מבקר המדינה: "דוח השריפה בכרמל יפורסם תוך שבועיים-שלושה"

מיכה לינדנשטראוס בכנס לשכת עוה"ד: "המושג אחריות אישית משמעו הטלת אחריות ובמקרים חמורים הטלת סנקציה על עובד ציבור שנהג ברשלנות ובזדון"

"עובד ציבור שנמצאו לגביו פגמים הקשורים לשחיתות אישית ,ניתן וצריך להטיל עליו אחריות אישית. אני כולל שחיתות אישית בין היתר מקרים של מעורבות במינוי מקורבים למשרות, מרמה, זיוף ועוד" - כך אמר היום (ג') מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, במהלך פאנל שעסק בסמכותו של מבקר המדינה להטיל אחריות אישית על אישי ציבור ושרים, במסגרת כנס לשכת עורכי הדין באילת.

"המושג אחריות אישית משמעו הטלת אחריות ובמקרים חמורים הטלת סנקציה על עובד ציבור שנהג ברשלנות ובזדון. ככל שהמעשה או המחדל חמורים יותר הנטייה תהיה להטיל אחריות גבוהה יותר על עובדים בכירים וראשי המערכת ידועה האימרה שלא הש"ג אשם אלא מי שנמצא בראש הפירמידה".

"ביקורת המדינה אינה מחליפה את הנהלת הגוף המבוקר, ולכן הסקת מסקנות אישיות תנוסח כהמלצה ולא כקביעה אופרטיבית. סמכותו של המבקר להטיל אחריות אישית על אישי ציבור ושרים. מדובר בהליך חמור במיוחד המחייב זהירות. הטלת אחריות אישית אינה דבר שבשגרה", אמר לינדנשטראוס.

"יש להטיל אחריות אישית במקרים חמורים בלבד בהם נמצא שהמשך כהונת עובד הציבור בתפקידו עלולה לפגוע משמעותית באינטרס הציבורי ובתקינות פעילות הגוף המבוקר או באמון הציבור. להטלת אחריות אישית יש גם אלמנט הרתעתי".

לינדנשטראוס הוסיף כי "הטלת אחריות אישית נותנת תשובה לצורך בסדרי שלטון ומנהל תקינים. יש לנקוט בהטלת אחריות אישית באחריות ובזהירות תוך איזון בין האינטרס הציבורי ולבין התקינות. אין להטיל אחריות אישית אלא במקרה שהמבוקר היה אחראי באופן אישי למעשים המבוקרים".

לינדנשטאראוס סירב להתייחס לפרשת הרפז ולדוח אסון השריפה בכרמל אשר נמצאים על שולחנו, ולדבריו "העבודה בהם נמצאת לקראת סיום".

רוצה יותר סמכויות

בהמשך אמר המבקר: "הייתי רוצה יותר סמכויות, הסמכויות שיש לי אינן מספיקות. לכן אנחנו מחפשים אותן ביותר תחומים והתחום המרכזי בו הצלחנו הוא אמון הציבור. יש אמון מלא במבקר, לא בי אישית, אלא בכל עובדי המשרד שכבר עשרות שנים עסקו בביקורת. בנקודה מסוימת הדברים לא התאימו לרוח התקופה, השחיתות של היום לא דומה ללפני 30 שנה. הביקורת אז לא התאימה לביקורת שצריכה להיות היום. היום צריך ביקורת חדה מאוד, כידון. אם זה לא יהיה כידון לא תהיה ביקורת ואז אין דמוקרטיה".

"ההתרחשות אצלנו היא לא להשתיק את היועמ"ש. לא להשתיק גורמים אחרים אלא לנסות להשתיק את ביקורת המדינה כי היא נכנסה לנעליים שהיא צריכה לערוך את הביקורות בצורה כזו שתענה על דרישת השעה והזמן. הזמן מחייב ביקורת חדה, חריפה ובלתי מתפשרת וזה מה שהנהגתי".

