ממציאים הגלגל מחדש: כל החידושים בתערוכת ז'נבה

קיה תציג משפחתיות חדשות ויונדאי תבשר על סטיישן חדשה ל-i30, אבל את החידושים המסקרנים בתערוכת הרכב הבינ"ל נראה באגף היוקרתי, בדגמי אאודי A3, מרצדס A קלאס ופרארי ■ "גלובס" בודק מתי נקבל את המפתחות בארץ

תעשיית הרכב הבין-לאומית נמצאת בשנים האחרונות בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, מצפים ממנה הלקוחות לספק להם יותר תמורה בעד כספם: יותר מרחב פנימי, יותר ביצועים, יותר איכות ייצור, יותר בטיחות, יותר פיצ'רים ויותר אבזור תקני. מצד שני, המכונית הפרטית אינה מוצר צריכה סטנדרטי אלא גם מוצר עם ערך מוסף חברתי סביבתי, שמיוחסת לו השפעה על איכות האוויר, על רמת הצפיפות בכבישים ובערים, על רזרבות הנפט המתכלות בעולם ואפילו על ההתחממות הגלובאלית. לפיכך מצופה מיצרני הרכב לספק פחות: פחות זיהום אוויר, פחות צריכת דלק, פחות בזבוז של מרחבי כביש ומשאבים ציבוריים, ובעיקר פחות מחיר, כדי שגם להמונים תהיה גישה לרכב חדש ובטוח.

בתוך הדרישות הצולבות הללו ולנוכח מחירי האנרגיה הגואים ועלויות הייצור הנוסקות, מנסים יצרני הרכב גם להרוויח כסף - וזו משימה לא קלה כשמדובר בכלי רכב קטנים, חסכוניים וזולים, שאמורים לעמוד בסטנדרטים מחמירים.

הפתרון הוא ריקוד שיווקי מתוחכם ומורכב בין הקטבים השונים: מייצרים מכוניות קטנות וחסכוניות אבל מציידים אותן בערך מוסף תדמיתי וגימיקים טכנולוגיים, שישכנעו את הצרכן לשלם עבור המכוניות הקטנות מחיר של מכוניות גדולות יותר; מפתחים מנועי טורבו דו-פרצופיים, שמאפשרים לציי רכב להציג בפני בעלי המניות אחריות חברתית, עם נתונים מזעריים של צריכת דלק ופליטת מזהמים על הנייר, אבל בלחיצה מעט יותר כבדה על דוושת התאוצה מייצרים ביצועים ספורטיביים וצריכת דלק כפולה מהמוצהר; מצמידים מנועי חשמל קטנטנים למנועי בנזין ענקיים ויוצרים לימוזינות פאר וג'יפים ענקיים וכבדים (ורווחיים מאוד), שמתהדרים בתואר "ידידותיים לסביבה", במטרה לאפשר לעשירי העולם (ולבעלי השררה) להלבין את מצפונם החברתי.

בקיצור, זה שוק מוצרי צריכה שבו יועצי תדמית, פרסומאים ומנתחי שוק חוברים למהנדסים ולמעצבים כדי ליצור אשליה תדמיתית. ומה עם מכוניות זולות באמת? את זה נשאיר לסינים ולהודים. את עולם האשליות הזה ניתן לראות היטב בתערוכת הרכב הבינ"ל של ז'נבה, שנפתחת היום.

ומה איתנו? רובנו נצטרך להסתפק בכמה מהחידושים הפחות זוהרים אך היותר הגיוניים של תערוכת ז'נבה, כמו הדור החדש של המשפחתית קיה סיד, וגרסת הסטיישן החדשה של יונדאי I30, שיככבו בציי הרכב; פיז'ו 208 החדשה שתחליף את ה-207 בקיץ; פורד פיאסטה מחודשת; סיאט איביזה עם מתיחת פנים; המשפחתית הזולה סקודה רפיד, ועוד שלל דגמים, שהבוס - או מנהל הבנק - יאפשרו לנו לרכוש.

קטן וחסכוני להמונים, ענק וראוותני לבעלי ממון

פיאט פנדה

גם קונצרן פיאט לא מחמיץ את החגיגה: באגף החברתי מציגה פיאט מיניוואן קומפקטי ותכליתי שנראה כמו פיאט 500 מוארכת, ואת פיאט פנדה החדשה לטובת ההמונים, שנפגעו מהמיתון באיטליה וממחירי הדלק, שמתקרבים כיום במדינה לשיא של 2 אירו לליטר.

מתי בארץ? ברבעון השני של השנה.

