מחירי הדלק החדשים גבוהים? תעברו למכוניות קטנות

פוטנציאל החיסכון הנובע מרוב הטיפים המקובלים זניח בהשוואה לתצרוכת הדלק המובנית של הרכב ■ הפתרון האפקטיבי ביותר הוא לבחון ברצינות מעבר לרכב חסכוני יותר שיכול לחסוך מיידית 20%-30% בעלויות הדלק החודשיות

עד לא מזמן נהגו מטיילים ישראלים ששכרו רכב באירופה, להתלונן עם חזרתם על מחירי הדלק הבלתי-נסבלים באירופה. כיום, לעומת זאת, מתלוננים הרבה מאוד תיירים אירופים על מחירי דלק שלא-ייאמנו בישראל. נכון להיום מחירי ליטר בנזין 95 בתחנות בישראל, אפילו בלי שירות, גבוהים מהמחיר הממוצע לליטר 95 באיחוד האירופי, שעומד כרגע על 7.71 שקלים (על-פי שער האירו העדכני להיום ובהתאם לנתוני אגף האנרגיה בנציבות השוק האירופי, שמתעדכנים מדי יום).

מחירי הבנזין בישראל נמוכים רק בכמה אגורות לליטר מהמחיר שנגבה ברוב שיאניות אירופה המסורתיות - גרמניה, צרפת ואיטליה; אבל הם יקרים בכמעט שקל לליטר מהמחיר כולל מע"מ באוסטריה (7.02 שקל לליטר), בספרד (7.2 שקל לליטר), בפולין (6.75 שקל לליטר) ובעוד שורה ארוכה של מדינות באיחוד האירופי, שכולן מייבאות את הנפט מאותם מקורות.

למותר לציין, כי כוח הקנייה הממוצע של האזרחים ברבות מאותן מדינות גבוה משמעותית מכוח הקנייה של האזרח בישראל, ושרמת שירותי הדרך והתשתית שמקבל האזרח הישראלי נמוכה משמעותית. קרי, אם האזרח האוסטרי, או אפילו הפולני, שגר בפרברים מרוחקים או בפריפריה, ירצה לוותר על רכבו הפרטי, יעמדו לרשותו הרבה יותר אלטרנטיבות ראויות (ובטוחות) של תחבורה ציבורית, שפועלות שבעה ימים בשבוע.

הפתרון: שינמוך

אז מה עושים? כמו אחרי כל עלייה במחירי הדלק, גם בימים אלה מלאים כלי התקשורת בשלל טיפים לחיסכון בדלק - החל מבדיקת לחץ האוויר בצמיגים וכלה ברחיצת האוטו. אבל האמת היא שפוטנציאל החיסכון הנובע מרוב השיטות המקובלות זניח בהשוואה לתצרוכת הדלק המובנית של הרכב. קרי, אם הרכב שלך צורך 7 ק"מ לליטר, גם אם תנפח את צמיגיו במדויק, תעביר להילוך סרק בירידות, תיקח פניות ימניות בלבד ותשטוף אותו כל יום, קשה להאמין שחשבונות הדלק שלך יהיו שונים.

הפתרון האפקטיבי ביותר הוא לבחון ברצינות מעבר לרכב חסכוני יותר. זה לא בהכרח "פתרון של עשירים" כי המעבר יכול להתבצע גם בקטגוריה של רכב משומש. למשל, מעבר מ-SUV יד שנייה שבקושי רואה שטח, לרכב קטן יותר מאותו שנתון או משנתון מתקדם יותר, יכול להתבצע כמעט ללא מתיחת המקורות הפיננסיים ולחסוך מיידית 20%-30% בעלויות הדלק החודשיות.

מי שהשימוש היום-יומי שלו מאפשר לו, יגלה שמעבר ממשפחתית 1,600 בת שלוש-ארבע שנים למכונית מיני או סופר-מיני ידנית חדשה "מהניילונים", יכול להתבצע כיום כמעט ללא תוספת מחיר ולחסוך משמעותית בעלויות הדלק.

בישראל אמנם עדיין קיימת רתיעה מסורתית ממעבר ממכונית גדולה לקטנה (פלח מכוניות המיני תופס פחות מ-8% מהמכירות השנתיות), אבל המפגש עם כמה וכמה מנציגות הדור האחרון לימד אותנו כי מכונית מיני יכולה לבצע כיום 90% מהמטלות של מכונית משפחתית, כולל נסיעות בין-עירוניות, ולהגן על הנוסעים בה בצורה סבירה. הביצועים אמנם עייפים למדי ברוב המכוניות הללו, אבל זה כנראה אידיאלי לסביבה שבה עתידות לצוץ מלכודות מהירות על כל 10 ק"מ של כביש.