"לצערי לא חרצנו גורלות של אנשים. לצערי פרשת הירשזון היא היחידה. לגבי פרשת גלנט, דורי קלגסבלד ייצג אותו בחקירה אצלנו ובפני גורמים אחרים, וזו היתה פנייה אליי מהיועמ"ש, לא שאני פניתי ליועץ. בדקנו ומצאנו את מה שמצאנו".

"המדיניות שלי כשהגעתי לפני 7 שנים היתה שאין יותר ביקורת היסטורית. אין יותר הליכה 4-5 שנים אחורה לעבר מה שהיה אז. הביקורת צריכה להתנהל בזמן אמת, והיו לזה התנגדויות וביקורות. אמרו לי שאקבל פרספקטיבה של זמן ועומק. המציאות טפחה על פניהם של האומרים כך. הוכח שביקורת בזמן אמת היא הדבר המרכזי הטוב שיש לנו כיום. אפשר לתקן דברים בזמן שהם מתבצעים. לא צריך להמתין שנים. כך היה עם צה"ל במלחמת לבנון השנייה. פתאום היתה גלוריפיקציה של מלחמת לבנון השנייה ותאמינו לי שאין מקום לזה. כל הבדיקות שלנו בתחומים השונים הצביעו על רשלנות גבוהה ביותר. באתי עם הרעיון שצריך לפרסם שמות מבוקרים אחרי שבדקנו מה קורה איתם, כדי שחלילה לא נפגע באף שם. נתנו להם אפשרות להופיע שוב ושוב, עם עורכי דין. אחרי בדיקה רצינית מעמיקה פרסמנו שמות והגענו למסקנה שבמלחמה בשחיתות פרסום השמות הוא טוב ביותר. זו הצלחה כבירה של משרד המבקר".

לינדנשטראוס נשאל על הדלפות ומשיב: "למה צריך להדליף אם למבקר יש זכות לפרסם לפי חוק? למה אנחנו צריכים להדליף, הרי אני יכול לפרסם, החוק נותן לי את הכלים האלה. במה אפשר לנגח את משרד המבקר? שהוא תרם את תרומתו לכך שהירשזון יושב בכלא. זה נכון. כך גם אחרים. אז מחפשים ואומרים שאנשי המבקר הם מדליפים. אני צריך להדליף? אני מוסמך לפרסם".

"אחריות אישית היא תרומה חשובה למלחמה שלנו בשחיתות הציבורית ובטוהר המידות. זו הצלחה גדולה שתוביל אותנו קדימה בביעור אותם קינים שעוד נשארו של שחיתות. הדבר הרביעי שעשינו הוא יצרנו כלים לוודא שאת הדוחות שלנו מקיימים. בעבר היו דוחות מצוינים, היו מבקרים מצוינים. הסמכות הגדולה שקיבלתי - מכם קיבלתי. זו הסמכות של האמון הציבורי, הציבור שפונה אלינו ונפגש איתנו. ואני רואה את הסקרים, זו לא מילה גסה. משרד המבקר הוא במקום השני במדינה מבחינת הערכת הציבור".

מי שמבקר את המבקר הוא בג"ץ. אני כפוף לכל החלטה של העליון. יש גם את ועדת הכנסת לביקורת המדינה. גם אתם הציבור מבקר את המבקר.

מהקהל צעקו למבקר כי המבקר הפך למשטרה או לבית משפט. "אנחנו לא הפכנו להיות משטרה. אנו עוסקים בבדיקות וביקורות כפי שחוק המבקר הסמיך אותנו. אנחנו מקיימים את החוק ואם מישהו חושב".

בתום הפאנל ענה לינדנשטראוס למספר שאלות מהתקשורת ואמר: "הדו"ח הסופי בעניין השריפה בכרמל יפורסם תוך שבועיים שלושה". בעניין פרשת הרפז אמר: "אם יבטלו את העתירה של ארז וינר במהירות, בעניין המסמכים בפרשת הרפז, ניתן יהיה לפרסם את הדו"ח הסופי במועד המתוכנן". קרי: בתקופת הקדנציה שלו.