לאן הלך הכסף? יוסי מימן "שרף" כמעט חצי מיליארד דולר

110 מיליון דולר מתמורת המכירה של מניות EMG שולמו לו באמצעות מניות אמפל, שערכן הנוכחי זניח למדי ■ 90 מ' ד' הלכו למס הכנסה ■ 100 מ' ד' הועברו לבנק לאומי שהעמיד לו הלוואה לרכישת השליטה באמפל ■ וכמובן, ה"בור" של ערוץ 10

יש כמה וכמה אנשי עסקים בישראל שיכולים "להביא מהבית" 200 מיליון שקל, 300 מיליון שקל או אפילו 500 מיליון שקל אם יידרשו לכך. מדובר במיליארדרים מוכרים כשרי אריסון, עידן עופר, איתן ורטהיימר ודוד עזריאלי; במתעשרי היי-טק יוצאי צ'ק פוינט ואמדוקס; ביזמים שביצעו אקזיטים מרשימים בעולמות ההון סיכון ושוק ההון; ביבואני רכב נזילים, סוחרי נשק חשאיים ועוד.

המועדון האקסקלוסיבי הזה אינו כולל את "הטייקונים הממונפים", בעלי חברות ההחזקה שהנפיקו אג"ח במאות מיליוני שקלים ונדרשים בתקופה האחרונה, בעקבות קריסת עסקיהם, להסדרי חוב שבהם מאבד הציבור את רוב אם לא את כל כספו.

ברשימה הזו מככבים כמה מהשמות הגדולים של המגזר העסקי בעשור הקודם: ליאון רקנאטי, יצחק תשובה, אילן בן-דב, שעיה בוימלגרין, אבי ורטהיים, רוני אלרואי ואחרים. לכל אלה, על-פי ההערכות, אין ככל הידוע יתרות נזילות, והם משועבדים מכף רגל ועד ראש לבנקים שמימנו את הרכישות שביצעו בעבר.

גם יוסי מימן, בעל השליטה בחברת אמפל שהצטרפה לאחרונה לגל הסדרי החוב, הצהיר בפני מחזיקי האג"ח של החברה: "אין לי כסף". אמפל - שהנכס העיקרי שלה הוא מניות EMG, ספקית הגז המצרי שפעילותה שותקה בעקבות מספר פיצוצים בצינור ההולכה - חייבת כ-900 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, אותם אין היא מסוגלת להחזיר.

לא רק כותב שורות אלה תהה בעבר מדוע מימן אינו נחלץ לסייע לחברה. לבטח לאחר שמכר לאמפל ולגופים מוסדיים מניות EMG תמורת 350 מיליון דולר (כ-1.3 מיליארד שקל) בשנים קודמות - סכום הגבוה משמעותית מחובותיה של אמפל. מחזיקי האג"ח של החברה מאיימים לקחת את אמפל לפירוק, במידה שבעל השליטה לא יתעשת, יכניס את היד לכיסו ויזרים סכומים משמעותיים כתנאי לדחייה בתשלום החוב.

מימן איבד את רוב הכסף

אלא שבימים האחרונים, במהלך ישיבות אפופות עשן סיגריות במשרדיה של אמפל, הולכת ומתבהרת תמונה מדהימה, לפיה, לטענת מימן, לא רק שאיבד את כספי האקזיט החלומי שביצע ב-EMG, אלא גם את הכסף הגדול שהרוויח בעבר בהקמת פרויקטים של תשתיות במדינות עולם שלישי.

איפה הכסף של יוסי מימן? להלן החשבון. 110 מיליון דולר מתמורת המכירה של מניות EMG שולמו לו באמצעות מניות אמפל, שערכן הנוכחי זניח למדי. עוד 90 מיליון דולר גבה מס הכנסה בגין רווחי העתק שרשם מימן מהמכירה. 100 מיליון דולר הועברו לידי בנק לאומי, שהעמיד למימן כמה שנים קודם לכן את ההלוואה לרכישת השליטה באמפל. יתרת הכסף מהווה, פחות או יותר, את עלות ההשקעה של מימן במניות EMG שנמכרו לחברה הציבורית.

וזה עוד לא הכל. לצד כניסתו להשקעה באמפל, הפך מימן לבעל השליטה בערוץ 10, שבדומה לאמפל אינו עומד כיום בהתחייבויותיו הכספיות וסכנת סגירה מרחפת מעליו. לא פחות מ-700 מיליון שקל השקיע מימן על פי ההערכות בערוץ. לא יהיה זה מסוכן להמר כי הכסף הגדול שהיה טמון להערכתו בפרויקט הגז המצרי היווה מרכיב מרכזי בהחלטה להמשיך ולממן את פעילות הערוץ הכושל, למרות הפסדיו הנצברים.

אז כן, הוילה של מימן בהרצליה פיתוח עדיין רשומה על שמו, וכך גם היאכטה ויתר פינוקי האלפיון העליון. אסור גם לשכוח את מיליוני הדולרים שגרף מקופתה של אמפל באמצעות דמי ניהול שערורייתיים ששולמו לו בשנים האחרונות. אך בשורה התחתונה, נראה שמצב העו"ש של מימן דומה הרבה יותר לזה של אילן בן דב מאשר של שרי אריסון.