למזג, למנף ולמכור: איך ישפיע שלמה אליהו על מגדל?

שלמה אליהו עשה את עסקת חייו כשקנה חברה טובה במחיר מצוין, במגדל הופתעו, וכעת מנסים לנחש איך המהלך ישפיע על ה-DNA של החברה, ומהם הצעדים שאליהו עשוי לנקוט על מנת להחזיר את ההשקעה מהר ככל הניתן

הקונצנזוס כבר ברור והקולגות כבר הכריעו: שלמה אליהו עשה את עסקת חייו וקנה חברה טובה במחיר מצוין. מבחינת המתחרים/עמיתים של שלמה אליהו, אין ספק שהמוכנות שלו לרכוש את מגדל ישר מהמדף, ללא דיו-דיליג'נס בתמורה למחיר נמוך, תוכיח את עצמה. הגם שהעסקה טרם הושלמה, נראה שמדובר בעיקר בהליך פרוצדורלי, והפיקוח על הביטוח לא ימנע מאליהו להשלים מעגל, ולהפוך לבעל הבית בחברה שבה שימש נער שליח.

1. כיצד עשוי אליהו להחזיר את ההשקעה במגדל מהר ככל הניתן? לשלמה אליהו החזקות במניות בנקים (לאומי ואיגוד) שיעמדו למכירה (לפחות רובן) לצד פעילות ביטוח החיים של אליהו ביטוח, שתוצע למכירה. לאחר השלמת העסקה - שלא צפויה להציג לו אתגר מיוחד - להערכתנו סביר שאליהו ימזג את פעילות הביטוח הכללי שלו בתוך מגדל כך שהחזקתו בה תגדל מכ-70% לרמה גבוהה יותר. במקביל, כבר כמה שנים שהאוצר בוחן ומקדם (לאט) הקטנת גודל גרעיני השליטה בחברות הביטוח מהרמה הקיימת.

מכאן שאליהו צפוי למצוא את עצמו בעתיד עם חבילה פנויה למכירה של עשרות אחוזים ממניות מגדל, תוך שימשיך לשמור בידיו את השליטה בקבוצה. ואלו עשויים להיות עשרות אחוזים, שעם תנאי שוק אוהדים (ושוק ההון הוא הרי מחזורי, ושווי חברות הביטוח זז יחד איתו) יוכלו לשוב ולהיות שווים חלק משמעותי מאוד ממה שאליהו ישקיע בפועל עבור הרכישה (כ-4.18 מיליארד שקל).

נוסף לכך, מגדל שמרה לאורך השנים על מינוף אפסי. רק באחרונה זה השתנה, כשג'נרלי ומגדל חרגו מההרגל ומינפו את קבוצת הביטוח הגדולה בישראל עם גיוס חוב בהיקף של כ-500 מיליון שקל. ואולם, גם עם המינוף החדש מגדל היא יכולה (ואפילו די בקלות) לגייס עוד חוב ולהגדיל את הונה המשני והשלישוני. המימון האמור, אם יגויס על-ידי אליהו, ייכנס לחברה עם מבנה הון איתן שכבר עתה נמצא מעל לדרישות האוצר, כך שאליהו יוכל למהר ולקדם חלוקת דיבידנד נדיב.

נוסיף לכך עוד אפשרות: לאליהו ביטוח DNA שמרני, והיא אינה עוסקת בשירותים פיננסיים. אפשר ובעתיד נראה את מגדל-אליהו מוכרת את בית ההשקעות מגדל שוקי הון, שעל פניו הכי רחוק מאופיו של הבעלים החדש.

כל זאת גם כששוק הביטוח מגמגם והתוצאות הכספיות של החברות רחוקות מלהרשים. בהקשר זה נציין שבחמש השנים 2006-2010 מגדל רשמה רווח כולל שנתי ממוצע של כ-540 מיליון שקל לשנה, כאשר בתשעת החודשים הראשונים של 2011 היא רשמה הפסד כולל של כ-20 מיליון שקל. כך שאלא אם יקרה כאן משבר אדיר, אליהו עשה עסקה נוחה שיכולה להחזיר את עצמה די מהר.

2. אליהו, כמו גם בנו עופר שמנהל את אליהו ביטוח, הוא מנהל שיורד לפרטים, שבא עם תרבות ארגונית שונה לחלוטין מזו הקיימת במגדל. האחרונה הרגילה את מנהליה לחופש פעולה די גדול, כשבעל הבית נמצא מעבר לים ונותן למנכ"ל יד חופשית. בכלל, מגדל מתאפיינת ב"רוח" מאפיינת, שנשמרה לאורך שנים. לעתים הדבר נאמר בטרוניה מסוימת ומצטדקת, שמסבירה שלוקח זמן לשנות כיוון של נושאת מטוסים, ולפעמים הדבר נאמר בגאווה כהסבר להצלחה. ההגעה של אליהו היא יותר מהחלפת הקברניט באוניה, גם אם הוא לא צפוי לנהל את מגדל בעצמו.

