רכב: להיטים פוטנציאליים בשוק היבוא האישי - וטיפים לרוכשים

רגע לפני ביטול הבחירות זכה היבוא האישי להקלות משמעותיות ■ הנה כמה להיטים פוטנציאלים למי לנצל את ההזדמנות

המושג כלכלת בחירות נולד כדי לתאר תקופות קצרות וייחודיות לפני בחירות כלליות או אזוריות, שבהן בכירי הפוליטיקה שמים בצד את המגבלות היומיומיות ו"מחלקים סוכריות" לעם במטרה לשאת חן בעיני הבוחרים. "הכלכלה" הזו בדרך כלל אינה אחראית מבחינת המשאבים הלאומיים ולרוב היא גם קצרת טווח - אחרי הבחירות "פתאום" מגלים הנבחרים את העלויות הכבדות של אותן "מתנות" ואת המצב העגום של הכלכלה ומוציאים את התקע - או אפילו מסובבים את גלגלי הרגולציה לאחור.

בכל הנודע לרכב, הסממן הבולט ביותר של כלכלת הבחירות 2012 - שהתקיימה בשבועות הספורים שבין תחילת הרחש סביב הקדמת הבחירות להכרזה על ביטול ההקדמה ביום שלישי - היה קידום הייבוא האישי. שר התחבורה הנוכחי ניסה להקל על הייבוא האישי לאורך כל הקדנציה שלו, אבל משום מה תמיד נתקל במכשולים של ביורוקרטיה, חוק ומינהל תקין. , כאשר ריח הקלפיות נישא באוויר, נעלמים כל המחסומים, מוסרות כל העכבות והייבוא האישי מקבל דחיפה אדמיניסטרטיבית מסיבית: האצה של תהליך רישוי הייבוא, הורדת דרישות הרגולציה, הרחבה מסיבית של מקורות הייבוא - כולל ייבוא כל סוגי הרכב שקיימים בתקינה אמריקאית, ייבוא מסחריות, ועוד היד נטויה.

כמה זמן יישאר חלון הזדמנויות שנוצר לאור הנסיבות הפוליטיות פתוח? קשה לדעת, אך אין זה מפתיע, שכל פעילי הייבוא האישי הקיימים, ועוד עשרות רבות שנוספו לענף בחודשים האחרונים, "לוחצים על הגז" ומקדמים את מרכולתם. להלן כמה מהלהיטים הפוטנציאליים.

שברולט קאמארו:

יותר כוח/שקל מכולן

מכוניות השרירים הן ענף הייצוא המפורסם והנחשק ביותר של תעשיית הרכב האמריקאי והסיבה לכך - מלבד קידום התדמית האגרסיבי שלו הן זוכות בסרטים הוליוודיים - היא שהן מציעות תמורה גבוהה לכסף. השברולט "קאמרו" היא דוגמה קלאסית: מכונית עם נוכחות כביש שיכולה לעצור את התנועה, תא נוסעים מרווח וביצועים כמו אפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-6 שניות, וכל זה במחיר של אאודי A4 בסיסית. אז נכון שהקצוות אולי קצת מחוספסים ואיכות הייצור היא לא גרמנית. אבל עדיין, השילוב בין חשק לנגישות הוא בעל ערך גבוה מאוד.

את המכונית אפשר למצוא בארצות הברית עם מנוע 3.6 ליטרים V6 בהספק נאה של 323 כ"ס במחיר מצחיק, שמתחיל כבר בסביבות ה-24 אלף דולרים לדגם "מהניילונים" (בישראל כבר ראינו סוכנים שמציעים את המכונית ב-220 אלף שקלים). אבל כשתמורת עוד 8,000-6,000 דולרים אפשר לקבל את המכונית עם V8 בריא בנפח 6.2 ליטרים, שמייצר 426 כ"ס, למה לבזבז את הזמן על שטויות? הקונברטיבל עולה רק מעט יותר מאחותה בגרסת הקופה ומציעה גג "רך" נפתח ומקדם-נוכחות גדול משמעותית. ואם למישהו יש קצת יותר כסף לבזבז, הוא יכול לחפש את גרסת ה-ZL1 ולקבל בפחות מ-50 אלף דולרים לפני מס את אחת המכוניות החזקות (580 כ"ס) והמהירות בארץ, עם צליל שמגיע היישר ממסלולי ה-NASCAR.

