סמים קצוץ

פרשייה חדשה מסעירה את גרמניה: נחשפה רשימה של 30 אתלטים בכירים שקיבלו עירויי דם "מיוחדים" ■ והספורטאים? הם טוענים שלא ידעו שהטיפול בעייתי

שבעה חודשים לפני פתיחת המשחקים האולימפיים, הספורט הגרמני סוער. על הפרק: פרשיית סמים ענקית שגררה אליה לא פחות מ-30 ספורטאים, חלקם מהמפורסמים והידועים במדינה ומחוצה לה.

הכל התחיל בשיחת טלפון. "זה לא דופינג (סימום)?" שאלה אישה אחת. "זה לא ניתן לגילוי במעבדה", השיבה השנייה. אז עוד לא ידעה קלאודיה פכשטיין שמאזינים לטלפון שלה. ההאזנה בוצעה בהוראת התביעה הכללית מחוז מינכן 1. פכשטיין, מחליקה על הקרח, הורשעה ב-2009 והורחקה לשנתיים מפעילות בשל שימוש בחומרים אסורים - רק על בסיס ראיות נסיבתיות, בלא שהוכח שימוש כלשהו.

ההאשמות נגד פכשטיין נגעו לשיטה של סימום עליה אחראי ד"ר אנדריאס פראנקה. לפי השיטה, דאג פרנאקה להוציא דם מהגוף של הספורטאים ולהעביר אותו "טיפול" שכלל הקרנה של אור אולטרה-סגול, ואז להחזירו לגוף בזריקה. המידע על הרופא פראנקה הועבר לתביעה הכללית בעיר ארפורט בתחילת 2011, שם יושב הרופא וגם המרכז האולימפי שגם בו עבד.

במינכן נסגר התיק בקיץ האחרון, אבל בארפורט הבינו איזה חומר נפץ נפל לידיהם. תיק פלילי נפתח נגד פראנקה ובאפריל 2011 נערכה פשיטה על המרכז האולימפי, וגם על המרפאה שלו. בין השאר נמצאה רשימה של 30 אתלטים שעברו את הטיפול מאז 2005, ביניהם מדליסטים אולימפיים כנילס שומן (זהב בריצת 800 בסידני) וג'יימס בקפורד (כסף בקפיצה לרוחק באטלנטה). שניים מהמופיעים ברשימה הם קטינים.

לא ברור בכלל האם הטיפול משפר ביצועים. מפיצי הטיפול טוענים למגוון של אפקטים חיוביים, ביניהם שיפור חילוף החומרים, זרימת הדם וכמות החמצן. פראנקה טוען שהטענות נגדו הזויות, מאחר והוא השתמש בטיפול רק לטיפול בדלקות. רוב המומחים חושבים אחרת לגמרי. "זו חוצפה, מה הוא חושב, שכולנו מטומטמים? ברור שזה דופינג", התלהט נגד ד"ר פראנקה פרופ' העונה לשם כמעט זהה - ורנר פראנקה, הביולוג שנלחם נגד חומרים אסורים כבר זמן ארוך.

הסוגיה העיקרית שעומדת למבחן היא, שוב, איפה מתחילה ונגמרת האחריות של הספורטאי ועד כמה הוא יכול לשים את גורלו בידי רופאים. האם הספורטאים הוטעו? האם היו מודעים לאיסור? ספורטאים אמורים לדעת מה מותר, והמידע נגיש. אם הם לא בודקים, סימן שהם מוכנים לעבור על החוק. מחקרים מראים שכ-50% מהספורטאים מוכנים לקחת על עצמם סיכון למוות תוך חמש שנים, בתמורה להישגים.

תומכי השיטה טוענים שאין לה תופעות לוואי. היא החלה לפני שלושים שנה במזרח גרמניה, והתפתחה עם השתפרות הבדיקות לגילוי סטרואידים וידועה מתיקי המשטרה החשאית שם. ב-2006 הורחקו מאמנים ושישה ביאתלטים אוסטרים מהספורט עקב ראיות נסיבתיות שערכו טיפולים כאלה בחדרם. גם שם היו רופאים ממזרח גרמניה לשעבר, שהיום נמצאים במזרח הרחוק ובבלארוס.

הכעס הגדול בגרמניה הוא בעיקר על חוסר הרצון לנקות את השטח, אולי מחשש לפסילה סיטונאית של ספורטאים רגע לפני המשחקים האולימפיים. לא הסוכנות למלחמה בסמים בגרמניה (NADA), לא המרכז האולימפי, לא פדרציית הספורט האולימפי הגרמנית ולא משרד הפנים המממן את המלחמה בסמים - אף אחד מהגופים הללו לא פתח בחקירה אחרי הפשיטה באפריל, למרות שהתיקים פתוחים. ובינתיים זרמו כספי מסים למימון טיפולים אסורים.