בכיר ביוליוס בר: השקיעו בטייוואן, היזהרו מאוד מטורקיה

סטפן הופר, אסטרטג השווקים המתעוררים של בנק יוליוס בר, בראיון בלעדי ל"גלובס": "זינוק חד במחיר הנפט יביא את טורקיה לראש רשימת המדינות שהמשקיעים חוששים מהשקעה בהן"

איך שלא נסתכל על זה, השווקים המתעוררים עדיין מהווים מקום אטרקטיבי להשקעה, בייחוד בכל הנוגע לצמיחה. ולמרות שמרבית התחזיות צופות שיעורי צמיחה נמוכים יותר השנה בהשוואה ל-2011, עדיין מדובר על שיעורים גבוהים יותר מהצפוי בארה"ב ובאירופה.

"המשקיעים צריכים תשואות, ולכן טבעי שמתחילים ליטול מידה מסוימת של סיכון. אולם הדבר החשוב ביותר לגבי השווקים המתעוררים הוא שהם מייצרים באופן מרשים מקומות עבודה", מציין בראיון בלעדי ל"גלובס" סטפן הופר, אסטרטג השווקים המתעוררים של בנק יוליוס בר השוויצרי, שהגיע באחרונה לישראל לרגל פתיחת הנציגות המקומית של הבנק.

יוליוס בר (Julius Baer) מתמחה בבנקאות פרטית ברחבי העולם, ומנהל נכסים בהיקף כ-300 מיליארד דולר.

דיבידנד חשוב, אבל צמיחה יותר

לאסיה, אמריקה הלטינית, ובפרט ברזיל, שיעורי האבטלה הנמוכים ביותר - 5%, לעומת 9% בארה"ב למשל. "יצירת מקומות העבודה מניעה חלק ניכר מהצמיחה בשווקים המתעוררים, ולא מדובר פה על יצוא", אומר הופר. "זאת הסיבה שמשקיעים מוכנים להשקיע באג"ח ובמניות של שווקים אלו".

למרות גילו הצעיר (36) הספיק הופר לחיות בטוקיו, לונדון וקנדה, וכעת הוא גר בשוויץ. את הקריירה התחיל ב-UBS, שם עבד ארבע שנים כאסטרטג חוב ממשלתי של השווקים המתעוררים. ליוליוס בר הגיע ב-2007, מחברת הביטוח הממשלתית Swiss Export Risk.

- האם זרימת הכספים לשווקים המתעוררים היא עליית מדרגה מבחינת סיכון המשקיעים?

"אני חושב שלמשקיע הטיפוסי יש עדיין הרבה מזומנים בצד, והוא צריך לחפש 'כיסי ערך' - למשל האג"ח הקונצרניות באמריקה הלטינית, או חברות איכותיות בשווקים המתעוררים עם מדיניות דיבידנדים חזקה".

- אז הדיבידנד חשוב יותר מהצמיחה בשווקים אלו?

"זה חשוב היום יותר מבעבר, אבל בשווקים המתעוררים הצמיחה תמיד חשובה".

למרות הזרמות הכספים לשווקים המתעוררים, הנחשבים לנכסים מסוכנים יותר, הדולר שנחשב כנכס מקלט בטוח עדיין מתחזק בזירה הגלובלית. כיצד ניתן להסביר את הניגוד הזה?

"קיימת כרגע תחרות בין אירופה לארה"ב למי יש בעיה גדולה יותר. ההקלה הכמותית שממשיכה להתבצע בשתיהן היא שמניעה את הדולר והאירו בטווח הקצר. שנתיים מעכשיו, כשהמשבר באירופה יחלוף, יגיע היום שממשלת ארה"ב תצטרך להתמודד עם הגירעון האדיר שלה. היא לא תעשה את זה ב-2012 - זאת שנת בחירות - אך בטווח הארוך יותר יהיה מומנטום שלילי לדולר בהשוואה לאירו".

בתחילת 2012 הנכסים עתירי הסיכון התאוששו ועמם מרבית ממטבעות השווקים המתעוררים, כמו הראנד הדרום אפריקני, הלירה הטורקית ומטבעות נוספים באסיה. הופר סבור כי מטבעות השווקים הללו ימשיכו להפגין חוזקה, ובטווח הבינוני ממליץ על הוואן הקוריאני, הדולר הסינגפורי והפזו המקסיקני, אותו הוא מעדיף בשל השיפור שחל בכלכלת מקסיקו ויכולתה לספק תחרות אמיתית מול סין בייצור של מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה.