למה לשים לב? קונים חכמים, שמוכנים לאתגר את יועץ הייבוא האישי שלהם, יכולים להזמין ממנו את הגרסה המותאמת לאירופה של הקאמרו. המכונית הזו מגיעה עם V8 בהספק של 432 כ"ס בגרסה הידנית ו-405 כוחות סוס באוטומטית. שתיהן מזנקות מאפס ל-100 בפחות מ-5.6 שניות. היתרונות של הגרסה האירופאית הן כיול ספורטיבי ומדויק יותר של המתלים, השקעה מוקפדת באיכות הייצור ובעיקר תקינה אירופאית מלאה, כולל פנסים, שתעזור להכניס אותן ארצה בקלות.

אינפיניטי QX56

פטרול למיליונרים

בקרב לקוחות הייבוא האישי בארץ יש לא מעט כאלה שיכולים להרשות לעצמם לרכוש כל רכב שבו הם חפצים מייבוא סדיר, והפוטנציאל להנחות לא ממש מעניין אותם. מה שמעניין אותם באמת זו האפשרות להביא כלי ייחודי ויוצא דופן עם נוכחות כביש אולטימטיבית, שאינו מוצע בישראל ויכול לשדרג אוטומטית את הסטטוס שלהם בקרב השכנים בסביון/ארסוף/בני ציון וכו'.

כאשר זהו כיוון החשיבה, אזי קשה למצוא רכב קיצוני יותר מהאינפיניטי QX, שנמכר אך ורק בארצות הברית ובכמה נסיכויות נפט. מדובר באח המפואר והמשודרג של הניסן "פטרול" החדש, שבעצמו לא זכה (בינתיים) לעשות עלייה. מהנדסי אינפיניטי לקחו את האח "העממי", שנמתח לאורך יותר מחמישה מטרים ולרוחב של כ-2.1 מטרים, וכדי להוסיף לו "נוכחות" ציידו אותו בחרטום שרירי עם גריל כרום בממדים שלא היה מביישים משאית "מאק".

יש גם פנסי קסנון/LED מתוחכמים, צביעה ייחודית וגלגלי 20 אינץ' כסטנדרט, כאשר המהדרין יכולים להזמין גם חישוקי 22 אינץ'. בדגם 2011 נהנים הנוסעים ממיטב הצעצועים האלקטרוניים, שיצרן יפני יכול להציע לאמריקנים עשירים. ה-QX מציע גם מערכת תמסורת מקצועית ויכולות שטח לא מבוטלות, אך פרט לכמה שייחים סעודיים, ספק אם אי-פעם מישהו ינצל את המערכת. המנוע היחיד הוא V8 בנזין בנפח 5.2 ליטרים, שמייצר 400 כוחות סוס נאים ומשודך לתיבה אוטומטית חדשה בת 7 מהירויות.

למה לשים לב? ב-57 אלף דולרים מקבלים רכב חדש ומפואר, אך מי שירצה למצות את החוויה הטכנולוגיות במלואה יידרש להוציא עוד 10-15 אלף דולרים (לפני מס) על אבזור. מנוע ה-V8 יכול להכביד על תקציב הדלק, אך קרוב לוודאי שממילא תימצא הקומבינה לגלגל את העלות על המדינה. התחזוקה של הרכב בישראל תהיה אתגר לא קטן.

הונדה ODYSSY 2012:

מניו יורק לבני ברק

ההונדה אודיסי, שייבואה הופסק בתחילת העשור הקודם, היא להיט גדול בעדה החרדית ובהתנחלויות, ומכוניות משומשות כאלה עם 8 ידיים ו-300 אלף קילומטרים עדיין נחטפות מפה לאוזן במחירים נאים.

האודיסי החדשה היא ברייה שונה מאוד מאותו מיניוואן מיתולוגי. היא מיוצרת בארצות הברית וברבות השנים נטשה את המבנה הקומפקטי לטובת ממדים ומראה של מיניוואן אמריקאי "פול-סייז", עם דלתות צד מחליקות לאחור ומרחב ענק למטען ולנוסעים. בשנה שעברה עבר הכלי שינוי מודל מקיף, שבמסגרתו קיבל עיצוב חדש ונאה, איכות ייצור משודרגת ומתלים מפנקים. המנוע היחיד המוצע כיום הוא V6 בנזין בנפח 3.5 ליטרים, שמייצר 248 כ"ס.

