מיליארד וחצי שקל התאדו

ככה ירדו להם לטמיון הכספים שהשקיעו פרטנר וסלקום, כל אחת, בסמייל ובנטוויז'ן

את המשבר הנוכחי בשוק התקשורת ניתן להמשיל למטוס קרב שנקלע לסחרור. הטייס הוא שר התקשורת, משה כחלון, שבמקום להשתלט על השוק ולעזור לו להתייצב, בוחר להתמקד במטוס השני שלו הוא אחראי, "מטוס הרווחה", בו הוא כנראה נהנה הרבה יותר.

כחלון משול כעת לטייס שאחראי על הטסתם של שני מטוסים במקביל, אבל בפועל כל כולו נתון רק לאחד מהם, זה שיוביל אותו כנראה לתפקידים בכירים בפוליטיקה הישראלית. ומה לגבי המטוס השני? הוא יצטרך להסתדר איכשהו. מצב כזה חייב להסתיים בהתרסקות, וזה בדיוק מה שקרה היום לחברת הסלולר פרטנר, ומה שעומד לקרות גם לסלקום.

רגולציה נכונה לא אמורה להביא לריסוק חברות. היא אמורה לייצר את התנאים המתאימים לתחרות בהתערבות מינימלית. ואם לתמצת זאת למשפט היא אמורה לעשות דבר אחד בלבד: לעודד השקעות שיובילו להרחבת התחרות.

אבל מה שקורה בימים האחרונים סביב מבצע האינטרנט של הוט(המציעה, כספקית, אינטרנט במהירות גבוהה במיוחד בתעריף חסר תקדים), מדגים בדיוק את ההיפך. משרד התקשורת לא מסוגל ולא רוצה לפתור את המשבר בעצמו.

כאשר שחקן אחד יוצא במהלך כה אגרסיבי ומשנה את כללי המשחק בשוק, המשרד יכול להחליט להתעלם מכיוון שזו טבעה של תחרות, ולהפקיר את השחקנים האחרים - שלא יכולים להשיב בתחרות דומה - לדמם למוות, או להחליט להתערב בצורה חכמה ולאזן את תנאי המשחק.

במקרה של הוט, ההחלטה של משרד התקשורת שלא להתערב במבצע החדש ייתרה את נחיצותן של ספקיות האינטרנט האחרות. אלו הן אותן ספקיות שהוקמו בצורה מלאכותית על ידי הרגולטור, שכעת החליט לקבור אותן קבורת חמור.

מה שמנכ"ל סלקום הבין

התוצאה של זה היא שכעת מוצאות את עצמן פרטנר וסלקום במצב שבו מיליארד וחצי השקלים ששילמה כל אחת מהן על סמייל ונטוויז'ן בהתאמה, התאדו ונעלמו. כדי להעריך באמת כמה שווה סמייל או נטוויז'ן היום, צריך לדמות מכרז פתוח עליהן שהיה מתקיים היום. מי ישלם 1.5 מיליארד שקלים על חברה שנדונה למוות? מי ישלם חצי מזה?

כחלון נהנה מקרדיט עצום בציבור בזכות המהלכים הדרמטיים שהנהיג בשוק הסלולר, והאמת היא שבצדק. אבל בזה זה נגמר. הרי עם יד על הלב, אם היה מדובר כאן בשר תקשורת אחר, איך לדעתכם היה נגמר הסיפור של הוט? תארו לעצמכם את אביגדור ליברמן כשר תקשורת או את אלי ישי. סביר להניח שחוסר ההתערבות וחוסר המעש שלהם היו גוררים תגובות קשות ואולי אף יותר מכך.

אבל במקרה של כחלון, בגלל שהפחתת המחירים בסלולר נזקפת לזכותו, ובשל דמותו הפשוטה והעממית - דבר לא דבק בו. זאת, למרות שהתנאים החדשים שלהם הוא מאפשר להתקיים, יגרמו לכך שבזק והוט יישארו קבוצות התקשורת הבלעדיות שיוכלו לשחק בעולם הטלוויזיה והתקשורת הקווית, בניגוד מוחלט למדיניות שלו.

את זה הבין היטב עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום שפרש לאחרונה, ולכן הוא לא התפתה לזרוק מאות מיליוני שקלים על פעילות קווית שאין לו בה שום יתרון או ערך מוסף.