האם אסור להזכיר בחדשות שאדם הוא ממוצא תימני?

לרשות השנייה הגיעו תלונות על אזכור מוצאם התימני של הנספים בשריפה ברחובות ■ חדשות 2: הכוונה לא הייתה לפגוע אלא לתת את כל המידע שהיה ידוע באותה עת

"אין מקום לציון מוצאו של אדם במהלך סיקור תקשורתי כל עוד הדבר אינו רלוונטי לכתבה" - כך ממליץ דוד רגב, נציב קבילות הציבור ברשות השנייה, לזכיינים בטלוויזיה וברדיו האזורי, עקב תלונות שהגיעו לרשות על אזכור מוצאם התימני של הנספים בשריפה ברחובות לפני כשבועיים.

בשונה מכתבות מוקלטות, בהן כל שנייה מתוכננת ועוברת עריכה מקדימה, שידורים חיים של אירועים חדשותיים מזירות אסון, אירועים צבאיים או אירועים אחרים מייצרים גם זמן מסך ריק, שהכתבים בשטח נדרשים למלא במלל.

ב-26 במארס דיווח כתב חדשות 2 על האסון ברחובות שבו נשרפו למוות שישה מבני משפחת שאער. בעקבות הדיווח הגיעו תלונות לרשות השנייה על כך שהכתב אזכר את מוצאם של הנספים. באחת התלונות נכתב: "התביישתי לשמוע את כתבכם... הכתב בחר להשתמש במילים אשר לא צריכות להיאמר".

במכתב תגובה ששלח הנציב רגב לאחד המתלוננים, ומוען גם לשר התקשורת, למנכ"ל חדשות 2 ולכל זכייני הטלוויזיה והרדיו האזורי, נכתב כי הזכיין טוען כי "אזכור המוצא היה רלוונטי ולא הייתה בכך אמירה גזענית". ואולם, רגב כתב כי הוא רואה את הדברים בצורה שונה, וכי לאחר צפייה בקטע הוא סבור כי "לא היה מקום לציין את מוצא המשפחה".

לדבריו, ציון מוצאו של אדם "עלול ליצור תיוג שלילי למושא הסיקור ולרמוז לנחיתותו או לכך שמוצאו 'אשם' במה שהתרחש".

רגב קרא לזכיינים בטלוויזיה וברדיו להפעיל פיקוח עצמי בנושא. רגב הודיע לזכיינים כי במקרה שלא יופעל פיקוח עצמי, הוא "ימליץ בפני מועצת הרשות והנהלת הרשות לקבוע מדיניות ולבחון דרכים כדי למנוע אזכור מוצא או דת של אדם במקרה שאינם רלוונטיים לנושא".

בכיר בחדשות 2 מסר בתגובה: "הכתב הביא לצופים את כל האינפורמציה שהייתה ידועה לו. הכוונה לא הייתה לפגוע אלא לתת את כל האינפורמציה שהייתה ידועה באותה עת".