מוסדיים: "מול המצב הקיים, ברור שעסקת פרטנר טובה"

מנהל השקעות בבית השקעות גדול המחזיק באג"ח סקיילקס: "נכון שיש כאן תספורת, אבל ההצעה היא עדיין כפי שניים ממחירי השוק הנוכחיים"

מהזינוק הדו-ספרתי שנרשם היום באג"ח של החברות סאני וסקיילקס, על רקע העסקה שבה יעביר אילן בן דב את השליטה באחרונה לידי האצ'יסון מהונג קונג, אגב הצעות רכש לחלק מהאג"ח, ניתן היה ללמוד על הלך הרוח של המחזיקים. רובם מעריכים כי גם אם מדובר ב"תספורת" לחלק מהחוב, עדיין העסקה טובה לכל הצדדים.

"מדובר פה בשחקן שמכיר את שוק הסלולר בכלל, ואת פרטנר בפרט, ובתנאי אי ודאות הוא מוכן לקחת את המושכות. אם משווים את זה למצב הנוכחי, ברור כי העסקה בסך הכול טובה", אמר מנהל השקעות באחד מבתי ההשקעות הגדולים המחזיקים באג"ח סקיילקס. "נכון שיש כאן תספורת, אבל ההצעה היא עדיין כפי שניים ממחירי השוק הנוכחיים. המטרה היא להרוויח עבור הלקוחות, ולכן טוב יעשו מחזיקי האג"ח אם ייענו להצעה, ייקחו את הכסף, ירשמו רווח ויקנו מניות פרטנר. הסיכוי שמניות פרטנר יעלו אחרי העסקה גבוה משמעותית מהתספורת שיספגו כאן מחזיקי האג"ח", אמר גורם בכיר בשוק ההון (שאינו מחזיק אג"חים של סאני וסקיילקס).

אותו גורם התייחס לעובדה כי למרות שיש היגיון רב בהיענות להצעות הרכש של סקיילקס, ברור כי יהיו מוסדיים שלא יענו לה בגלל החשש מדעת הקהל על הפקרת כספי העמיתים. "היום חשוב לגופים המוסדיים מה יגידו עליהם בעיתון. יהיו כאן מוסדיים שלא יסכימו שיכתבו עליהם שהם הסכימו לתספורת. עם זאת, בשונה ממקרה דלק נדל"ן, ואפילו טאו של בן דב בעצמו, אין כאן מהלך לא תקין של חברה או בעל שליטה. יש כאן כניעה של בן דב, הוא פשוט הרים דגל לבן. אז אם כבר יכולה לעלות כאן ביקורת היא לא על התוצאה, אלא רק על איך מלכתחילה המוסדיים נתנו כסף לעסקאות הממונפות שביצע בן דב".

אופציה רעה, ורעה פחות

לדברי מנהל השקעות ראשי באחד מבתי ההשקעות הגדולים, "יושב היום מחזיק אג"ח של שתי החברות ורואה לנגד עיניו שתי אופציות - או שנכס הבסיס פרטנר ממשיך להתדרדר ועימו גם מצב מחזיקי האג"ח; אופציה שנייה היא שהוא סופג תספורת אבל מקבל את האצ'יסון כבעלת שליטה, שפחות לחוצה על דיבידנדים ומכירה היטב את השוק. אם בחר באפשרות השנייה, אני מאמין כי הוא יקבל כ-85% מהחוב שלו, לעומת הרבה פחות באפשרות הראשונה".

אך אותו מנהל מסתייג מהמתווה הנוכחי, שכן "העסקה מביאה למצב שבו רק שכבת הביניים (סקיילקס) סופגת תספורת, ואילו השכבה העליונה (סאני) עשויה לקבל את כל כספה חזרה. רגע אחרי העסקה, בסאני יש חוב של 270 מיליון שקל מול נכסים בשווי של 500-600 מיליון שקל. בסקיילקס לעומת זאת מחזיקי האג"ח סופגים תספורת של 15%, כי לפחות חצי מהאיגרות (כ-870 מיליון שקל) נקנות ב-70% מהפארי. למה הם צריכים לספוג תספורת, כשמה שחסר להם הוא בדיוק עודף הנכסים על ההתחייבויות של סאני?".

מנהל השקעות באחד ממחזיקי האג"ח הגדולים של סקיילקס, אמר כי יתכן שהמחזיקים שיש להם שעבודים על מניות פרטנר (סדרות א' עד ו') לא ייענו להצעת הרכש, שכן "השעבודים שיש לי כיום שווים הרבה יותר מהאג"ח כולל תספורת, ולכן אין שום היגיון כלכלי בהצעה ויצטרכו לשפר אותה". מנגד, טוען הבכיר בשוק ההון כי "אם האצ'יסון לא תקנה בסוף את השליטה, בגלל התנגדות מחזיקי האג"ח, איזו משמעות תהיה בכלל לביטחונות? המניות ימשיכו לצנוח ויהיו שוות עוד פחות".

מנהל השקעות באחת מחברות קרנות הנאמנות המחזיקות באג"ח של שתי החברות אמר, כי "עדיין לא ברור בכמה תתבצע בסופו של דבר הצעת הרכש של סאני. ברור כי אם תוצע הצעה סביב ערך הפארי, כולם ייענו לה. בסקיילקס, לעומת זאת, יש מקום לקבוע את התספורת באופן דיפרנציאלי בהתאם למח"מ ולביטחונות. אם ההצעה תהיה גורפת, אני לא משוכנע שעדיין תהיה היענות, כי למשל מצבם של מחזיקי אג"ח א' לא יוטב משמעותית ביחס למצב הקיים".