להיכנס לטייוואן, לצאת מטורקיה

מתחילת השנה עלה מחיר הנפט בכ-10%, ועמו רף חששות המשקיעים מפני פגיעה במדינות שהתמ"ג שלהן נשען על סחורה זו, ביניהן חלק מכלכלות השווקים המתעוררים. אך הופר לא מודאג. לטענתו, כל עוד הנפט עולה באופן איטי והדרגתי, מסוגלות המדינות להסתגל לכך. הבעיה תתעורר כאשר יתרחש זינוק מיידי ואגרסיבי במחיר הנפט.

- מהו השוק האטרקטיבי ביותר לדעתך?

"כרגע השוק המועדף עליי ביותר הוא טייוואן. לממשלה שם יחסים בונים ופרו-עסקיים עם סין, ובנוסף 70% מרשימת המניות למסחר בבורסה שלה הן של טכנולוגיית מידע. אמנם ייצוא ה-IT ירד בחדות בחצי השנה האחרונה, בעיקר בשל החולשה באירופה ומצבה של ארה"ב, אבל מתחילים לראות התאוששות. הביקוש בארה"ב לייצוא טייוואני מתחזק, ולהערכתנו ב-3-6 החודשים הבאים נראה ביקוש גדול יותר מאירופה. בהתאם, ישתפרו הרווחים של חברות הטכנולוגיה הטייוואניות. מדובר על נקודת מפנה עבור כלכלתה".

מנגד, מזהיר הופר מהשוק הטורקי. "לטורקיה תמיד היה גירעון גדול בחשבון השוטף, זה לא חדש", הוא אומר. "הבעיה היא שהפעם הטורקים הסתמכו יותר מדי על השקעות זרות ישירות למימון הגירעון הזה, דבר שיכול להיתרגם לתנודתיות עצבנית במטבע. בנוסף, מחירי הנפט הגבוהים משפיעים על המדינה במהירות, שכן חלק ניכר מהתמ"ג שלה נשען על נפט. זינוק חד במחיר יביא את טורקיה לראש רשימת המדינות שהמשקיעים חוששים מהשקעה בהן".

סין? תלוי איפה

אחת הכלכלות המעניינות ביותר כיום היא ברזיל, בייחוד על רקע האולימפיאדה שתתקיים ב-2016. "ברזיל שינתה את עצמה לחלוטין", סבור הופר. "נכון, זה גם עניין של מזל - היא נהנית מהעלייה בקומודיטיס. אבל ברזיל עשתה עבודה מצוינת בניהול הקטנת החוב הממשלתי; אוכלוסייתה מורכבת היום מיותר מ-50% בני המעמד הבינוני; רמות העוני ירדו; והשכר עלה. בעתיד היא תהיה זקוקה ליותר השקעות בתשתית, שכן ההשקעה כאחוז מהתמ"ג עדיין נמוכה מדי, דבר העלול לפגוע בצמיחה העתידית".

בהמשך לאטרקטיביות הגואה של ברזיל, ממשיכה סין להוות את מרכז ההשקעות הזרות והעניין של המשקיעים. אך האם משבר הנדל"ן אליו נקלעה בשנה האחרונה קרוב לסיום? "לא ניתן לסמן עדיין את התחתית שם", קובע הופר, ומוסיף כי "המסר מהממשלה ברור: אנחנו רוצים לראות פחות דירות פאר שעולות המון כסף, ויותר דיור סוציאלי להמון המגיע מהכפרים. תעשיית הבנייה בסין תמשיך להיות חזקה מאוד, יימשך הביקוש החזק לנחושת, למלט ולפעילויות נוספות הקשורות לבנייה, אך השינוי יהיה בסוג הבנייה, וילווה בירידה נוספת של מחירי הנדל"ן בהתאם לרצון הממשלה".

- אבל אתה עדיין רואה בסין שוק אטרקטיבי?

"כן, וסין תצמח מינימום ב-7% בשנת 2012 וגם ב-2013. זה נמוך מהממוצע בחמש השנים האחרונות, אבל מספיק לסין לצורך יצירת מקומות עבודה. הדבר החשוב שצריך להבין הוא היכן מתרחשת הצמיחה בתוך סין: אזור החוף המזרחי ושנחאי צומח במהירות נמוכה יותר ממרכז ומערב סין, מכיוון שהממשלה מעודדת את החלקים האלה לצמוח במהירות".

הופר
 הופר