"לתת לקבלנים בישראל לבנות - לא לייבא אבטלה מסין"

אילן מרדכי, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף התשתיות מאמין שאת מיזם הרכבת לאילת צריכה לבצע חברה ישראלית ולא גורם חיצוני ■ "יש יתרון ברור לחברה ישראלית בפרויקט כזה"

לפני שבועיים אישרה הממשלה את הקמת קו רכבת מתל אביב לאילת, שינועו עליו רכבות משא ונוסעים, בשעתיים בלבד. לוח הזמנים שהוגדר הוא סיום תוך חמש שנים.

"הפרויקט יוצא לדרך, זאת החלטה אסטרטגית. בעשור הקרוב יעלו מעצמות חדשות ומדינת ישראל חייבת לייצר אינטרסים חיוניים מבחינה לאומית", אמר ראש הממשלה על ההחלטה.

הממשלה מתייחסת לפרויקט כאל פרויקט לאומי ונבחנות שלוש חלופות לגורם מבצע: מבצע סיני בשיטת BOT (שמחזיר את הפרויקט למדינה בחלוף עשרות שנים), הקמת הפרויקט על ידי זכיין פרטי ומימון מתקציב המדינה. בגלל אילוצי מימון וקשיים, החלופה הסינית נראית כרגע הכי רצינית.

אילן מרדכי, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ (שמה החדש של התאחדות הקבלנים והבונים) ויו"ר אגף התשתיות מאמין שמיזם מסוגה של הרכבת לאילת צריכה לבצע חברה ישראלית ולא גורם חיצוני: "אנחנו לא אוהבים את הרעיון הסיני. אני חושב שקבלנים ישראלים צריכים ומסוגלים לבצע את הפרויקט הזה, מכל הבחינות: גם ביצוע, גם טכנולוגיה וגם מהירות העבודה. מה הסינים יכולים לעשות שאנחנו לא יודעים? בכל העולם מעדיפים לעבוד עם קבלנים ישראלים וכאן יביאו את הסינים?"

- לסינים יש ניסיון. האם בישראל יש ניסיון כזה?

"מה הסינים כבר עושים? מביאים מיכון מיוחד? ההבדל היחיד הוא כח האדם. הם מביאים עובדים. אז למה שלא יתנו לקבלן ישראלי לעשות את הפרויקט ויתנו לו להביא סינים או עובדים זרים מכל מקום אחר. יש יתרון ברור לחברה ישראלית בפרויקט כזה שדורש הרבה מול רשויות, ושמירה על ערכי הטבע - בזה, מי יעשה עבודה טובה יותר סינים או ישראלים?"

- העובדים ממילא יהיו זרים.

"קודם כל, אם תהיה דרישה אז יבואו לעבוד ישראלים, אם כי נצטרך גם עובדים זרים. חברה ישראלית מחזיקה הרבה עובדים ישראלים, מפעילי כלים, מנהלה, לא רק פועלים. מדובר במאות עובדים ישראלים שיוכלו לעבוד. אם תיבחר החלופה הסינית זה יהיה רק סינים. את רכבת העמק עושים מתקציב המדינה, גם את הקו ת"א-ירושלים. אז למה לא את הקו לאילת? מה ההבדל?".

- יש חברה שיכולה במצב הענף היום לממן פרויקט כזה?

"זו בעיה שהממשלה צריכה לפתור. בבנקים, תשתיות ובנייה נחשבים לאותה רמת סיכון. אבל איזה סיכון יש במיזם תשתית? זה הכל מכספי מדינה, לא כמו יזם שבונה מגדל 200 דירות ולא מצליח למכור. גם הערבויות שדורשים היום מקבלני התשתיות מוגזמות - בין 2.5% ל-10%. אם החשב הכללי ייתן הנחייה גורפת להוריד את הערבות ל-2%, זה ייקל. המדינה חייבת לשנס מותניים ולתת לקבלן הישראלי לבנות. ולא לייבא אבטלה מסין".

- צריך בכלל רכבת לאילת? יש לכך הצדקה כלכלית?

"יש דברים שלא צריך לבחון רק כלכלית. האוצר התנגד גם לרכבת העמק בטענה כלכלית ויש גם שיקולים חברתיים".