יו"ר הטוטו: "נעצור הזרמת הכספים להתאחדות לכדורגל"

במסע"ת על מצב הכדורגל, הודיע צחי פישביין על נקיטת סנקציות כלכליות, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" ■ השרה: "לבחון את נוהל בחירת יו"ר ההתאחדות"

"החלטתי להביא לדירקטוריון בקשה להקפאת ההסכם השיווקי עם ההתאחדות לכדורגל", כך הודיע היום (ג') יו"ר הטוטו, צחי פישביין, במסיבת עיתונאים שנערכה במשרד הספורט בתל אביב שדנה במצב הכדורגל הישראלי. "ההחלטה לא תיכנס לתוקף העונה, אלא מהעונה הבאה מאחר שבינואר יש לנו סעיף שמאפשר לנו לצאת מההסכם".

על ההחלטה של הטוטו לבחון את הסכם השיווק עם ההתאחדות, במסגרתו משלם הטוטו 80 מיליון שקל לעונה, פורסם לראשונה אתמול ב"גלובס".

פישביין אמר כי ההחלטה ללכת על סנקציות כלכליות כנגד ההתאחדות לכדורגל נובעת מהמצב אליו נקלע הכדורגל הישראלי בעונה האחרונה. "הטוטו משקיע מעל 400 מיליון שקל בשנה בספורט בישראל, בערך 120 מיליון שקל בכדורגל - יש לו חובה להגיד את דברו. הערכים שהטוטו מקדם בספורט, הגינות, ספורטיביות, הישגיות - אינם יכולים להתקיים במצב הקיים". ההסכם עליו מדבר פישביין אותו יש לבחון מחדש הוא הסכם התמיכה הגדול ביותר בספורט הישראלי - 240 מיליון שקל ל-3 עונות. בנוסף מקבלת ההתאחדות לכדורגל כ-16 מיליון שקל בשנה מכספי ההקצבות, כסף שבו לא מתכוון הטוטו לגעת.

פישביין סיכם את דבריו ואמר: "היום זאת הזדמנות פז - מהמקום הנמוך שבו אנו נמצאים, מקום שבו יש משחקים שנערכים ללא קהל - מהשפל הזה אני מקווה שנצמח ונעשה כדורגל יותר טוב".

שרת התרבות והספורט לימור לבנת פתחה את דבריה ואמרה: "זו כנראה אחת מעונות הכדורגל שדיברו בה הכי הרבה על אלימות והכי פחות על כדורגל. זה החל בפרשת 'הכדור המרכזי', נמשך בשרשרת אירועים אוהדים של אלימות, נמשך בהתמרמרות של אוהדים על כניסת גורמים עבריינים ומפוקפקים, ונמשך באירועים האחרונים בבית הדין של ההתאחדות. כל אלו גורמים לאובדן אמון של הציבור בכדורגל הישראלי, וזה לא מקרה שמספר האוהדים במגרשים יורד. ציבור אוהבי הכדורגל ממורמר, מתוסכל, כועס, מתרחק מהספורט האהוב הזה. אם זה היה תלוי בי, הדברים היו נראים אחרת, אבל לצערי סמכויות שר הספורט מוגבלת".

לבנת אמרה כי פנתה הבוקר במכתב לחברי הנהלת ההתאחדות לכדורגל, ובו ביקשה ליישם את הסעיף מדו"ח סטרשנוב "המיתולוגי" מ-2002, הדן בבחירת יו"ר ההתאחדות. "באותו סעיף כותב השופט אמנון סטרשנוב", אמרה לבנת, "כי יו"ר ההתאחדות צריך להיות אישיות ציבורית עצמאית, בלתי תלוי, במכרזי הספורט או בקבוצות הכדורגל. מן הראוי שיו"ר ההתאחדות יהיה בעל כישורים ניהוליים מוכחים. הבוקר פניתי לחברי הנהלת ההתאחדות והמלצתי בפניהם, אני לא יכולה לקבוע אלא רק להמליץ להם, וביקשתי מהם לפעול לכך כדי שבעתיד לא נעמוד בפני המציאות העגומה שבה אנו נמצאים כיום. לכל אחד מחברי הנהלת ההתאחדות יש אחריות ויש להם כוח ויכולת ליישם גם את הסעיף הזה. אני לא מתכוונת לעמוד בצד ולראות את הכדורגל הולך מדחי אל בכי".

לבנת גם הזכירה כי "החל ב-1 ביולי ייכנס תיקון לחוק הספורט לפיו בכל מערכת שיפוט של איגוד ספורט יהיה חייב לעמוד שופט בדימוס. אם היה שופט בדימוס כבר עכשיו, אני מניחה בסבירות גבוהה שהיתה נחסכת מאיתנו המבוכה שעמדנו בפניה בימים האחרונים", אמרה בהתייחסה לאירועי בית הדין בעניין דחיית עונש הפחתת הנקודות למכבי פ"ת.

השרה גם הודיעה כי החליטה על הקמת ועדה שתבחן החזרת השוטרים למגרשים, שבראשה יעמוד דוד צור. לבנת ציינה כי "לאור נתונים שקיבלתי מהמשטרה, כמות האירועים האלימים מאז יצאה המשטרה מהגרשים אכן ירדה, אבל במקביל נרשמה עלייה בעוצמה של האירועים האלימים". הוועדה תגיש תוך 90 יום את מסקנותיה.

צחי פישביין, לימור לבנת / צלם: תמר מצפי
 צחי פישביין, לימור לבנת / צלם: תמר מצפי

לימור לבנת ופישביין במסיבת העיתונאים

***

בעקבות הדברים של פישביין ולבנת, הוציאה ההתאחדות לכדורגל הודעה לתקשורת שבה נמסר: "להתאחדות לכדורגל בישראל אין כל כוונה לפעול על-פי אמוציות, פופוליזם או לחץ תקשורתי. כל ההחלטות המתקבלות בהתאחדות לכדורגל בישראל מתקבלות בכובד ראש ובשיקול דעת, ואך ורק לטובת הכדורגל הישראלי. אנחנו מעודדים מכך ששרת הספורט ויו"ר הטוטו-ווינר מגלים מעורבות ורצון עז למגר את האלימות בכדורגל הישראלי.

"חשוב לציין, ההתאחדות לכדורגל אינה הסמכות המרכזית למיגור האלימות. הכוח המרכזי נתון בידי המדינה - קרי המשטרה ובתי המשפט. אנו ממשיכים בקריאתנו גם לשרת הספורט לפעול למינוי שופט ספורט מיוחד שידון אך ורק בעניינים הנוגעים לאלימות בספורט הישראלי. המצב כיום בו שופט בבית משפט שדן במשפטי רצח, אונס או גניבה ומתפנה לאחר מכן לדון באוהד שהתפרע במגרש, באופן טבעי מונע מתן עונש קשה כלפי אותו אוהד. לא ניתן להרתיע באמת ולמגר כליל את האלימות כאשר אוהד שמאיים ברצח מורחק ל-3 שבועות ממגרשי הכדורגל.

"אנו בהתאחדות לכדורגל קוראים לשרת ספורט וליו"ר הטוטו-ווינר להפעיל את כל כובד משקלם והשפעתם כדי לסייע לנו בפעולות אלו".