נתניהו: לא אסכים למונופול בשידורי החדשות בישראל

(עדכון) - תיקון חוק ההחזקה המשותפת בחדשות 2 עורר סערה בוועדת הכלכלה ■ עפ"י החוק, אם ערוץ 10 לא ישרוד את 2012 - רה"מ יוכל לפצל את חדשות 2

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב היום (ג') לתיקון החוק המתיר לו לפצל את חברת החדשות של ערוץ 2 בעתיד. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו אמר כי כפי שהוא "מתנגד למונופול בכל תחום - כך לא יסכים למציאות שבה ייווצר מונופול על שידורי חדשות בישראל".

תיקון חוק שיאפשר החזקה משותפת של חברת חדשות 2 על-ידי שתי זכייניותיה עורר היום סערה בוועדת הכלכלה של הכנסת. זאת על רקע סעיף שנוסף לתיקון, ולפיו ניתנת ראש הממשלה ולשר התקשורת הסמכות לפצל את חדשות 2 בין שתי מחזיקותיה, רשת וקשת, במקרה שיתחוור כי אין לה תחרות נוספת בשוק.

בסופו של דבר הוחלט לאשר את חוק ה-DTT ללא הסעיף המדובר ולהעבירו לקריאה שניה ושלישית. על כך בירך נתניהו ואמר כי "מדובר בצעד נוסף להפחתת יוקר המחיה".

מדובר בחוק המרחיב את מערך עידן+, שמאפשר קליטת ערוצים בסיסיים מבלי חיבור לכבלים ולוויין.

מטרת הסעיף שהוצא היא לזרז את רפורמת המעבר של הטלוויזיה המסחרית לרישיונות. כעת חלף מועד הבקשה לעבור לשדר ברישיון, ורשת וקשת לא ביקשו לעצמן ערוץ חדש מחוץ לאפיק 22.

בתמיכת ראש הממשלה, הוחלט להשיב לשולחן הדיונים של ועדת הכלכלה את חוק הרחבת מערך העידן + כולו, על מנת להכניס לתוכו גם תמריצים למעבר לשיטת רישיונות.

התמריץ המדובר הוא מתן האפשרות לרשת וקשת להמשיך להחזיק יחד בחדשות 2, במקרה שרק אחת הזכייניות תבקש רישיון.

על-פי הסעיף המוצע, רשת וקשת יוכלו להחזיק בחברה, לאחר מעבר שכזה, עד לשנת 2015 - גם אם אחת מהן תישאר בערוץ 2, והשנייה תשדר בערוץ משלה. אז, אם ערוץ 10 יחדל מלהתקיים, ולא תהיה עוד חברת חדשות פרט לחדשות 2 שתשודר בשני ערוצים שונים - יוכל ראש הממשלה להורות על פיצול החברה לשתי חברות נפרדות ולמעשה לסגור את חדשות 2. החשש הוא שכך יחזיק ראש הממשלה ב"שוט" מעל ראש החברה בכל עת.

יש לציין כי על-פי סעיף אחר בתיקון החוק, ההחזקה המשותפת לא תתאפשר מלכתחילה במקרה שערוץ 10 לא יהיה קיים. במילים אחרות, אם ערוץ 10 לא ישרוד את שנת 2012 - אזי לא תתאפשר החזקה משותפת של חברת החדשות של ערוץ 2, שתהפוך למונופול בתחום החדשות.

הסעיף המדובר הקפיץ את אנשי חדשות 2 אל הוועדה. יו"ר דירקטוריון חדשות 2, עו"ד תמי רווה, אמרה כי "ההצעה הנדונה היום יכולה להמיט כליה על חברת החדשות, שהיא אחד הנכסים הגדולים והטובים שיש למדינה". לדבריה, לפי ההצעה הזו חדשות 2 תהיה בת-ערובה של ערוץ 10.

מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס, הוסיף ואמר כי "נוסח החוק, כפי שהובא לידיעתנו אמש, הוא מסוכן לדמוקרטיה. אני לא מכיר מדינה דמוקרטית שתמצאו בה נוסח כזה שנותן לראש הממשלה שליטה בחברת חדשות".

גם קשת ורשת התנגדו לתיקון החוק נחרצות. מנכ"ל רשת, אבי צבי, חזר והזכיר כי אין בכוונת החברה לעזוב את ערוץ 2 עד לסוף זיכיונה ב-2015 וכינה את החוק "חוק קשת", שכן הזכיינית השנייה קשת היא המועמדת הוודאית יותר לבקש רישיון. "אין לקוחות לחוק הזה", אמר צבי. סמנכ"לית הרגולציה של קשת, טלי גורן, הצטרפה לדבריו.

