סודות מחדר האמבטיה

האמן יחזקאל שטרייכמן ברא בחדר האמבטיה של ביתו עולם של ציור אישי

"אל האמבטיה של האמן יחזקאל שטרייכמן נחשפתי בביקור תנחומים בבית המשפחה, לאחר פטירתה של צילה, אשת האמן. בבית שברחוב שלומציון בתל אביב סיפר לי בהתלהבות גיורא, בנם של צילה ויחזקאל, איך התכסו קירות חדר האמבטיה באריחים שצייר אביו בשנות ה-60, כאשר היה ילד. לימים גדלו הילדים ושטרייכמן המשיך במפעלו האינטימי, והקדיש לכל אחד מנכדיו אריח אישי שעליו מתנוסס שמו", מספרת שולמית נוס, אוצרת ומנהלת אוסף האמנות של בנק דיסקונט.

מאז פגשה לראשונה ביצירה - היחידה של שטרייכמן של "אמנות שימושית" שכבודה, כמו בת מלך, בבית פנימה - העסיקה את נוס השאלה כיצד ניתן לשמר את הנכס הייחודי. שטרייכמן, יליד ליטה (1903-1993) היה מבכירי הציירים הישראלים. יחד עם זרם שלם של יוצרים בארץ, באמצע המאה ה-20, הוא עבר בסגנונו מהתיאורי למופשט, והיה ממייסדי התנועה האמנותית "אופקים חדשים".

במטרה לשמר את הנכס, נוס החליטה לרכוש את היצירה לאוסף דיסקונט. היא רתמה את האוצר המוערך יונה פישר (מנהל מוזיאון אשדוד) למשימת הפירוק והשחזור המדויק של קירות חדר האמבטיה, ואת האוצרת כרמלה רובין (מנהלת מוזיאון בית ראובן) שכתבה לקטלוג. את התוצאה ניתן לראות כעת במוזיאון אשדוד לאמנות, בתערוכה שנפתחה בסוף השבוע שעבר.

חשיבותו של ה"אוצר" הביתי בעיקר בערכיו המינוריים, האישיים, ובמקום הכבוד שנתן האמן ליצירה שלא נועדה לפגוש בקהל, אלא להיחשף לעיניהם של בני הבית ואורחיו בלבד. "אריחי הקרמיקה הצבעוניים, משולבים בחופשיות ומהדהדים את יצירתו הציורית של בעל האמבטיה", כותבת רובין. "הם מקרינים הנאה מופלגת - כמעט ילדותית - של יוצרם, וחושפים עולם דימויים עשיר: גלי ים, מפרשיות, סוס בדהרה, בעלי כנף, עירום נשי ופני אישה בהשראת אישה-פרח של פיקאסו, מול צורות אמורפיות מבית מדרשו של חואן מירו".

מציירת על הקירות

במקביל, נפתחה במוזיאון אשדוד תערוכת יחיד לאמנית העכשווית שרון פוליאקין: 8 שיעורי רישום, שאצר יונה פישר. "התערוכה בנויה מרישומים ואובייקטים הנובעים זה מזה ומובילים זה אל זה, בקשר מבני ותוכני.

הרישום מתקיים מתוך או נובע מהאובייקט שנמצא לידו, ולעתים מוביל אליו".

פוליאקין היא אמנית מרתקת ומצליחה, דפסית, רשמת וציירת מרהיבה. בשנה שעברה הציגה תערוכת יחיד מרשימה במוזיאון תל אביב, בעקבות זכייתה בפרס רפפורט לאמן בכיר. היא גם מכהנת מזה 5 שנים כראש החוג לאמנות באוניברסיטת חיפה.

האמבטיה של שטרייכמן; שרון פוליאקין: 8 שיעורי רישום. מוזיאון אשדוד לאמנות, מרכז מונארט, דרך ארץ 8, אשדוד ב', ד', ה' 10:00-16:00, ג' 10:00-20:00, ו', ש' 10:30-13:30 בערבי חג ובחג סגור