yes ובזק? מיזוג מתבקש

מה הרוויח הציבור מכך ששתי החברות לא התמזגו? דיויד גילה הבין שהשוק התקדם

ההחלטה של רשות ההגבלים העסקיים בניגוע למיזוג המסתמן בין בזק לבין yes נמצאת ככל הנראה בישורת האחרונה. כפי שנחשף ב"גלובס", רשות ההגבלים בראשות פרופ' דיויד גילה צפויה לאשר את המיזוג תחת תנאים שונים.

ההחלטה הצפויה תשנה את ההחלטה הקודמת של הרשות, שסירבה לקבל את המיזוג לפי התנאים שהכתיב בית הדין להגבלים עסקיים, בראשות השופטת מרים מזרחי והחברים פרופ' ראובן חורש, ונדב ליסובסקי. הרשות ערערה על ההחלטה ההיא לבית המשפט עליון, שקיבל את עמדתה ומנע את המיזוג.

מה הרוויח הציבור מכך שבזק ויס לא התמזגו?

תנאי המיזוג שקבע בית הדין להגבלים היו מלאכת מחשבת של איזון בין האינטרסים של בזק לבין הצורך להבטיח שמירה על עקרונות תחרותיים, כמו גישה פתוחה לרשת בזק, נייטרליות רשת, הקמת רשת מנוהלת לשידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט שתהיה פתוחה לכולם, הבטחת השידורים של yes על גבי הלווין לשנים קדימה ועוד.

מניעת המיזוג, לעומת זאת, לא הובילה לשום מקום. מה הרוויח הציבור מכך שבזק ויס לא התמזגו? האם הדרישה של הרשות לחייב את שאול אלוביץ' למכור את אחזקותיו ביס, הביאה קונים? היה כל כך קשה לצפות שאף משקיע סביר לא ייכנס ליס, כשהוא מודע לכך שמדובר בכנס אסטרטגי עבור בזק?

דיויד גילה החליט לבחון מחדש את המיזוג לאור ההתפתחויות בשוק התקשורת. גילה הבין שקשה להמליץ על מיסוד ארבע קבוצות תקשורת ושוק סיטונאי כתחליף להפרדה המבנית, כפי שהמליצה רשות ההגבלים לוועדת חייק מספר פעמים - ובו זמנית להמשיך ולמנוע את המיזוג.

הטכנולוגיה כבר אינה חסם

יש שיקול נוסף שישפיע על ההחלטה הצפויה של הרשות - מהירות הגלישה הממוצעת מתקרבת ל-10 מגה וקהל הולך וגדל צופה בשידורי טלוויזיה דרך המחשב. במציאות כזאת הטכנולוגיה כבר לא מהווה חסם לשידורי וידאו ולכן ניתן לאשר את המיזוג.

סביר להניח שהרשות תתמוך במיזוג, בכפוף לתנאים מסוימים. זו עשויה להיות ההחלטות החשובות בקדנציה של גילה. אפשר וצריך להאמין שהרשות תבין את ההתרחשות בשוק התקשורת, תפגין בקיאות בטכנולוגיות החדשות ותשים דגש על גישה פתוחה ורשת נייטרלית.