"מסחר באמצעות מחשבי-על עלול להוביל לאסון כלכלי"

בעקבות קריסת מערכת המסחר של בורסת ה-BATS אתמול עלו שוב החששות לגבי אמינות המסחר באמצעות מחשבי-על ■ במאי 2010 באג במערכת המסחר גרם לדאו ג'ונס לאבד 700 נקודות תוך שניות ■ "מבנה שוק המניות נפגם"

הכישלון של ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) של חברת BATS אתמול, יחד עם סדרת התקלות האיומה במערכת המסחר שגרמה לכישלון ההנפקה, העלו מחדש את החששות והסכנות מהמסחר האלקטרוני שמתבצע בעזרת מחשבי על במקום החלטות רציונליות של בני אדם.

הקריסה של מערכת המסחר אתמול של בורסת BATS העלתה מחדש את החששות לגבי פגיעותו של שוק המניות בארצות הברית שעבר ממסחר קונבינציונלי בבורוסות כמו הנאסד"ק וה-NYSE למסחר אלקטרוני בבורסות כמו ה-BATS שמהמסחר בהם מתבצע הודות למחשבי על שלוקחים בעצמם את ההחלטות לגבי קנייה ורכישה של מניות.

כשהמסחר במניות עבר למסחר בעזרת מחשבי העל הללו, עלויות המסחר ירדו באופן דרמטי. אבל הרשויות הרגולטריות בארצות הברית הביעו דאגה מכך שקצב המסחר הגבוה שבא בעקבות הכנסת מחשבי העל מהווה סיכון עבור המשקיעים. החששות הללו התאמתו במאי 2010, כשבעקבות באג באחד המחשבים גרם למדד הדאו-ג'ונס לצנוח ביותר מ-700 נקודות, אבל הצליח למחוק את הירידה החדה הזאת עד תום המסחר באותו יום. חלק מהמשקיעים נכנסו לפאניקה בעקבות הצניחה החדה במדד מה שגרם להם להפסדים גדולים.

מאז אותו מקרה, הרשויות בארצות הברית מנסות ככל האפשר להבין את המורכבויות של השוק על מנת להתקין אמצעי הגנה מפני תקלות דומות בעתיד. האנליסטים חוששים כעת, שהקריסה של מערכת המסחר של בורסת ה-BATS, שאחראית על כ-11% מהיקף הסחר במניות, מעידה על כך שהמנגנונים החדשים שהותקנו לא מספקים הגנה מספיקה למשקיעים מפני מקרים כאלה.

"מה שקרה אתמול, מראה שמבנה שוק המניות בארצות הברית נפגם בצורה רצינית בשנים האחרונות" אומר ג'וזף סלוצי, מייסד חברת ההשקעות Themis Trading. "זה היה יום שחור עבור השווקים".

המערכת של BATS: פלטפורמה מבטיחה שנכשלה בזמן אמת

חברת BATS הוקמה בשנת 2005 על ידי מספר חברות בוול סטריט שרצו לשבור את הדואופול של שוק המניות שנשלט על ידי הנאסד"ק וה-NYSE. המשמעות של BATS הינה Better Alternative Trading System ובחברה קיוו שהבורסה החדשה תצליח למשוך חברות גדולות בעקבות פלטפורמת המסחר שלה שאפילו זכתה להתעניינות מיוחדת מצד הרשות לניירות ערך האמריקאית.

אולם דווקא אתמול, המועד בו הייתה אמורה להיות החברה מונפקת לבורסה ובכך להפוך לחברה הראשונה שרשומה ונסחרת בבורסה של BATS, מערכת המסחר שלה קרסה. הכל התחיל כשעה לאחר פתיחת המסחר כשסדרה של תקלות התחילו להשפיע על כל המניות שהסימול שלהן מתחיל מ-A ועד BFZZZ.

בין הנפגעות העיקריות, הייתה חברת אפל שהמנייה שלה ירדה בפתאומיות ב-9% מה שגרם להפסקת המסחר בה. גם המניה של חברת BATS צנחה מ-15.25 דולר ל-4 סנט מיד לאחר ההנפקה. בעקבות כך הופסק המסחר בבורסת BATS והחברה פנתה לבורסת הנאסד"ק לעזרה. לאחר חקירה קצרה הוחלט לבטל את כל העסקאות שבוצעו במניות של BATS בין השעות 11:14 ל-11:15 שגרמו לצניחה במחיר המניה.

המהלך הזה גרם לחששות בקרב הבורסות השונות עד שהרשות לניירות ערך האמריקנית התחילה לבדוק את הנושא, ולאחר חקירה שנמשכה מספר שעות התברר שאחד השרתים של הבורסה התחיל לשלוח פקודות שגויות בעקבות באג בתוכנה.

האם חקירה של הרשות לניירות ערך בנושא הזה תהיה טובה לשוק?

סלוצי טוען שהחברות שנסחרות בבורסה צריכים לקבל בברכה את החקירה של הרשות לניירות ערך בארצות הברית לגבי הנושא הזה של מסחר באמצעות מחשבי העל. "זה טוב עבור השווקים שהרשות החליטה לקחת את הנושא ברצינות רבה", אמר סלוצי בראיון לרשת CNBC.

"המבנה הנוכחי של מסחר בקצב גבוה שמתבצע באמצעות מחשבי העל, עלול להוביל לדליפת מידע שיפגע במשקיעים", אומר סלוצי. "המחשבים יכולים גם להתחיל מומנטום של עליות או ירידות מבלי שהדבר יהיה מבוסס על מידע מוחשי".

בבוקר יום שישי, לפני התפוצצות הפרשה בעניין בורסת ה-BATS העלו בוול סטריט ז'ורנל ידיעה לפיה הרשות לנייורת ערך מתכוונת לפתוח בחקירה בעניין הקשר בין החברות שמבצעות מסחר באמצעות מחשבי העל לבין בורסות המניות. בדיווח נכתב שהחקירה הזאת הינה חלק מחקירה נרחבת יותר בנוגע ל"תחומים הפחות שקופים של שוק המניות".

סלוץ אומר שחברות המסחר צריכות לברך על המהלך של הרשות לניירות ערך, מכיוון שזה נותן להם הזמדנות לזכות את עצמם מהעננות הזאת ובכך להחזיר חלק מהאמון לשוק המניות.