הערכות: נובל בדרך החוצה מקפריסין; תתמקד בבלוק 12

נובל אנרג'י החליטה שלא להשתתף במכרז לרישיונות חיפושי נפט באי ■ הקרב העיקרי צפוי להתנהל על רישיונות מספר 9 ו-2 ■ בלוק 3 נחשב לאטרקטיבי בגלל שהוא היחידי שבו נערך כבר סקר סייסמי תלת ממדי

נובל אנרג'י עשויה לצאת משוק חיפושי הנפט והגז בקפריסין, כך מעריכים בענף בעקבות החלטתה המפתיעה של נובל שלא להתמודד במכרזים לחלוקת רישיונות נוספים באי שלשום. עד לפני כמה ימים אמרו בנובל כי בכוונתם להתמודד במכרזים. נובל מחזיקה כיום ב-70% מהזכויות במאגר אפרודיטה שבבלוק 12 יחד עם קבוצת דלק (30%), אך כמות הגז שהתגלתה במאגר אינה מספקת לצורך הקמת תשתיות ליצוא הגז באמצעות מתקן הנזלה (LNG).

בהנחה שאכן מדובר בשינוי מדיניות אסטרטגי של נובל, משמעותו תהיה ויתור על פרויקט הקמת מתקן ה-LNG בקפריסין ומכירת אחזקותיה במאגר אפרודיטה. בנובל הגדירו בתגובה את הפרשנות הזו מופרכת, ואמרו כי ההחלטה שלא להתמודד נובעת דווקא מתוך רצון להתמקד בפיתוח האחזקות הנוכחיות של החברה בבלוק 12 ולהביא את הפרויקט לכדי בשלות.

המועמדת הבולטת: דלק

15 חברות ובהן חברות ישראליות רבות מתמודדות במכרזים לחלוקת 12 רישיונות חיפושי נפט וגז במימי קפריסין. המתמודדת הישראלית הבולטת היא קבוצת דלק, שהצליחה לחבור לחברות בינלאומיות גדולות. דלק מחזיקה 25% בקונסורציום הכולל את Edison, חברה בת של EDF, חברת האנרגיה הלאומית של צרפת (30%), שתהיה מפעיל הקידוחים; ENEL, חברת האנרגיה הגדולה באיטליה;

ו-Woodside, חברת הנפט והגז הגדולה באוסטרליה. בשוק הנפט והגז העריכו כי אחת משותפותיה של דלק לקונסורציום עשויה להפוך לשותפה אסטרטגית במאגר לוויתן. לקבוצת דלק צפויה התמודדות קשה מול קונסורציום של טוטל הצרפתית, נובאטק וגזפרום הרוסיות וקונסורציום של ENI האיטלקית ו-KOGAS מדרום קוריאה.

יתר המשתתפים הישראלים במכרז הם קבוצת ישראמקו, דור כימיקלים ומודיעין של נוחי דנקנר וצחי סולטן, שבו תשמש ATP מפעיל הקידוחים, קבוצת "הזדמנות קפריסין", שבה שותפות הזדמנות ישראלית ו-AGR הנורווגית שתשמש מפעיל; קבוצת עמנואל שבה שותפות חברת הכשרה אנרגיה של עופר נמרודי, רוזאריו ו-GGR כמפעיל קידוחים; וקבוצת אוק דלתא שבה שותפות סיגמא ודור אלון חיפושי נפט וגז הישראליות.

30 ההצעות שהוגשו ביום שישי מתייחסות ל-9 מבין 12 הרישיונות שהוצעו למכרז. הקרב העיקרי צפוי להתנהל על רישיונות מספר 9 ו-2. בלוק 3 נחשב לאטרקטיבי בגלל שהוא היחידי שבו נערך כבר סקר סייסמי תלת ממדי. עם זאת, החברות הישראליות חוששות להתמודד על הרישיון משום שהוא גובל במים הכלכליים של לבנון, התובעת חלק ממנו.