למה לשים לב? קיים בארצות הברית מגוון גדול מאוד של גרסאות, ובהתאם לכך גם המחירים. דגם בסיסי ממודל 2012 מוצע בארץ כבר בסביבות 210 אלף שקלים אחרי מסים. דגם ELX מפואר, עם ריפוד עור, מושבי חשמל ומסך 16 אינץ' סופר-רחב על התקרה מאחור, יכול להגיע גם לסביבות ה-270 אלף שקלים. צריך לקחת בחשבון גם את צריכת הדלק של ה-V6 הגדול, שעשויה להיות סבירה במחירים של ארבעה דולרים לגלון בארצות הברית, אבל קשה לעיכול במחירים של שני דולרים ויותר לליטר בישראל.

טויוטה היילנדר:

קרוס אובר להמונים

הוא לא ממש כביש-שטח ולא ממש מיניוואן, אבל ה-HIGHLANDER של טויוטה מסתמן כאחד מהלהיטים הגדולים של הייבוא האישי בקיץ הקרוב. זהו רכב ארוך, רחב מאוד, אבל לא גבוה במיוחד, שניצב על בסיס גלגלים רציני ומציע שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות ותא מטען גדול.

כמקובל אצל טויוטה, תא הנוסעים איכותי ובדגמים המאובזרים כולל כמות אדירה של צעצועים וגאדג'טים. ב-2011 עבר הרכב עדכון והוא מוצע כעת בכל רמות הגימור עם בחירה בין מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.7 ליטרים (187 כ"ס) לבין מנוע V6 בנפח 3.5 ליטרים (270 כ"ס). קיימת גם גרסה היברידית מעניינת, אולם לא ברור כמה היא זמינה לייבוא ארצה.

למה לשים לב? הדגמים הנפוצים ביותר בשוק הם המפוארים ביותר, שמצוידים גם בהנעה כפולה. מכיוון שהנעה כזו מיותרת עבור רוב הלקוחות, אפשר לחסוך לא מעט כסף ברכישה (ובהוצאות בעתיד) אם מזמינים את ההנעה הקדמית בלבד. גם כאן יש הבדלי מחיר משמעותיים בין הדגמים המאובזרים לרגילים. טווח המחיר יכול לנוע בין כ-220 אלף שקלים לדגם 2011 עם מנוע V6 ועד אזור ה-270 אלף שקלים לדגם 2012 ברמה הגבוהה ביותר. מכיוון שהיבואן הרשמי הודיע על כוונה לייבא את הדגם, שווה לבדוק מראש את המחיר הצפוי בייבוא סדיר - ייתכנו הפתעות לטובה.

כמה טיפים

> למרות הסרת חסמי ייבוא רבים, המייבא רכב אישית לישראל צריך להקפיד שהדגם שבו בחר מצויד בפנסי חזית המורשים בתקן האירופאי או הישראלי, או לפחות שיש בשוק פנסים כאלה זמינים להחלפה בעת הצורך. בדגמים שאינם מיובאים ארצה זו בהחלט עלולה להיות בעיה.

> "רפורמת זליכה" של משרד התחבורה שואפת להטיל על היבואן הסדיר אחריות על כל כלי הרכב של היצרן "שלו" שמגיעים ארצה. אבל - לא ברור אם ומתי זה יקרה. עד אז, מי שמייבא רכב בייבוא אישי, צריך לדעת שבמקרה של תקלה בתקופת האחריות, מחכה לו מסלול מכשולים לא קטן.

> משרד התחבורה אולי מסיר חסמים, אבל למכס ולרשות המסים יש כיום אמביציה כפולה ומכופלת שלא לאפשר לייבוא האישי להפוך למכבסת הון סיטונאית. לפיכך, בחודשים הקרובים, גם מייבאים ישירים שלא נופלים בפיתוי של "הנמכת חשבוניות" ומביאים רכב עם חשבונית "כשרה", יכולים לצפות לחקירה לא רק של המכס אלא גם של מס הכנסה, שיתעניין לדעת מאיפה יש להם כסף לרכוש את המכונית.

dbg@globes.co.il