החו"ל משתלם

חברות הסלולר החדשות ראויות לשבח, אך מה עם הרישיונות לשיחות בינ"ל?

1. מיכאל גולן מגולן טלקום וסטלה הנדלר, יו"ר הוט, החברה-האם של הוט מובייל, הובילו בחודש האחרונה מהפכה דרמטית בשוק הסלולר. הציבור הישראלי, שנעשק במשך שנים ארוכות, גילה שאפשר לשלם הרבה פחות עבור השירותים שמציעות חברות הסלולר. הרפורמה, שנועדה להכניס שחקנים חדשים לשוק, הצליחה מעל ומעבר.

למרות שמשרד התקשורת זוכה - ובצדק - לתשואות, ולמרות שהצרכנים נהנים מחבילות אטרקטיביות, ישנן מספר נקודות מעוררות תמיהה שדורשות ליבון. אחרי הכול, קשה להבין את הסלחנות שמגלה המשרד כלפי העבירות שמבצעות גולן טלקום והוט מובייל.

אין עוררין על כך ששתי החברות עלו לאוויר למרות שלא היו ערוכות לחלוטין להתמודד עם כל ההיבטים הלוגיסטיים. לא צריך להתרגש יותר מדי מהבעיה של ניוד המספרים. מי שחושב שאפשר לעלות לאוויר כאשר הכול סגור הרמטית, פשוט לא יודע מה הוא שח. כל חברה גדולה סובלת בתחילת דרכה ממחלות ילדות, וזה טבעי.

מה שאסור לקבל בהבנה או בסלחנות הוא את העובדה שהחברות מפרות את הרישיון שקיבלו ובכך למעשה עוברות על החוק. ניתן להבליג ולקבל בעיות טכניות, אבל אין מקום לפשרות בכל מה שנוגע לשמירה קפדנית על הוראות החוק. קשה להבין למה משרד התקשורת נותר אדיש, למרות שהחברות החדשות פשוט מצפצפות עליו.

הסיפור האחרון נוגע לרישיון השיחות הבינלאומיות שקיבלו גולן טלקום והוט מובייל. על-פי החוק, הרישיון להפעלת שיחות בינלאומיות מחייב את המפעיל לספק את השירות לכל מי שרוצה בכך. הצרכן, כל צרכן, אמור לקבל קידומת שדרכה הוא יכול לטלפן לחו"ל. הוט מובייל קיבלה את הקידומת 017, ואילו גולן טלקום קיבלה את 016.

עכשיו מסתבר כי שתי החברות לא מאפשרות לכל אחד לטלפן לחו"ל. המנויים של שתי החברות יכולים לצלצל לחו"ל וליהנות מהתעריפים המוזלים. מי שבחר שלא להצטרף לאחת משתי החברות - לא יוכל להתקשר דרכן לחו"ל.

פועלת ללא אישור הפעלה

ויש עוד עניין: שתי החברות קיבלו כאמור רישיון להציע שיחות בינלאומיות, אולם אין להן אישור הפעלה. המשמעות היא שהרישיון אינו מאפשר לשחקניות החדשות למכור את השירותים האמורים.

משרד התקשורת ציפה שהחברות ישתמשו ברישיון כדי לסגור הסכמים מול מפעילים בארץ ובעולם. בשלב השני, החברות היו אמורות לקבל את אישור ההפעלה ורק אז להתחיל להציע את השירות.

בפועל, גולן טלקום לא מחכה לאישור אלא מוכרת שיחות לחו"ל, תוך התעלמות מהחוק, ואילו הוט מובייל צפויה להתחיל למכור ביום רביעי הקרוב כך שלפורמלית היא עדיין לא בציע הפרה.

במקרה שהחברה לא תקבל עד יום רביעי אישור הפעלה - ויש להניח שלא תקבל - תהיה לה ולמשרד בעיה להבין או להסביר את העובדה שגולן טלקום פועלת ללא אישור הפעלה.

