"קשה למצוא את הסיבות ליצירת ערך עודף בשוק המקומי"

לילך שפיר-פרידלנד מהדס ארזים סבורה כי זו העת להגדיל את החשיפה לחו"ל, ובפרט לשווקים המתעוררים

מתחילת נובמבר ירד מדד ת"א 25 בכמעט 10%, אך גם עלה אותם בחזרה. בפועל, הוא התחזק מאז רק ב-1.5%. למרות זאת ועל אף התנודתיות שעדיין מאפיינת את השווקים, לילך שפיר-פרידלנד, מנהלת השקעות בהדס ארזים, לא מוטרדת.

שפיר-פרידלנד, שהתארחה במדור בתחילת נובמבר, מותירה את האלוקציה בתיק על כנה. בעוד שהיא ממשיכה להקצות נתח משמעותי בשיעור של 33% מהתיק לטובת האפיק המנייתי, 60% מתוכו מופנה לחו"ל. למעשה, השינוי היחיד ששפיר ביצעה באפיק זה הוא הגדלת משקל השווקים המתעוררים ל-7%, על חשבון השוק האמריקני.

"למרות הנתונים הטובים שמגיעים מהמשק האמריקני", היא אומרת, "השווקים המתעוררים מאופיינים בביתא (תנודתיות, ל.א) גבוהה ביחס לשווקים המפותחים. על אף ההאטה שנרשמת בחלקם ונוכח ירידות השערים שכבר נרשמו שם בשנת 2011, ייתכן שבשוק חיובי הם יניבו עליות יפות".

בנוסף מציינת שפיר-פרידלנד, כי בעוד שכלכלת ארה"ב מראה סימני שיפור ובאירופה מתמודדים עם משבר החובות, הכלכלה המקומית מציגה נתונים פושרים שמצביעים על האטה בצמיחה.

"במבט קדימה, אני מתקשה למצוא את הסיבות ליצירת ערך עודף של השוק המקומי ביחס לשווקים בחו"ל, ובייחוד ארה"ב", היא מוסיפה, "נוסף על הנתונים הכלכליים הנחלשים, המשק המקומי סובל גם מאי ודאות גיאו-פוליטית, הן בזירת האביב הערבי והן בזירת התקיפה באיראן". לדבריה, החברות במשק המקומי מתמודדות עם המחאה החברתית, שגוררת הורדות מחירים, ועם רגולציה מתגברת. לכן היא ממליצה להיזהר ממניות של חברות שנמצאות תחת רגולציה, כגון בנקים, ביטוח וסלולר.

אלמנט נוסף הוא אי הוודאות בתחום הנדל"ן. "הקיפאון בתחום לא יחזיק מעמד הרבה זמן", היא מוסיפה, "אנשים מצפים לירידות מחירים משמעותיות, ואני לא חושבת שזה מה שיקרה. אני לא רואה קריסה במחירי הדירות, אך תמיד יש קיפאון לפני שינוי מגמה".

אחת המניות המומלצות של שפיר-פרידלנד היא קליל, שעוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של פרופילי אלומיניום, בעיקר לחלונות ודלתות, אך מאז הסבב הקודם המניה איבדה כ-15% מערכה.

"על אף הירידות, ההערכות שלי לגבי קליל לא השתנו", היא אומרת, "הלקוחות הגדולים שלה הם הקבלנים. במקביל, הבנייה נמשכת, כך שיש ביקוש למוצרי החברה".

גם באפיק אג"ח לא ביצעה שפיר-פרידלנד שינויים משמעותיים. עד כה בחרה להחזיק אג"ח ממשלתיות במח"מ בינוני-ארוך, אך כעת היא ממליצה לקצר את מח"מ התיק.

"מאז המלצתי, נגיד בנק ישראל הוריד את הריבית פעמיים. לאחר הורדות הריבית, פוטנציאל הרווח באג"ח הארוכות הוא נמוך ביותר, בעוד שהסיכון בהן גדל". לכן, היא ממליצה על מח"מ של כשש שנים באפיק הממשלתי הצמוד, ושל ארבע שנים באפיק הממשלתי הלא צמוד.

כמו עושי שוק נוספים במדור, גם שפיר-פרידלנד רואה את אפיק אג"ח הקונצרניות באור חיובי, וממשיכה להקצות לו 47% מהתיק. "להערכתי, לאור התשואות המגולמות בשוק, האג"ח הקונצרניות יכולות להוות מקור לרווחים יפים השנה. עם זאת, המצב הכלכלי והידוק האשראי על ידי הבנקים עלול להביא חברות לתקופות מאתגרות במלאכת ניהול החוב שלהן. לכן, יש להקפיד לבחור חברות שיכולות לשרת את חובן באמצעות התזרים שהן מייצרות, להסתמך פחות על צפי למימוש נכסים, ולא להסתמך כלל על הערכות ש'בעל הבית ישלם'".

אחת מאג"ח המומלצות של שפיר-פרידלנד היא סלקום ד', שנסחרת כיום בתשואה של 2.83%. סלקום פרסמה באחרונה אזהרת רווח ומנייתה צנחה בעשרות אחוזים מהשיא, כשברקע מחריפה התחרות בענף התקשורת.

ההתפתחויות האחרונות לא מגדילות את רמת הסיכון באג"ח של סלקום?

"זוהי לא תקופה טובה למניית החברה, אבל אני לא חושבת שמישהו מטיל ספק לגבי תזרים המזומנים שלה. בנוסף, התשואות בחודשים האחרונים נשארו בערך באותה רמה, כך שגם בעיני המשקיעים הסיכון לא גדל".

על אף ששפיר-פרידלנד ממליצה להיזהר ממניות של חברות תחת רגולציה מתהדקת, כמו בנקים וביטוח, כשמדובר באג"ח, התמונה שונה. בין ההמלצות שלה נמצאות פועלים הנפקות 31, ולאומי מימון 176, שנסחרות בתשואה של כ-1.90% ו-1.25%, בהתאמה.

"הסיבה העיקרית להמלצה הזו היא החלת תקנות באזל 3 שמאלצות את הבנקים להגדיל את ההון הראשוני, ויש לכך שתי השלכות. הראשונה היא פחות הלוואות בפועל, והשנייה היא מתן אשראי לחברות טובות יותר. מכאן שרף מתן האשראי יציב יותר, מה שלהערכתי הופך את האג"ח לטובות יותר".

עיקרי המלצות:

33% חשיפה למניות, 60% מתוכם לשוקי חו"ל

בשוק המקומי - להיזהר ממניות של חברות תחת רגולציה, כגון בנקים, ביטוח וסלולר

לקצר מח"מ אג"ח ממשלתיות ל-6 שנים באפיק הצמוד ול-4 שנים בלא צמוד

מה עשו הניירות המומלצות של שפיר
 מה עשו הניירות המומלצות של שפיר

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך