שלמה אליהו למקורביו על רכישת מגדל: אני מאושר

טייקון ביטוח נולד: אליהו ירכוש את השליטה במגדל ב-4.2 מיליארד שקלאליהו ייאלץ לוותר על חלום חייו (בנק לאומי) ואולי אף על מפעל חייו (חברת הביטוח שהקים) ■ האם אליהו יוביל מהפכה צרכנית אדירה לאחר השלמת העסקה?

"כן, אני מאושר". כך השיב היום (ד') שלמה אליהו למקורביו במשרדו במרומי מגדל אליהו בתל אביב. "נכון, הייתי צריך להתגבר ולקבל החלטה קשה לרדת מחלום חיי, בנק לאומי, אבל אני עושה את זה בשמחה. אני חוזר למקורות, למקום שאני מומחה בו והכי מבין בו. אני קונה את חברת הביטוח הכי גדולה, הכי יציבה והכי מנוהלת".

מיד אחרי שהרגולטורים יאמרו את דברם ויאשרו את העסקה, יחזור אליהו לעבודה שוטפת ואינטנסיבית במה שהוא הכי יודע לעשות: ביטוח. מי שמכיר את ההיסטוריה הביטוחית-עסקית שלו, יודע שזמן לא רב אחרי העברת השליטה והניהול לידיו - כל שוק הביטוח ייראה אחרת ויתנהג אחרת. או במילים של היום: צפויה מהפכה צרכנית אדירה. אליהו היה זה שהביא לפירוק "אבנר" - קרטל חברות הביטוח לביטוחי חובה. התוצאה הייתה עולם חדש של תחרות אמיתית וירידה גדולה במחירים.

אחזקה פרטית במגדל

עד אז הוא עוד צריך להמתין ולקבל את החתימה של ג'נרלי, לקבל את אישור מהמפקח על הביטוח ושוק ההון באוצר, עודד שריג, מהממונה על הגבלים עסקיים, דייויד גילה, וגם מהמפקח על הבנקים, דודו זקן.

העסקה, שנתפרה בשבועיים האחרונים ונחתמה היום, מתבצעת בקבוצת האחזקות הפרטית של אליהו. גם הכספים - 15% מהעסקה שנמסרו היום בנאמנות - הופקדו מחשבונות פרטיים של אליהו.

לאחר דיונים עם הרגולטורים תתקבל איתם ההחלטה היכן בדיוק תוחזק ההשקעה במגדל.

להיפרד מהביטוח, להיפרד מהבנקים

לפי הערכות בשוק, המפקח על הביטוח לא יאפשר לאליהו להחזיק בשתי חברות ביטוח - אליהו חברה לביטוח ומגדל. אליהו יצטרך לקבל החלטות קשות מבחינתו, עד כדי פרידה מהחברה שהקים ואשר בה יצר את כל הונו. במקביל, מאחר ועל פי הוראות ועדת בכר לא יוכל אליהו להחזיק גם בחברת ביטוח גדולה וגם בבנק גדול. הוא יתבקש לעשות סדר חדש באחזקותיו; סדר שהמתווה שלו די צפוי: למכור את אחזקותיו בבנק לאומי ובבנק איגוד. סביר להניח, מאירועים קודמים דומים, שהמפקחים יאפשרו לו לרכוש את מגדל ולקבל פרק זמן להתארגנות עסקית. מניותיו באיגוד ובלאומי יועברו ל"נאמנות עיוורת" או למצב של "הרדמת זכויות".

האם יכניס שותפים?

כמו כן, בתיאום עם הפיקוח, תתגבש עמדת אליהו בעניין בעלות עצמאית מלאה על מגדל או אולי הכנסת שותפים. בשנים האחרונות קיים אליהו מגעים עם גורמים שונים, בעיקר זרים, לקראת גיבוש קבוצה לרכישת גרעין השליטה בבנק לאומי. בקבוצה הזו היו, על-פי הערכות, גם מבטחי משנה בחו"ל. אפשר שאלה יצטרפו אל אליהו עם הזמן.

בעיניים פקוחות והתרגשות

בהודעה שפורסמה היום מטעמו של אליהו נכתב: "אני מודע לכך שאצטרך להגיע להבנות עם המפקח על שוק ההון והביטוח להמשך פעילות אליהו חברה לביטוח בע"מ. וכן בקשר לאחזקותיי בבנק לאומי ובבנק איגוד, על מנת לקבל היתר השליטה בחברת הביטוח הגדולה בישראל מגדל".

עוד הוסיף אליהו וכתב: "זהו רגע מרגש עבורי ועבור בני משפחתי. העסקה תושלם עם קבלת האישורים הנדרשים על ידי המפקח על שוק ההון והביטוח".