איך תשקיעו בגז טבעי ועדיין תיהנו מתשואות בלתי נדיפות?

העולם הולך בכיוון של עצמאות אנרגטית, והמרוויחים הגדולים הם משקיעי הגז הטבעי

יולי 2008, מחירי הנפט בעולם נוגעים ב-150 דולר לחבית; הזינוק מחריף את המיתון בו נמצאת ארה"ב, ובעקבותיה העולם כולו. מכאן התעוררה ארה"ב למסע לעבר אחד מהיעדים המדוברים ביותר כיום - "עצמאות אנרגטית", השאיפה להתנתק מתלות ביבוא הנפט, מהעולם הערבי בפרט, ולחפש אחר אנרגיות אלטרנטיביות.

מאי 2012 - מחיר הגז הטבעי רושם שפל של כל הזמנים, הנובע משימוש נמוך בסחורה בשל החורף החם יחסית בארה"ב, וכן ממציאת דרכי הפקת גז חדשות ומעלייה בניצולת אחסון הגז (שהגיעה לרמה הגבוה של כ-60% מסך יכולת האחסון). צניחת מחיר הגז מביאה להאצה בתהליך שהחל לפני ארבע שנים, של מעבר לשימוש בגז טבעי במפעלים ותחנות כוח, ומכאן נובע העניין בהשקעה בתחום.

גז, יש לציין, לא חסר בעולם; המצאי לפי ההערכות המקובלות מספיק ליותר מ-250 שנות שימוש, אך הבעיה היא הפיזור הגיאוגרפי הבלתי שווה שלו (בעיקר ברוסיה, קטאר ואיראן). רוסיה וארה"ב נחשבות למפיקות הגדולות בעולם, וסין צפויה להיות השלישית בגודלה בתוך 10 שנים, אך גם אז תיאלץ להמשיך לייבא גז כדי להדביק את הביקוש המקומי. לאחרונה, אף החליטה סין אסטרטגית להכפיל את השימוש בגז מ-5% מסך תצרוכת האנרגיה ל-10% עד שנת 2020. ביקוש נוסף לגז מגיע גם מאירופה, עקב החלטת גרמניה לסגור את כל הכורים הגרעיניים המספקים 8% מתצרוכת החשמל, עד שנת 2022.

המועדפים: הולכה, תשתית ובנייה

אז איך משקיעים בגז טבעי? התחום נחלק לתתי סקטורים רבים, מאחסון, הובלה, הפקה, תשתיות ובינוי, ועד חברות המכוונות את מוצריהן לשימוש בגז, כמו מכונות ורכב.

חלק מהחברות בארה"ב מאוגדות בשותפויות הנקראות MLP (MASTER LIMITED PARTNERSHIP), מבנה הדומה במעט לריטים בתחום הנדל"ן. בארה"ב לבדה נסחרות 81 שותפויות שכאלה, כשרובן מאוגדות במדד סחיר בשם ALERIAN MLP (סימול: AMZ). קורלציית המדד ל-S&P500 עומדת על 0.23 בלבד ב-15 השנה האחרונות, מה שהופך אותו להשקעה המנטרלת חלק גדול מתנודות השוק. מאז 1998, עת הושק המדד, הוא הניב תשואה של 15.8% בשנה לעומת 4.5% בלבד של S&P500. בעשר השנים האחרונות חילק המדד תשואת דיבידנד ממוצעת של 6%.

אינדקסים סחירים על מדד AMZ יש ל-UBS (סימול: MLPI), ג'יי.פי מורגן (AMJ), מורגן סטנלי (MLPY) ולחברת אלריין (AMLP). קרנות נאמנות מתמחות יש לחברת MAINGATE (AMPLX) ולחברת STEELPATH (MLPAX), לשלושתן תשואת דיבידנד שנתית ממוצעת של 5%.

ארה"ב לבדה צפויה להשקיע 110 מיליארד דולר בתחומי הגז השונים. התחומים המומלצים היום להשקעה הם ההולכה, התשתית והבנייה, ופחות ההפקה והאחסון. חברות GE, סימנס, מיצובישי ואלסטום מתמחות בבניית תחנות כוח המונעות בגז. המלצת הקנייה שלנו היא לחברות הנדסה אמריקניות מובילות, ביניהן: I& CB (CBI), שמומלצת במחיר יעד של 51 דולר; חברת FLUOR (FLR) המומלצת במחיר יעד של 71 דולר; ו-FOSTER (FWLT) עם מחיר יעד של 29 דולר.

