"שוק המניות היפני מתומחר בהערכת חסר רצינית"

למרות הלחצים הדפלציונים והיחס הגבוה של חוב לתוצר, בחברת ניהול ההשקעות שרודרס סבורים כי דווקא עכשיו נמצא שוק המניות של יפן לקראת נקודת מפנה

על אף היותה הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, סובלת יפן מתחלואים רבים: החל מנתונים דמוגרפיים חלשים, לחצים דפלציוניים (שהובילו להקטנת השקעות באפיקים ספקולטיביים ולהתבצרות באג"ח ממשלתיות בתשואה אפסית), דרך יחס חוב-תוצר הגבוה בעולם (קרוב ל-220%, רובו פנימי) וכלה באסון הגרעיני הקשה בפוקושימה והשלכותיו.

ולמרות זאת, סבורים בחברת ניהול ההשקעות הבריטית שרודרס כי דווקא עכשיו עומד שוק המניות היפני בפני נקודת מפנה.

"לפני שמונה שנים, 70% מרווחי החברות המקומיות הגיעו מיפן עצמה, וכעת עומד נתון זה על 42% בלבד, בעוד ששיעור הרווחים מאסיה כולה זינק מאז ב-18%, כך שכיום 29% מרווחי החברות המקומיות מקורם במדינות המזרח", מסביר טאקו אראי, מנהל מחלקת השקעות אקוויטי-יפן בשרודרס. לדבריו, יפן מנצלת במשך שנים את עלויות הייצור הנמוכות ביבשת וכעת, כשמעגל הלקוחות באסיה ממשיך לצמוח במהירות, ממוצבות החברות היפניות באופן מיטבי. "לאחרונה אנו עדים למקרים רבים בהם שחקנים מקומיים של השוק היפני הרחיבו עסקיהם לרחבי אסיה. התפתחות הכלכלות האסייתיות טומנת בחובה הזדמנות גדולה לחברות היפניות, שביכולתן לעמוד בביקושים", מציין אראי.

בנוסף, הוא טוען כי במהלך השנים הפגין השוק היפני יכולת הסתגלות מופלאה לשינויים הסביבתיים - פנימיים וחיצוניים כאחד. "ב-1992 היה שווי השוק של הסקטור הפיננסי הגבוה ביותר, כ-28% מהשוק כולו. הירידה החדה במחירי הנדל"ן ובעיות החוב עשו את שלהן, ובשנה שעברה התכווץ הסקטור לכ-12% בלבד", מדגים אראי. לעומת זאת, במהלך 20 השנים האחרונות חברות הייצור המובילות ביפן דווקא המשיכו להתחזק, והובילו לשינוי במרכיבי שוק המניות היפני. "במבט קדימה, אנו צופים כי חשיבותו של סקטור השירותים המקומיים תאמיר - בדומה למצב ברוב הכלכלות המפותחות", הוא אומר.

סימן נוסף שמציין אראי הוא השינויים הדרמטיים שחלו בקרב השחקנים הגדולים יותר בשוק המניות היפני. בעבר, רובן המכריע של המניות הוחזקו בידי בנקים וחברות ביטוח, מצב שהיה מאוד נוח לחברות אלו, שכן לא הופעלו עליהן לחצים בנוגע לרווחיותן. "עכשיו התמונה השתנתה, ובעלי העניין האקטיביים יותר כגון זרים, בנקי נאמנות ויחידים, קיבלו לידיהם את הכוח. עכשיו עומדות החברות היפניות תחת לחצים לספק תוצאות עסקיות טובות לבעלי המניות. אין לנו צל של ספק שהדבר יוביל לעלייה ברווחיות ולהזדמנויות השקעה אטרקטיביות", משוכנע אראי.

היחלשות הין - סימן חיובי

הכלכלה היפנית היא מוטת יצוא (מושתתת על חברות יצוא שנהנות מפיחות במטבע המקומי), ומאבקן של החברות המקומיות במטבע הין הפך לעניין שבשגרה. אך למרות התנאים הסביבתיים הבעייתיים, אראי מאמין כי רווחי החברות היפניות יכולים להמשיך ולצמוח: "כל סימן להיחלשות הין יכול להשפיע לחיוב על סנטימנט המשקיעים. בשבועות האחרונים היינו עדים להיחלשות המטבע היפני משיא של 76 ין לדולר, במקביל למהלכים חזקים בשוק המניות. חולשה זו קיבלה טריגר בדמות סדרה של הכרזות מצד הבנק המרכזי ביפן, שרבים מאמינים כי היא מסמלת שינוי מיוחל במדיניות".

ההשפעה של שינוי במדיניות המטבע על נתוני המאקרו תיקח זמן, אך ייתכן כי תשפיע לטובה על החברות בטווח הקצר. למעשה, החברות היפניות כבר נאלצו לחתוך בעלויות במטרה לייצר גידול ברווח.

בשורה התחתונה, השוק היפני הוא אחד מהמגוונים בעולם, ומכאן גם הפוטנציאל הגדול הטמון בו. "שוק המניות היפני מתומחר כרגע בהערכת חסר רצינית - מה גם שהוא נראה טוב ביחס למכפילים ההיסטוריים של עצמו - והוא אידאלי למשקיעים שמחפשים את האלפא. לדעתנו, יפן יכולה ליהנות מהשיפור המתמשך בכלכלה הגלובלית, במקביל ליציאתה מהמשברים שפקדו אותה", מסכם אראי.

עם זאת, כדאי לזכור שגם אם יפן תצליח לשמר את הרוח הגבית ממנה היא נהנית כרגע, עדיין עומדים בפניה לא מעט אתגרים.