מחיר משוער: 70-80 אלף שקל.

פרארי

באותו זמן, עם קריצה ממזרית, שולחת פיאט את חברת הבת פרארי להציג בתערוכה את הברלינטה F12.

מדובר במכונית הספורט הסדרתית החזקה, המהירה וקרוב לוודאי שגם היקרה ביותר שהשיקה החברה עד היום, עם 12 צילינדרים, 740 כ"ס ועיצוב, שלא יבייש את המוסך בבית הקיץ של ברלוסקוני.

מתי בארץ? תהיה זמינה לייבוא ארצה לפי הזמנה.

מחיר משוער: כ-3 מיליון שקל.

פולקסווגן UP

לקבוצת פולקסווגן, למשל, חשוב מאד לשכנע את הקהל האירופאי שלה שהיא יותר ירוקה מכולם. לפיכך היא מקדישה הרבה משאבים להשקת קו שלם של גרסאות צעירות המבוססות על מכונית המיני-עירונית החדשה UP, כולל גרסת 5 דלתות, גרסת מיני-ג'יפ, מיני-ספורט ועוד כהנה וכהנה דגמים יצירתיים.

מתי בארץ? ברבעון השני של השנה.

מחיר התחלתי משוער: 70-80 אלף שקל.

פולקסווגן קרוס קופה

בפולקסווגן יודעים שאת הכסף הגדול לא עושים ממכוניות קטנות להמונים, אלא ממכוניות לעשירים. לפיכך היא מציגה את הקרוס קופה: גרסה ספורטיבית מוחצנת של הטוארג הענק, ששוקלת 1.8 טון ומיועדת להתחרות בב.מ.וו X6. המכונית תצא לשוק עם מנועי בנזין ודיזל ענקיים, אבל בתערוכה היא תוצג, כמובן, בגרסת דיזל היברידית שאמורה לצרוך 100 קילומטר לליטר.

מתי בארץ? לא ידוע.

בנטלי

גם חטיבה רווחית אחרת של הקונצרן, בנטלי, מציגה בתערוכה ג'יפ תצוגה סופר-מוחצן, שרומז על דמותה של מכונית הדגל החדשה של החברה, שתעלה בסביבות 300 אלף דולר לפני מס.

מתי בארץ? ייתכן שב-2013.

רולס רויס פנטום

תופעת התדמית הכפולה לא פוסחת על ב.מ.וו: מצד אחד היא מציגה בתערוכה גרסאות צעירות וחסכוניות של המותג מיני לבעלי המודעות החברתית המפותחת. מצד שני, תחת הכובע של חברת הבת רולס רויס, היא מציגה את מכונית הדגל פאנטום, עם מנוע V12 בנפח 6.7 ליטר, אורך של שלוש וחצי מכוניות מיני, פנסי LED בוהקים בחזית ומערכת של מצלמות, שמאפשרות ליושב ברכב לסקור בפרוטרוט את סביבתו מבלי להיחשף. המחיר יתקרב לחצי מיליון דולר לגרסאות הבכירות.

מתי בארץ? אין כרגע כוונות ייבוא.

מחיר: קרוב ל-500 אלף דולר.

גימיקים מהסלון הביתי

בפלח הקומפקט פרימיום מנסות אאודי A3 החדשה ומרצדס A קלאס לשכנע את בעלי הממון לשלם עבור מכונית קטנה כמו על מכונית גדולה הרבה יותר, ונעזרים בגימיקים טכנולוגיים.

אאודי A3

מעט גדולה ומרווחת יותר מקודמתה, עם עיצוב שמרני דומה לעיצוב ה-A3 הקודמת, ומנועים חסכוניים. הגימיק: מסך מולטימדיה מתוחכם, ראשון מסוגו ברכב מסוג זה שמציג בתלת-ממד את כל המידע על הרכב, סרטים וכדומה, ללא צורך במשקפיים. מי צריך תלת-ממד בתוך הרכב? זו כבר שאלה אחרת.

מתי בארץ? בסביבות ספטמבר.

מחיר התחלתי משוער: כ-160 אלף שקל.

מרצדס A קלאס

מכונית בממדים של פולקסווגן גולף, עם עיצוב נאה וספורטיבי, אך פחות נועז מה-A קלאס המקורית. הערך המוסף: האייפון הופך לחלק אינטגרלי ממערכת השליטה, כולל אפליקציות אבטחה לרכב, שמספקות יכולות מתקדמות של בידור.

מתי בארץ? בתחילת 2012.

מחיר התחלתי משוער: בסביבות 200 אלף שקל.