לוקחים סיכונים ונלחמים על הקיום, והאשראי? הלך לטייקונים".

- אז מה הפיתרון למצוקה?

"למשל, לוותר על המע"מ ברכישת דירה ראשונה. להפסיק להקל במס לעשירים. ובמקום שמוסדיים ישקיעו בחו"ל שישקיעו כאן בתשתיות. יש להם כסף לעשות את זה".