בדיון ביקש ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) לא להשאיר את הסמכות בידי ראש הממשלה ושר התקשורת, אלא להגדיר בבירור מה ייחשב כמונופול.

ח"כ נחמן שי (קדימה) אמר: "אולי ראש הממשלה יתעשת, כי זה לא מכבודו להיכנס ברגל גסה לשוק החדשות". הוא תהה "ממתי מופיע ראש ממשלה בחוק בתחום התקשורת".

ח"כ איתן כבל (עבודה) רמז בדיון כי ההחלטה להכניס כעת את הסעיף המדובר בתיקון לחוק קשורה בקרבה לבחירות. "אולי מישהו רוצה להגיע לבחירות כשהוא שולט בשוק החדשות והשחקנים יודעים מי בעל-הבית", אמר כבל.

מסע הכיבושים של נתניהו‏‎ / פרשנות

‎‎אין במדינת ישראל חוק הקשור בתקשורת, שתחילתו או סופו אינם קשורים בממשלת ישראל. שורה של חוק וסעיפים, ובראשם חוק רשות השידור החדש, קשורים עבותות בממשל ובאישוריו. כך היה במשך השנים, וכך הודגש בקדנציה של ממשלה זו.

הממשלה והעומד בראשה ממנים את הרגולטורים של ערוץ 2 וערוץ 10, את המפקחים על הכבלים והלוויין, בוחרת את מפקד גלי צה"ל, את מנהל החינוכית, את מנכ"ל רשות השידור. היא גובה מכולם כסף וקובעת לכולם מכסות שידור ומאריכה חיים למי שזקוק ומגיע לו.

עד היום (כך נראה לפי שעה) היה רק חוק אחד שנעדר מעורבות שלטונית, והוא חוק המעבר לרישיונות. עד היום.

שרבוב שמו המפורש של ראש הממשלה לסעיף המחודש של תיקון החוק, הוא כבר יותר מהמשך של מגמה זו. הלא לו היה הדבר מופקד בידי שר התקשורת, גם כך היה זה עושה את רצונו של הבוס. אלא שכאן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תוקע את דגלו על פסגת ההימלאיה של הטלוויזיה בישראל - חדשות 2 - ומכריז: "כבשתי".

אבל לא רק נתניהו מפחיד את כולם במקרה זה. רשת מתנגדת לחוק הזה, כי מעבר של קשת לערוץ משלה עשוי להוות לה מכה חמורה. היא תאלץ להתמודד לא רק עם ערוץ חזק מתחרה, אלא גם עם ערוץ 2 ריק, שיהיה עליה למלא לבדה או עם שותפה חדשה שתיכנס במקום קשת. ובכלל, היא לא הייתה רוצה לחלוק שיקולי לוח עם תחנה מתחרה בעלת אינטרסים מנוגדים לשלה.

‏ערוץ 10 וודאי מעדיף ערוץ 2 אחד עם חברת חדשות אחת ממול, מאשר שני ערוצים שונים עם חברת חדשות כפולה ממול. ולמרות שחזרה שוב ושוב על כוונתה שלא לעבור לרישיון, הפעם גם קשת מתכוונת לזה באמת, בהיעדר בהירות בחוק המוצע.

‏נזק נוסף שגורם החוק הזה הוא יצירת קשר גורדי בין שני גופים מתחרים, שאמורים להיות עוינים זה לזה - חדשות 10 וחדשות 2. על-פי תיקון החוק, אם חדשות 2 חפצת חיים, עליה לדאוג שחדשות 10 תתקיים. אחרת היא תוגדר מונופול ותפורק.

בימים בהם כל אתר אינטרנט מקים מערכת חדשות, כשהקריאה בעיתונים המודפסים הדומיננטיים הולכת ויורדת, וכשכל אדם הוא לא פחות ממדיה מהלכת בפייסבוק - יש מקום לשנות את התפיסות הנוגעות למונופולים בשוק התקשורת.

התחרות של חדשות 2 אינה רק מול תוכניות החדשות בערוצי הטלוויזיה האחרים, והתחרות לא בהכרח תתחזק עם נפילתו. אם בכל זאת יש צורך בעוד חברות חדשות בטלוויזיה בישראל - תמרצו את כניסתן ותנו להן סיבה לעלות ולהרוויח כסף. התחילו בערוץ ובחדשות 10.

‏ובשולי הדברים - כיצד זה שבבואו לקדם חוק זה, ראש הממשלה אינו מייחס כל רלוונטיות לחדשות ערוץ 1, הערוץ עליו הוא ממונה כשר? כי בניגוד לכל התחזיות, נראה כי ערוץ זה יקיים את מערכת החדשות האחרונה שתישאר בטלוויזיה בישראל.