זה הזמן להיזכר בהיסטוריה של שוק השיחות הבינלאומיות. השוק הזה נולד בתור יצור מלאכותי במהלך שנות ה-90. משרד התקשורת ניסה בזמנו לשבור את המונופול של בזק, שגבתה סכומים מופקעים ממי שביקש לטלפן לחו"ל.

סגמנט השיחות הבינלאומיות עבר שינוי דרמטי במדינות רבות בעולם. בדרך-כלל מפעילים מציעים לבצע שיחות כאלה במסגרת חבילה של שירותים. מגמה אחרת שהשפיעה על השוק היא כמובן השימוש בתוכנות (סקייפ וכו') על חשבון השיחות המסורתיות. הטכנולוגיה התקדמה, אולם נדמה כי הרגולציה נותרה מאחור ולא התאימה את עצמה לשינויים דרמטיים.

הנפגעים העיקרים מכך שהשיחות לחו"ל הן חלק אינטגרלי מהחבילות שמציעים השחקנים החדשים, הם השחקנים הקטנים שאינן שייכים לקבוצות תקשורת גדולות. השחקנים האלה סובלים מכך שהחברות החדשות פשוט מצפצפות על החוק.

פה ושם אנחנו שומעים על ניסיון של המשרד לבצע פיקוח. אבל מדובר טיפה בים. משרד התקשורת לא מסוגל, בין השאר בגלל מגבלת כוח-אדם, לאכוף את הוראות החוק. אם המשרד בוחר לוותר לשחקנים החדשים, ראוי לבקש ממנו שלא ינקוט איפה ואיפה, אלא יאפשר לכל המתחרים לנקוט באותם אמצעים.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי הנושא ייבחן על-ידי אגף הפיקוח. את תגובתן של גולן טלקום והוט מובייל לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הידיעה.

להעביר ערוץ

2. בשבוע שעבר נערך בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון שעסק בטלוויזיה שמתכננות להציע פרטנר וסלקום. עדן בר טל, מנכ"ל משרד התקשורת, סיפר לנוכחים כי המשרד שוקל להטיל פיקוח רגולטורי על הערוצים החדשים, שישודרו דרך האינטרנט ויאפשרו לחברות הסלולר להתמודד בשוק הטלוויזיה.

הטלוויזיה החדשה תאפשר לצרכנים לגלוש באינטרנט, לצ'וטט עם חברים בפייסבוק ולצפות ביו טיוב באיכות גבוהה (HD). בשורה התחתונה מדובר בעולם תוכן חדש, מה שמעורר שאלה לא פשוטה. על מה בדיוק מציע בר טל לפקח - על הסרטונים שמשודרים ביו-טיוב? על התוכן שמופיע בפייסבוק?

האמירה של בר טל נשמעת מיושנת, וספק אם היא מייצגת את העמדה של שר התקשורת משה כחלון. אם פרטנר וסלקום ייאלצו להתמודד עם כללי הרגולציה המחמירים שמושתים כיום על הוט ו-yes, קשה להאמין ששתי החברות אכן יקדמו את מיזמי הטלוויזיה שלהן. למשרד התקשורת אין אינטרס לתקוע מקלות בגלגלים של הפרויקט הזה בשלב כל-כך מוקדם.

אנחנו היינו ממליצים לבר טל לצמצמם את הרגולציה הכבדה, שאינה מאפשרת לשחקנים בעולם הטלוויזיה הנוכחי להתקיים - כפי שניתן ללמוד ממצבם של קשת, רשת וערוץ 10.

האינטרס של משרד התקשורת הוא דווקא להקל על השחקנים החדשים. גורם עסקי שנכנס לזירה חדשה ומקבל "נבוט" קטן בראש, עלול לחשוש מכך שבהמשך יקבל מכה מ"נבוט" גדול והרבה יותר כואב.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "מדובר בהמלצות של ועדה משותפת, שעסקה בנושא הפיקוח על שידורים באינטרנט. אנא פנה לדוח הוועדה בכל עניין ותרעומת".