תביעה: דיין בביה"ד הרבני העתיק ספר של מרצה בכיר בבר-אילן

בתביעה, בהיקף 600 אלף שקל, נטען להעתקת ספרו של הרב משה עמאר, פרופ' ומרצה בכיר לתלמוד וספרות ההלכה ולהיסטוריה יהודית באוניברסיטת בר-אילן

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה תביעה על סך 600 אלף שקל וכן בקשה לצו מניעה זמני, כנגד הרב דוד בירדוגו, המכהן כדיין בבית הדין הרבני בתל-אביב (תפקיד המקביל לשופט), בטענה כי העתיק את ספרו של הרב משה עמאר, שהוא פרופסור ומרצה בכיר לתלמוד וספרות ההלכה ולהיסטוריה יהודית באוניברסיטת בר-אילן.

באמצעות עורכי הדין גדעון קורן וגיא קדם, מומחים בזכויות יוצרים ובקניין רוחני, טוען עמאר כי הוא הביא ארצה את פנקס פסקי בית הדין הרבני מהעיר מכנאס שבמרוקו בין השנים 1924 ל-1941, פיענח אותו והוציא אותו לאור מחדש, תוך שהוא מתרגם את 371 פסקי בית הדין לעברית.

לטענת הרב עמאר, זכויות היוצרים הכלכליות והמוסריות שלו הופרו על-ידי הרב בירדוגו בספר שפרסם בירדוגו לאחרונה, ושבו הוא "העתיק כמו תוכי" וללא רשות 346 יצירות שעשה הרב עמאר ושבהן השקיע אלפי שעות עבודה במשך מספר שנים.

עוד טוען הרב עמאר כי הרב בירדוגו ניכס לעצמו בניגוד לדין את יצירותיו של עמאר, גנב את דעתם של הקוראים וכן את דעתם של רבנים גדולים - בהם הרב עובדיה יוסף והרב הראשי הספרדי, הראשון לציון הרב שלמה עמאר - כשהוא הציג בפניהם מצגי-שווא כאילו הוא הוא המחבר, תוך שהוא יודע שמדובר בפלגיאט. לדבריו, הרב בירדוגו, במודע ובחוסר תום-לב, מתהדר בנוצות לא לו כדי להאדיר את שמו.

הרב, שהוא כאמור גם פרופסור, הינו חוקר העוסק מזה שנים רבות בספרות ההלכה ובתולדות היהודים בספרד ובפזורה הספרדית מזרחית, בדגש על יהדות מרוקו.

השופט רפי כרמל קבע דיון בבקשה לצו מניעה מחר, 7 ביוני.

ת"א 6845-06-12 עמאר נ' בירדוגו (מחוזי י"ם).