דניאל פרידמן: "צריך להיות יותר פיקוח על הפרקליטות"

שר המשפטים לשעבר על פרשת אלשיך: "טוב מאוד שיש לנו נציב תלונות ציבור על שופטים" ■ היכנסו וצפו בראיון עם פרידמן בתוכנית "יום הדין" בגלובס TV

"הגענו היום למצב אבסורדי, שהפיקוח על השופטים הוא יותר חריף ויותר אפקטיבי מהפיקוח על הפרקליטות. המצב עם הפרקליטות לא טוב וצריך להשתנות" - כך אמר היום (ב') שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, בראיון מיוחד שהעניק לתוכנית המשפטית של גלובס TV - "יום הדין".

את העובדה שנושא הפיקוח על הפרקליטות לא הוסדר עד היום הגדיר פרידמן כ"פגם קשה במערכת שלנו". לדבריו, "צריך היה להיות פיקוח על הפרקליטות באופן מקביל לפיקוח שקיים על השופטים, עם סמכויות מלאות כפי שיש לנציב תלונות הציבור על שופטים".

פרידמן התייחס בריאיון בעקיפין גם לפרשת השופטת ורדה אלשיך, שזומנה היום לבירור אצל נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בגין פרשת "הפרוטוקול המשופץ", לאחר שנציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, העביר עליה ביקורת קשה. לדבריו, "השופט גולדברג מונה לתפקיד בתקופתי כשר משפטים. זה דבר חיובי מאוד שיש לנו נציב תלונות הציבור על השופטים. זה הישג חשוב וכיום יש בקרה".

- גולת הכותרת של כהונתך כשר המשפטים הייתה היציאה שלך נגד האקטיביזם השיפוטי של בית המשפט העליון. והנה נראה שמאז פרישתך, האקטיביזם של בית המשפט העליון לא פחת, ואולי אפילו גבר. האם, במבט מפוכח לאחור, נכשלת במאבקך?

"לי דווקא יש רושם שהדברים מתקדמים בכיוון הנכון. קודם כל נסתכל על מינויי שופטים. מינויי שופטים במשך תקופה די ארוכה היו בעצם בשליטה מוחלטת של בית המשפט העליון. אם מסתכלים על המינויים בתקופת כהונתו של הנשיא אהרון ברק, 90% מהמינויים היו לפי החלטת בית המשפט העליון. כעת, התמונה השתנתה לחלוטין. כבר בזמני מונו שני עורכי דין מהשוק הפרטי לעליון (השופטים יורם דנציגר וחנן מלצר - ח' מ'), שזה דבר שלדעתי מוביל שינוי בהחלט משמעותי".

- אבל בפסיקותיו, בית המשפט העליון עדיין מתערב רבות בהחלטות הממשלה והכנסת. וראה למשל את המקרה הטרי שבו כפה העליון על הממשלה לפנות את שכונת האולפנה בבית-אל.

"בפסק הדין לגבי שכונת האולפנה, אני לא רואה התערבות מיוחדת. כבר הייתה פסיקה מאוד ישנה, שאסור להתנחל או להתיישב על שטחים פרטיים של פלסטינים. בקו הזה המשיך בית המשפט, ולמעשה לא היה פה שום חידוש. על כל פנים, לדעתי יש במידה מסוימת פחות אקטיביזם של בית המשפט העליון, אבל הירידה איננה דרמטית. ישנה ירידה קלה, ירידה הדרגתית".

- האם החלטת בג"ץ מלפני מספר חודשים לפסול את חוק טל, שאפשר את אי-גיוסם של בני ישיבות לצה"ל, הייתה נכונה?

"אני לא בטוח שאלפי חרדים יתגייסו בעקבות ההחלטה הזו, ורוצה להזכיר שנשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, היה בדעת במיעוט. לגופם של דברים - זהו סוג המקרים שמראה לך בעצם את מגבלות בית המשפט העליון. בית המשפט העליון לא אמר תגייסו את החרדים. הוא גם לא יכול לומר את זה. מכיוון שיש דברים שהם מבינים שהממשלה לא מסוגלת לבצע, וזה סיפור לעשות את זה. כל מה שבית המשפט אמר הוא 'אל תחדשו את חוק טל כמו שהוא'".

* צפו בראיון המלא עם פרידמן בתוכנית "יום הדין", ובראיון עם עו"ד מיכל רוזן-עוזר, סנגורית ובכירה בפרקליטות לשעבר.