מזכ"ל אופ"ק: "איראן תחתוך ייצוא הנפט - המחיר יעלה"

"אני חושב שכל מחיר מעל 110 דולר הוא בעיה", אמר עבדאללה סאלם אלבדרי ■ אלבדרי התייחס לאיום של איראן כי תסגור את מיצרי הורמוז: "אני לא רוצה בכלל לחשוב על האפשרות הזו"

מזכ"ל אופ"ק, עבדאללה סאלם אלבדרי, אמר היום (ב') כי כל החלטה של איראן לחתוך את ייצוא הנפט לאיחוד האירופי ישפיע על מחירי הנפט ויפגע בכלכלת האיזור.

באיראן עלתה הצעת חוק לפיה הממשלה האיראנית תעצור באופן מיידי את ייצוא הנפט לאירופה, אולם ההצבעה על ההצעה הנ"ל נדחתה בינתיים. החרם המקדים שרצתה להטיל איראן על מדינות אירופה נועד להוות תגובה להחלטת האיחוד האירופי שלא לייבא יותר נפט תוצרת איראן החל מחודש יולי.

"איראן מייצאת לאיחוד האירופי 400-500 אלף חביות נפט ביום", אמר אלבדרי. "כמובן שהכמות הזו הולכת להשפיע על האיחוד האירופי. אף אחד לא רוצה להוסיף עוד בעיות לאיחוד האירופי. גם לאיראנים, לחתוך מהייצוא שלהם 400-500 אלף חביות ביום, ישפיע על החיים שלהם".

"כיום, השוק יציב. אין מחסור בנפט בשום מקום בעולם. אולם, קיצוץ תוך מספר ימים של 400-500 אלף חביות ביום ישפיע על המחיר - כמובן שהוא יעלה, אך איני יודע בכמה". אלברדי חזר על עמדתו כי 100 דולר לחבית הוא מחיר בר קיימא לשנה הקרובה. "100 דולר זה מחיר מתאים ליצרנים ולצרכנים", הוא אמר. "אנחנו יכולים להשקיע, צרכנים יכולים לשרוד וכלכלתם יכולה לפרוח עם מחיר של 100 דולר. אני חושב שכל מחיר מעל 110 דולר הוא בעיה".

עוד התייחס אלבדרי לאיום של איראן כי תסגור את מיצרי הורמוז, מהם עוברות כ-17 מיליון חביות נפט ביום - קרוב ל-20% מהצריכה הגלובלית. "אני לא רוצה בכלל לחשוב על האפשרות הזו, בגלל הכמות הענקית שעוברת דרך השער הזה. אני מקווה שיימצא פתרון של שלום".

בשורה התחתונה, אלבדרי אינו אופטימי. "כשאני רואה את משבר החובות באיחוד האירופי, מדובר בבעיה. אם היא לא תפתר זה ישפיע כמעט על כולם. הצמיחה הגלובלית תהיה איטית יותר".