רשות המסים: להעמיד לדין את האחים לוסטרניק

אורון ורועי לוסטרניק טענו כי מצאו כ-6.8 מיליון דולר במזוודה בבית דודם שנפטר, ולא דיווחו על כך בשל סכסוך ירושה ■ הפרקליטות תכריע אם להגיש כתב אישום

רשות המסים ממליצה לפרקליטות להגיש כתב אישום בגין העלמת מס בהיקף של מיליוני שקלים נגד האחים אורון ורועי לוסטרניק, יזמי נדל"ן ממרכז הארץ, שטענו כי מצאו כ-6.8 מיליון דולר במזוודה בבית דודם שנפטר.

אחרי חקירה שנמשכה מספר חודשים, הגיעה רשות המסים למסקנה כי קיים בסיס ראייתי להגשת כתב אישום נגד האחים, והעבירה באחרונה את חומרי החקירה לפרקליטות, כדי שזו תגבש החלטה סופית בעניין - כך נודע ל"גלובס".

לפי החשד, האחים הסתירו את הכסף מהרשויות, כדי שלא יגיע לידי הידועה בציבור של דודם המנוח, במסגרת סכסוך ירושה משפחתי.

הפרשה נחשפה בביקורת שומה שנערכה לאחים אורון (41) ורועי (48) לוסטרניק במשרד השומה תל-אביב 4, בעקבות הצהרות הון בעייתיות שהגישו למס הכנסה. בבדיקה עלה חשד כי האחים לא דיווחו על הכנסה חייבת בסך של כ-22 מיליון שקל. זאת, משום שבהצהרת ההון של אורון לוסטרניק נרשם סכום מזומן של 2 מיליון דולר וכן סכום של 3.5 מיליון שקל - כאשר סכומים אלה לא הופיעו בהצהרת ההון הקודמת שהגיש; ואילו בהצהרת ההון של רועי לוסטרניק נרשם כי קיבל בירושה סכום גדול מדודו, אולם הסכום לא ידוע, ולכן הוא נרשם בעלות של שקל אחד בלבד.

חלוקה שווה

בדיונים במשרד השומה הסביר רואה החשבון שייצג את האחים כי מדובר בכסף שמצאו השניים "מתחת לבלטה בביתו הדוד ולקחו אותו לחזקתם", כאשר כל אחד לקח מחצית מהסכום. לאור ממצאי הביקורת ונתונים נוספים שהצטברו, נפתחה חקירה במשרד חקירות מס הכנסה תל-אביב.

בחקירה טענו האחים כי מצאו ב-2001 בבית דודם, שנפטר בשנת 2000, מזוודה ובה אוצר - 6.77 מיליון דולר במזומן. לדבריהם, הם התחלקו בכסף שווה בשווה ולא סיפרו על מציאתו לרשויות המס ולשתי היורשות החוקיות של הדוד - אמם, אחותו של הדוד; והידועה בציבור שלו, שהייתה גם מזכירתו.

השניים סיפרו בחקירה כי התנהל מאבק סביב ירושת הדוד, מונה מנהל עיזבון, ועלה חשש כי הכספים יתגלגלו לקופת העיזבון. הם הודו כי לא הייתה להם כוונה להחזיר את הכספים למנהל העיזבון, כדי שלא יתגלגלו לידי הידועה בציבור של הדוד.

לאחר חקירה סמויה, חשפה רשות המסים בינואר השנה את הפרשה. מבקשת המעצר שהוגשה נגד האחים עלה כי השניים אינם מוזכרים בצו הירושה של הדוד.

בא-כוחו של רועי לוסטרניק, עו"ד דורון ברזילי, מסר: "מדובר במחלוקת אזרחית, ולא מובן מדוע בחרה רשות המסים להעביר את התיק לפרקליטות. אני בטוח כי בסופו של דבר תיק זה יסתיים ללא כתב אישום".

מרשות המסים נמסר: "החקירה הסתיימה, והחומר הועבר לבחינה משפטית בפרקליטות".

מומחי מס העריכו: הסיפור אינו הגיוני

בינואר השנה חשפה רשות המסים את טענת האחים אורון ורועי לוסטרניק כי מצאו מזוודה עם 6.77 מיליון דולר במזומן בבית דודם המנוח. עם הפרסום חשף "גלובס" כי גירסתם של האחים לא בהכרח מתקבלת על-ידי הרשויות כמקור האמיתי לכסף. בין היתר עלו תהיות כיצד ניתן לדחוס מעל כ-6.8 מיליון דולר למזוודה. לשאלת "גלובס" בזמנו, השיבו ברשות המסים כי "כל כיווני החקירה פתוחים".

גם מומחי מס העריכו אז כי גירסת האחים אינה הגיונית. עו"ד משה מזרחי, לשעבר היועץ המשפטי של רשות המסים, ציין כי "הרבה פעמים, כשנמצא על-ידי הרשות המסים גידול הון בלתי מוסבר, סיפור כזה עולה. נישומים מעלים טענות מצחיקות, שהם קיבלו מתנה, במזומנים, מצאו מציאות, כמו במקרה הזה - מתחת לבלטות - ואלה טענות שבדרך-כלל לא מתקבלות על-ידי רשות המסים, וגם בתי המשפט דוחים אותן. כשאין ביסוס ראייתי לסיפור פנטסטי של נישומים, בדרך-כלל הסיפור הזה לא מתקבל בשום מקום".

גם עו"ד ורו"ח אודי ברזלי, לשעבר סגן נציב מס הכנסה, לא התרגש מהיצירתיות של האחים. "מדי פעם באים נישומים שחושבים שהם חכמים גדולים ומעלים סיפור על כסף מתחת לבלטות, ואומרים לרשות 'תוכיחו שזה לא נכון'. בדרך-כלל מס הכנסה אומר להם - 'התבלבלתם, ההוכחה עליכם'. אין סיכוי שבעולם שיקבלו את הכסף הזה כחוקי", אמר.

יצוין כי רשויות המס נוטות במקרה של חשד להעלמת מס, להגיע עם מעלימי מס להסדרי כופר, ואינן ממהרות להגיש נגדם כתב אישום. ייתכן שכך ייעשה גם במקרה הזה.

רקע: רועי לוסטרניק - יזם נדל"ן מצליח שקרס במשבר האשראי ב-2008

שמו של רועי לוסטרניק (48), אחד משני האחים החשוד בפרשת "מזוודת הכסף", מוכר היטב למי שעקב אחר הסדרי החוב לאחר משבר האשראי העולמי ב-2008. קודם לכן, בימי הבועה העליזים של 2007, הצליחו לוסטרניק ושותפו אז, משה גבריאל, לגייס עבור חברת הנדל"ן, אינטרקולוני, שהייתה בשליטתם, יותר מ-160 מיליון שקל באג"ח ללא ביטחונות, כסף שהושקע בעיקר בייזום פרויקטים במזרח אירופה. בשיאה, נסחרה החברה בתל-אביב לפני שווי של כ-450 מיליון שקל.

אלא שהמשבר הכלכלי הקשה, שפרץ בעולם בשלהי 2008 וגרם לקריסת מחירי הנדל"ן במזרח אירופה, הנחית את צמד החולמים על קרקע המציאות, ודירדר את החברה לסף קריסה.

בתחילת 2010 נאלצו מחזיקי האג"ח של החברה לספוג את אחד מהסדרי החוב הקשים ביותר, שבו מחקו כמעט את כל כספם. במסגרת ההסדר, הומר חוב אג"ח של 132 מיליון שקל ל-90% ממניות החברה.