קרייזמן: הדוח של טבע חלש ומאכזב; אל תקנו את המניה

בכלל פיננסים מציינים כי דוחות טבע לרבעון הראשון מאכזבים, בעיקר לאור חולשת הקופקסון וירידת המכירות הגנריות באירופה על רקע ההאטה ■ "לא רואים סיבה להתאוששות באירופה בזמן הקרוב"

הדוח לרבעון הראשון של טבע מאכזב, ונבע בעיקר מחולשה בקופקסון ומסביבה עסקית מאתגרת באירופה - כך מציין היום (ד') האנליסט יונתן קרייזמן מכלל פיננסים, לאחר שענקית התרופות פרסמה דוחותיה לרבעון. קרייזמן נותר עם המלצת "תשואת שוק" על טבע (מקבילה ל"החזק"), ומציב לה מחיר יעד של 46 דולר למניה, פרמיה של 3% על מחירה בוול סטריט.

"בעוד שהתמונה בגנריקה בארה"ב משתפרת, אנו לא רואים סיבה להתאוששות באירופה בזמן הנראה לעין, שכן החולשה של טבע באירופה היא חלק ממגמה רחבה שמשפיעה על כלל התעשייה", מציין קרייזמן מכלל פיננסים, בית ההשקעות הישראלי היחיד הממליץ "החזק" על מניית טבע, יחד עם מיטב.

טבע דיווחה היום כי הכנסותיה לרבעון הסתכמו בכ-5.1 מיליארד דולר, גידול של 25% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והרווח הנקי Non-GAAP הסתכם בכ-1.3 מיליארד דולר לעומת 900 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח למניה עמד על 1.47 דולר. מדובר בתוצאות מעורבות ביחס לקונצנזוס האנליסטים של "גלובס" ופסגות, שם ציפו להכנסות של 5.55 מיליארד דולר (מעל ההכנסות בפועל) ורווח נקי של 1.43 דולר למניה (מתחת לרווח בפועל).

בכלל פיננסים מציינים כי "הקופקסון הציג רבעון חלש מהצפי", עם מכירות של 909 מיליון דולר - לעומת 838 מיליון דולר אשתקד. "המכירות בארה"ב נפגעו ב-1% שנתי, עקב שינוי בהסכמים עם מפיצים, וזאת למרות עליית המחירים שנרשמה. החברה ציינה כי הקיטון במלאים של ספקים זמני ואינה רואה שינוי באחיזתה בשוק (נתח שוק מעל 40%) אשר תשפיעה על התחזיות השנתיות".

קרייזמן מציין מספר סיכונים לטבע, ביניהם התגברות התחרות בתחום הטרשת הנפוצה באמצעות חדירת תרופות אוראליות (BG-12, גילניה) לשוק החל מ-2013; גנריזציה אפשרית של הקופסון לפני 2014, לאור פסיקה אפשרית של ביהמ"ש ואישור FDA למתחרים; אי-הצלחת תרופות מרכזיות בצבר האינובטיבי שנרכש במסגרת רכישת ספלון; ירידת מחירים בגנריקה (בעיקר באירופה) עקב המיתון והצורך בהפחתת הוצאות ממשתיות על בריאות; וגנריקה מאושרת ואסטרטגיות של חברות התרופות האתיות למניעת תחרות גנרית.

באשר לסקטור הגנריקה, מציינים בכלל פיננסים כי "התוצאות מצביעות על התאוששות, במיוחד אם לוקחים בחשבון ירידה במכירות הגנריות בגין עונת השפעת החלשה". טבע דיווחה לרבעון על מכירות גנריות של 2.61 מיליארד דולר (עלייה של 12% לעומת אשתקד).

"טבע נמצאת בתקופת מעבר בין מודל עסקי בעל תלות גבוהה בקופקסון וגנריקה בארה"ב, למודל המבוסס יותר על תרופות מקור חדשות (רכישת ספלון) והתפתחות הביוגנריקה (2015 ואילך)", מציין קרייזמן. "עם הדעיכה הצפויה ב-2013 במכירות הקופקסון והגנריקה בארה"ב, להערכתנו, עד להבשלת ההזדמנויות החדשות, טבע תתקשה לייצר צמיחה אורגנית משמעותית לאחר 2011", הוא מסכם.