משרד התחבורה יאפשר יבוא מסחרי של רכב משומש

יבוא המשומשות צפוי לקדם הן את עסקי היבוא המקביל והן את עסקי היבואנים הסדירים ולהביא לקריסה של המחירים בחלק משוק המשומשות

משרד התחבורה בוחן לאפשר בקרוב את פתיחת שוק ייבוא הרכב לייבוא מסחרי של רכב משומש. מדובר בצעד המרחיק לכת ביותר שביצע עד כה שר התחבורה ישראל כץ במסגרת רפורמת הגברת התחרותיות ויישום המלצות "ועדת זליכה".

במסגרת הרפורמה החדשה יוכלו יבואנים מסחריים, הן בייבוא סדיר והן בייבוא מקביל (ייבוא מדילרים ללא חוזה ישיר עם יצרן הרכב), לייבא ולשווק כלי רכב, ככל הנראה עד גיל שנתיים, בכפוף לעמידתם בדרישות התקינה והייבוא של רכב לישראל. יצוין כי עד היום נמנעו שרי התחבורה מלאפשר ייבוא מסחרי כזה ודחו את הבקשות בנימוקים של העלאת הגיל הממוצע של צי הרכב בישראל והגדלת זיהום האוויר. כיום ניתן להביא רכב משומש בן עד שנתיים או בן יותר מ-30 שנה - רק בייבוא אישי, לא למטרות מסחריות.

יצוין כי למרות שהחלטה כזו נמצאת בסמכותו של משרד התחבורה, לאוצר עדיין יש יכולת להשפיע מהותית על כדאיות הייבוא. למכס יש יכולת לפקח בצורה הדוקה על מחירי הרכישה של המכוניות המשומשות בחו"ל ולדרוש אסמכתאות מקיפות כתנאי לקבלת חשבוניות מהיבואנים. בנוסף, האוצר עדיין מתנגד להפחתת "שווי השימוש" על רכב משומש. אם התנגדות זו תישאר בעינה, כדאיות הייבוא של רכב משומש לצרכי ליסינג תהיה פחותה.

בענף הרכב מעריכים כי פתיחת השוק לייבוא מסחרי של רכב משומש תעניק דחיפה משמעותית לייבוא המקביל אולם היא עשויה לקדם גם את עסקיהם של יבואנים סדירים, שמנהלים כיום אופרציות טרייד-אין בהיקף ארצי, ובהן רשת "אוטוסנטר" של קבוצת מאיר וחברת "אוטודיל" של קבוצת צ'מפיון. בנוסף צפויים להיכנס לתחרות גם יבואנים נוספים. בענף מעריכים כי עיקר הייבוא המסחרי של רכב משומש יתמקד בשלב הראשון ברכבי יוקרה אולם בהמשך צפויים להגיע גם כלי רכב עממיים יותר, אם כי ההיצע העולמי של מכוניות עממיות משומשות שמתאימות לדרישות הישראליות - מזגן טרופי, תיבה אוטומטית וכדומה - אינו גדול.

הנפגעות העיקריות מייבוא מסחרי של כלי רכב משומשים עממיים, אם אכן יתממש, צפויות להיות חברות הליסינג מכיוון שהגדלת ההיצע החיצוני עשויה לגרום לקריסה של מחירי השוק בפלח המשומשות, שמהוות נדבך קריטי ברווחיות חברות הליסינג. יצוין כי חברות הליסינג כבר היום נאבקות לייצוא של רכב משומש בשל עודפי היצע.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הצוות הבין-משרדי ליישום דוח הוועדה הציבורית להגברת התחרותיות עוסק בימים אלה במכלול ההמלצות של ועדת זליכה. אנו ממתינים לקבלת המלצות צוות היישום".