ביהמ"ש: שסתומי אוויר לצמיגים לרכב יהיו פטורים ממס קנייה

המשמעות: סיכוי להוזלת חלקי חילוף ■ משפט הורה לרשות המסים להשיב מאות אלפי שקלים לחברות העוסקות ביבוא ושיווק ונטילים לניפוח צמיגי רכב

שסתומי אוויר לצמיגים (ונטילים) לרכב יהיו פטורים ממס קנייה, ופירוש הדבר - סיכוי להוזלת חלקי חילוף לרכב - כך עולה מפסק דינו של בית משפט השלום בירושלים שהורה אתמול (ד') לרשות המסים להשיב סכומים של מאות אלפי שקלים לחברות העוסקות ביבוא ושיווק ונטילים לניפוח צמיגי רכב.

פסק הדין מבקר את מדיניות המכס המטילה מס קנייה על כל חלקי החילוף המשמשים לרכב, למעט מוצרים בטיחותיים כגון צמיגים.

מדובר בוויכוח שהתעורר בין החברות טכנוטייר ומאיירס לרשות המכס, בקשר לסיווג הנכון של השסתומים לצורכי מכס ומס קנייה. המכס גבה על השסתומים, העשויים מגומי מגופר וממתכת, מס קנייה של כ-20% ביבוא. המכס הגדיר את הוונטילים כשסתומים לרכב מנועי שמשמעותו תוספת של 20% מס קנייה, בעוד שהיבואנים ביקשו להגדירו בסיווג אחר הפטור ממס קנייה.

בית המשפט קיבל את טענת החברות, שיוצגו על-ידי עורכי הדין גיל נדל, רותם וירניק ועומר וגנר, וקבע כי יש להשיב לחברות את הכספים שנתבעו.

השופט עודד שחם קבע כי על-פי כללי הסיווגים, ההגדרה הספציפית גוברת על הגדרות כלליות יותר, ולעניין זה בהגדרת הסיווג חשוב החומר ממנו עשוי המוצר יותר מאשר השימוש שלו.

בית המשפט קבע כי "עמדת החברות התובעות בשאלת הסיווג התקבלה לגבי השסתומים העשויים מגומי מגופר. לעומת זאת, בכל הנוגע לשסתומי מתכת, התקבלה עמדת אגף המכס באשר לסיווג".

נקבע כי המדינה תשלם לשתי החברות סך כולל של יותר מ-370 אלף שקל.

עורכי הדין עומר וגנר וגיל נדל מסרו כי "מדובר בבשורה ליבואנים שעשויה לחלחל גם לצרכנים. משמעות פסק הדין אינה מצטמצמת לוונטילים אלא עשויה להיות רלוונטית לחלקי חילוף נוספים, שאין ספק שמשמשים ברכב מנועי, שלא בהכרח יהיו חייבים במס קנייה. במצב זה חיסכון במס קנייה ליבואנים ביבוא חלקי החילוף עשוי להביא גם להוזלה משמעותית במחיר חלקי החילוף לציבור הרחב". (ת"א 6549/05).