הגם שמוקדם עדיין לנחש מה יעשה אליהו כשיגיע לחברה, כבר עתה ברור שההנהלה המנוסה של מגדל הופתעה מהמהלך, ובחברה יש חוסר ודאות וחוסר שקט והרבה ניחושים לגבי היעד שאליו תלך החברה תחת משפחת אליהו, תוך מאמצי התייעלות ניכרים (אליהו אוהב יעילות, וכמו כל חברה גדולה, גם במגדל יש היכן להתייעל).

3. תקופה ארוכה שחיכינו לעסקת הענק בשוק הביטוח, כשמיליארדי שקלים יזוזו מכיס אחד לאחר ואי.די.בי של נוחי דנקנר תמכור את כלל ביטוח לבעלים חדש. לעתים שיערנו שאולי דווקא דלק של יצחק תשובה תקדים ותמכור את הפניקס, כשהיצע הרוכשים הפוטנציאליים נראה מוגבל מאוד. והנה, תוך זמן קצר מהרגע שנודע על המוכנות של ג'נרלי למכור את מגדל - החזקה היסטורית ארוכת שנים מבחינתה (מאז 1934) - המצטרפת האחרונה לקבוצת המוכרים הייתה הראשונה לסגור עסקה. כך, מהרגע שג'נרלי החליטה שהיא צריכה את הכסף ומוכנה למכור את מגדל, הכסף הפך לשיקול משני, וזה שיחק לטובתו של אליהו.

ואולם, מבחינת כלל והפניקס המכירה של מגדל היא חדשות מדאיגות, לא רק בגלל תו המחיר הנמוך שנקבע בה, ביחס להערכות המוקדמות (ועוד לחברה רווחית ויעילה), אלא גם משום שאין הרבה קונים שמעוניינים לקנות חברת ביטוח בישראל בימים אלה.

4. העזיבה של ג'נרלי בעייתית מבחינת השוק. שנים שהמדינה ואחרים מקווים ורוצים ששחקנים בינלאומיים מובילים יראו לנכון להיכנס לשוק הפיננסים המקומי בהחזקה אסטרטגית, ודווקא המחזיקה הזרה הכי אסטרטגית בישראל בורחת החוצה במהירות. בגלל מחיר העסקה והמהירות שבה נעשתה אין לפסול שג'נרלי לא נזקקה לעסקה רק בשביל חיזוק ההון שלה (מניע ודאי לעסקה, אך לא בטוח שבלעדי) אלא אולי גם בגלל ששבעה משינויים רגולטוריים שמשנים סדרי עולם בשוק הישראלי.

הרבה לפני רפורמת דמי הניהול האחרונה, שצפויה להתבטא בחיתוך משמעותי בדמי הניהול הממוצעים שמגדל תגבה ממבוטחיה בעתיד, באו ראשי ג'נרלי לישראל בניסיון שנכשל לשכנע את ראש הממשלה דאז (אהוד אולמרט) לסגת מרפורמת הניוד החופשי. הגם שהרפורמה הוחלה לבסוף בשוק המקומי, והתבררה כעקרה מתוכן ביחס למגדל, במגדל וג'נרלי החלו אז לצבור כעס על הרגולציה פה.

בכל אופן, ענף הביטוח המקומי נותר עתה עם בעל מניות זר אסטרטגי אחד בלבד ב-AIG ישראל, כשהגופים הזרים שהביעו עניין בנתח מענקית פיננסים מקומית, ואף נכנסו אליו בשנים האחרונות או היו על סף כניסה, הינם משקיעים מקרנות השקעה שבהגדרה מחפשים לעשות סיבוב קצר טווח שמקדש הצפת ערך מהירה ואגרסיבית לעתים.

השקעה חוזרת

■ אליהו עשוי למזג את הביטוח הכללי של אליהו ביטוח במגדל, להגדיל החזקותיו בחברה ולמכור נתח גדול בשוק תוך שמירה על השליטה

■ אליהו יוכל לגייס הון במגדל, למנף את ההון ולחלק דיבידנד גדול

■ אליהו, שלא עוסק בשירותים פיננסיים, עשוי למכור את מגדל שוקי הון

■ אליהו הוא מנהל שיורד לפרטים, שבא עם תרבות ארגונית שונה לחלוטין מזו הקיימת במגדל. הגעתו היא יותר מהחלפת הקברניט באוניה, גם אם הוא לא צפוי לנהל את מגדל בעצמו