"התאוששות באירופה עלולה להיות מאוד מסוכנת למשקיע"

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים: להתאוששות באירופה עשויה להיות גם השפעה חיובית, דרך הפחתה מסויימת בפרמיית הסיכון של ישראל, אך סביר מאד שהשפעתה השלילית של העלאת ריבית תהיה כואבת יותר

"ישבתי לא מזמן בועדת השקעות שביצעה ניתוח סיכונים. אחד הסיכונים המרכזיים שעלו על הפרק היה הסיכון מתרחיש קיצון של התפרקות גוש האירו. אלא שלא הרבה שמים לב שבמבנה הקיים של נכסי הציבור בישראל, שמושקע ברובו באג"ח ובמיוחד באג"ח ממשלתיות, דווקא תרחיש של התאוששות גוש האירו עלול להיות מסוכן יותר". כך כותב אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים, בסקירה שפרסם היום.

הסיבה לכך טמונה בריבית בנק ישראל. מהחלטת ריבית בנק ישראל בשבוע שעבר צויינו ארבעה גורמים עיקריים להחלטה של הותרת הריבית על כנה. שניים מהם תמכו בהעלאת ריבית (אינפלציה וצמיחה מקומית) ושניים תמכו בהורדת ריבית, חזרה של החששות באירופה ובעולם והמדיניות המוניטארית המרחיבה במשקים המובילים (בעיקר בארה"ב ואירופה). כלומר, אומר כהנוביץ, סביר מאד שהתאוששות באירופה תשמוט את רוב הגורמים שמנעו עד כה העלאת ריבית בישראל. ציפיות להעלאת ריבית תפגע בכל מחזיקי האג"ח ובמיוחד במחזיקי האג"ח הממשלתיות הארוכות.

אומנם להתאוששות באירופה עשויה להיות גם השפעה חיובית, דרך הפחתה מסויימת בפרמיית הסיכון של ישראל, אך סביר מאד שהשפעתה השלילית של הריבית תהיה כואבת יותר. אחת הדרכים להגן במידה מסויימת על התיק האג"חי הסולידי מפני תרחיש מסוכן שכזה, של התאוששות כלכלית בגוש האירו, היא להוסיף לו נתח של מניות.

על הבחירות המתקרבות בצרפת (יום ראשון הבא, ה-6 במאי הוא יום הבחירות בצרפת), מציין כהנוביץ כי המשקיעים חוששים שהולנד ינסה להכניס את כלכלת צרפת למיטת סדום. כלומר, לנסות להגדיל את הוצאות הממשלה לרמה שבה הוא היה רוצה שצרפת תוכל להרשות לעצמה או ינסה לתמחר את הסיכונים כמו שהוא היה רוצה שהם יהיו.

כמו כן, באותו יום יתקיימו בחירות גם ביוון, שם חוששים מעלייתם של לאומנים, תנועה שעלולה להיתפס ככזאת שמסכנת את יציבות האיחוד האירופאי כולו. "למעשה, למרות שיוון לכאורה ירדה במידה מסויימת מסדר היום של המשקיעים, היא עוד עלולה לחזור מהדלת האחורית. באיטליה יתקיימו ב- 6-7 במאי בחירות אזוריות, מה שעשוי להיות מבחן ליכולתה של ממשלתו של מונטי ליישם רפורמות".