החייאה למחאה? כ-3,000 מפגינים השתתפו בהפגנה בת"א

(עדכון) - בכיכר רבין בת"א התקיימה הערב עצרת בכיכר רבין, שבה המשתתפים ניסו להחיות מחדש את המחאה של הקיץ ■ בירושלים הפגינו 300 איש מול בית רה"מ ■ בתחילת ההפגנה בת"א התפתח עימות בין פעילים חברתיים ופעילי מרצ

פעילי המחאה החברתית ניסו הערב (מוצ"ש) להחיות את המחאה של הקיץ שעבר באמצעות קיום הפגנות ועצרות במספר ערים ברחבי הארץ, וזאת על מנת "לקחת בחזרה את המרחב הציבורי ששיך לעם", כפי שנכתב בהודעה לתקשורת שיצאה ממטה המחאה בשעות הצהריים.

כ-3,000 בני אדם, להערכת המשטרה, התקבצו בכיכר רבין בתל-אביב לעצרת המרכזית, ורבים מהם צעדו בתהלוכות שונות משכונות בדרום העיר לעבר מרכזה. במהלך העצרת נישאו נאומים חברתיים, ולא השתתפו פוליטיקאים. בין השאר קראו המפגינים: "אנחנו הרוב, חזרנו לרחוב", "כל העם - אופוזיציה" וגם "הון, שלטון, עולם תחתון" הזכור מהפגנות הקיץ שעבר.

מאות בני אדם נוספים הפגינו הערב במקומות נוספים בארץ, בהם כ-300 איש בהפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים, זאת בתום צעדת מחאה שיצאה מגן הסוס בבירה. כ-300 בני אדם נוספים הפגינו בחיפה, כ-100 אנשים בקריית שמונה, וכמה עשרות בהפגנה גם בעיר הדרומית אילת.

"התרגיל הפוליטי הציני ביותר יכול אולי לקחת לנו הצעירים את התמימות אבל לא את הנחישות להמשיך ולהיאבק עבור ישראל שאנו רוצים לראות כאן. המענה הקוסמטי שנתנה הממשלה לבעיות שהציפה המחאה החברתית כמובן שאינו מספק אותנו", אמר יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, במהלך העצרת בתל-אביב. "לכן אנו דורשים בחודשים הקרובים מהדרג הפוליטי שינוי כיוון אמיתי של המדיניות החברתית-כלכלית בישראל, והדבר חייב לבוא לידי ביטוי בתקציב 2013 ובחלופה לחוק טל. אנחנו מתבוננים מעתה על צעדי הממשלה בנושאים אלה בדריכות רבה, ונערכים כל העת לאפשרות לחדש את המחאה בעוצמה אם הממשלה תמשיך במדיניות המריחה".

"הממשלה והטייקונים ממשיכים ללחוץ ומחזקים את אחיזתם, מרחיבים קואליציות שמזמן התנתקו מהעם. אנחנו, העם ופעילי תנועת המאבק, לעומת זאת, למדנו, בנינו אלטרנטיבות, הכרנו לעומק ושמנו מאחורינו את צלקות העבר", נכתב בהודעה שפורסמה בצהריים מטעם מטה המחאה. "כולנו, מאילת ועד קריית שמונה, פעילי התנועה המוכרים יותר ואלה שלא - כולנו שותפים לאירועי ה-12 במאי, ובמקביל לצעדות ועצרות מחאה במאות ערים בעולם, אנחנו קוראים גם לכם לצאת לרחוב, לקחת חזרה את המרחב הציבורי השייך לעם; זאת המדינה שלנו".

בתחילת ההפגנה בתל-אביב התגלע עימות בין פעילים חברתיים לפעילי מרצ, שאף הידרדר לכדי חילופי מהלומות. "אתם עם 3 מנדטים, אל תהרסו את ההפגנה", צעקו הפעילים לאנשי מרצ, שהשיבו: "אתם משת"פים של ביבי". מארגני ההפגנה ניסו להרגיע את הנצים וקראו: "זו לא הפגנה מפלגתית".

העצרת המרכזית החלה בתל-אביב בשעה 20:30 בכיכר רבין, כשב-17:30 יצאה תהלוכה משכונת התקווה ותעבור במספר שכונות בעיר. בירושלים התקיימה תהלוכה בשעה 21:00 מגן הסוס לבית ראש הממשלה. גם בחיפה יצאה תהלוכה בשעה 20:30 מכיכר ספר לעבר מרכז חורב.

גם בפריפריה התקיימו הפגנות ותהלוכות, כשבקריית שמונה התקיימה עצרת בכיכר צה"ל, ואילו באילת התקיימה צעדה מכיכר הבית היהודי עד לרחבת בית פיליפ מורי.