הירידות בבורסה: הזדמנות או תחילתה של מפולת קשה?

כלל פיננסים: "אובר שוטינג של ירידות בחלק מחברות הנדל"ן והסלולר" ■ מגדל שוקי הון: "רואים קוני פוטים קטנים מחוץ לכסף" ■ IBI: "הירידות מוצדקות אבל יש מניות עם נוסחת סיכוי גבוהה מהסיכון" ■ פסגות: "השוק זול 'מסיבות נכונות'"

האם הירידות הנוכחיות בשוק המניות מהוות הזדמנות להיכנס לשוק או שמא מדובר בעוד מדרגה בדרך למטה? על רקע הנפילות בשוקי העולם בסוף השבוע האחרון וירידות השערים הבולטות היום (א') בבורסה הישראלית, שוחח "גלובס" עם כמה אנשי שוק בולטים. התשובות, כמצופה, אינן חד משמעיות.

מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון זיו פניני מציין בשיחה כי "החל מיום חמישי ראינו עלייה במפלס הפחד בבורסה, כאשר סטיית התקן עלתה מעל 22%. ראינו קוני פוטים קטנים מחוץ לכסף במטרה לגדר את תיקי ההשקעה. יש לזכור גם שחוסר הסחירות עדיין מהווה כר נוח להמשך התנודתיות במדדים".

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של IBI, מעריך כי "השוק בישראל מתמחר גם את חששות המשקיעים ממה שקורה בעולם וגם את החשש מפני חשיפה גבוהה לבעלי ההון הממונפים, ולכן הירידות הן בהחלט מוצדקות. גם ברמות האלה לא היינו ממליצים להשקיע במדד המניות כמדד אלא להיחשף ספציפית במניות נבחרות, עם נוסחת סיכוי גבוהה מהסיכון. דוגמאות טובות לכך הן בנק דיסקונט, חברה לישראל וגם להערכתנו מניות הסלולר משקפות בעיקר תסריטים שליליים מאוד, והמשקיעים מתעלמים מתסריטים קצת יותר אופטימיים, שהם בהחלט ריאליים. תחום הגז, להערכתנו, יסבול בחודשים הקרובים מחדשות רעות אך לטווח ארוך זהו תחום שיוסיף להיות רגל חזקה ויציבה של מדד המעו"ף, ולכן חשיפה ארוכת טווח לתחום תניב תשואה עודפת".

עידו אמריליו, מנהל מחלקת הברוקראז' של פסגות, אומר כי "בחלק מהסקטורים אנחנו רואים חזרה למחירים של המשבר הגדול, ואנחנו בשוק זול. מנגד, יש סיבות רבות לעובדה כי הוא זול כי השוק הישראלי לא מתפקד בכוח מלא: אין זרים, המוסדיים הפנו כספים לחו"ל ומחזורי המסחר קטנים".

אריק פרץ, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים: "עד שלא תוסר אי הוודאות סביב אירופה נמשיך לראות תנודתיות בשווקים העולמיים. מצד שני, שוק המניות בארץ מייצג אובר שוטינג של ירידות כמו חברות הסלולר וחברות הנדל"ן. הבנקים נסחרים בכ-0.7 על ההון - מחיר ראוי אך מנגד הם צפויים למחיקות נוספים".