חברות מומלצות נוספות נמצאות דווקא באירופה: SNAM (SRG.MI) האיטלקית המספקת שירותי גז ותשתיות עם מחיר יעד של 4.2 אירו, וחברת שירותי הגז SAIPEM (SPMI.MI באיטליה) המומלצת במחיר יעד של 36.14 אירו.

מבין ה-MLP הרבים שנסחרים בארה"ב, המלצתנו היא לחברת התשתיות EQT (EQT) עם מחיר יעד של 67 דולר, ו-QEP (QEP) ב-46 דולר. נהנית נוספת מההאצה בתחום היא חברת CUMMINS (CMI) המייצרת מנועים, חלקם מיועדים להנעה בגז. המניה מומלצת במחיר יעד של 130 דולר.

השימוש בגז נעשה נפוץ יותר ויותר בכלי רכב, כשמחד במדינות כמו פקיסטן 61% מכלי הרכב מונעים בגז, או ארגנטינה עם 15.3%, ומנגד ארה"ב (0.04% בלבד) ואיטליה (1.6%). הרכב שקיבל השנה את פרס עיתון איכות הסביבה THE GREEN CAR JOURNAL היה הרכב מונע הגז של חברת הונדה.

מגמת האצה בתחום בישראל

ומה בישראל? נושא העצמאות האנרגטית והשלכות תקבולי הגז צפויים להמשיך וללוות אותנו בעשורים הקרובים. בששת החודשים הקרובים צפויות הודעות רבות בתחום, שעשויות להאיץ את המשקיעים להגדיל את השקעתם בחברות הנסחרות.

ב-7 ביולי עתידה ועדת יצוא הגז לפרסם את המלצותיה לגבי מכסות היצוא, ושותפויות קידוח "לוויתן" מצפות להגדלת המכסה. בחודש הקרוב צפויות שותפויות מודיעין והכשרה להתחיל לקדוח במאגרי "שרה" ו"מירה", כשתוצאות ראשונות צפויות תוך 50-70 יום מרגע התחלת הקידוח. בסוף השבוע האחרון נרקמה שותפות חדשה, אסטרטגית ומשמעותית בין דלק והבת אבנר לבין שלוש ענקיות בינלאומיות - ENEL, EDF ו-WOODSIDE האוסטרלית, מה שפותח פתח להכנסת משקיע אסטרטגי למאגר "לוויתן". הודעה זו רואה את כל התמונה האזורית ולא את המאגרים בישראל בלבד.

התפתחות חשובה נוספת היא הודעת "לוויתן" על חידוש הקידוח הצפוי עד סוף השנה, כשהתוכנית היא תוך כשלושה חודשים מאותו רגע לאמת הימצאות נפט - סיכוי שההסתברות שלו עלתה לאחרונה.

השקעה בתחום בארץ אפשרית דרך אחת מחמש הקרנות הבאות שמשקיעות במדד תשקיפית: אקסלנס, דיביאם, כלל, מגדל ומיטב, כשהקרן של כלל ("כלל משאבי אנרגיה וגז") מובילה בתשואות שנה אחורה (1.5%), ואף הכתה את מדד היחס - ת"א גז ואנרגיה (שירד ב-5.9%).

אפשרות נוספת היא באמצעות תעודות סל של פסגות, קסם או תכלית, העוקבות אחר המדד. תעודות אלו הונפקו בפברואר האחרון. בהקשר לכך, נציין שחברת המדדים העולמית S&P בנתה יחד עם הראל פיננסים את מדד הראל סל אנרגיה, עליו הנפיקה האחרונה תעודת סל עוקבת, שירדה בשנה האחרונה לפי שווי הוגן 0.4%. נציין כי המדד כולל גם חברות אנרגיה כמו בזן אורמת ופז.

המומלצות של UBS
 המומלצות של UBS

*** הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם