באילו ערים מרוויחים נבחרי הציבור יותר מחצי מ' ש' בשנה?

במסגרת מחקר שערכה חברת BDI במסגרת BDI-CODE, מתגלים פרטים מעניינים על רשויות מקומיות לא יעילות ולא מכניסות, אשר נבחריהן מקבלים שכר גבוה במיוחד

באילו ערים מרוויחים נבחרי הציבור יותר מחצי מ' ש' בשנה? במסגרת מחקר שערכה חברת המידע העסקי BDI במסגרת BDI-CODE, הבוחן את תפקוד הרשויות המקומיות, עולה מידע מעניין על שכר נבחרי הציבור בחלק מהרשויות המקומיות, אשר נמצא בחלקו מופרז ללא התאמה לגודל הרשות, או לביצועיה.

עוד בוחן המחקר את המצב הסוציו אקונומי של התושבים והיכולת לגבות מהם את מסי העירייה, אך גם את יעילות העירייה - מבחינה תפעולית ומבחינה פיננסית.

לדברי אייל ינאי מנכ"ל משותף בפירמת BDI, ניתן לראות כי ישנן רשויות בהם שכר הנבחרים גבוה מאוד בלי שום קשר לביצועים של הרשות או למספר התושבים. שכר הנבחרים כולל את השכר של ראש העיר וסגניו - אשר בחלק מהרשויות מהווה עד כ-5% מהכנסות המועצה כולה.

בממוצע שכר הנבחרים במועצות עומד על 1.3% מההכנסות ושכר הנבחרים בערים הגדולות עומד על 0.55% מההכנסות. כך למשל, במעלות תרחישא שכר הנבחרים מגיע ל-1.4%, במגדל העמק ל-1.27% ובקרית מלאכי ל-1.24% מהכנסות העירייה.

דירוג רשויות שכר ממוצע נבחרי ציבור
 דירוג רשויות שכר ממוצע נבחרי ציבור

עוד עולה מהמחקר כי ישנה תופעה בעייתית שעולה מהמחקר, במסגרתה רשויות שבהן שיעור התושבים שאינם משלמים את המיסים לעירייה גבוה מאוד - וכך יוצא שקומץ תושבים מממן את השירותים שמקבלים כלל התושבים.

כך למשל, באופקים שיעור הגבייה הוא הנמוך ביותר ועומד על 27.09% בלבד, בג'ש (גוש חלב), שבה שכר הנבחרים ביחס להכנסות הוא מהגבוהים ביותר, שיעורי הגבייה עומדים על כ-36% בלבד. גם בחיפה שיעורי גבייה נמוכים בשיעור של 38.77% ובירושלים 48.4%.

בין הערים המצטיינות בגבייה ניתן לציין בראש את מודיעין מכבים רעות עם 93.10% גביה, ואחריה את כרמיאל, רעננה וגבעתיים בהתאמה. במקום הראשון, כמו בשנתיים האחרונות, מדורגת ראשון לציון, שמאכלסת כ-248 אלף תושבים. בעיר שיעורי גביית מיסים של 76%. לאחריה מדורגות הרצליה, אשדוד, אשקלון וחולון.

המחקר של BDI בחן את כל אוכלוסיית העיריות והמועצות בישראל והתבסס על שימוש ב-3 מקורות מידע: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דוחות כספיים של העיריות והמועצות (דוחות מבוקרים לסיכום נתוני שנת 2010) ומאגרי המידע של חברת BdiCoface.

בדרוג נכללו ערים שיש בהן מעל ל-50 אלף תושבים בדרוג סוציואקונמי הנע בין 4 ל- 10 (הכי טוב), המבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות על פי נתוני הלמ"ס ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע של התושבים, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה.

רשויות מקומיות
 רשויות מקומיות