פרופ' ברנע צפוי לבחון את שווי פעילות סמסונג

שווי פעילות יבוא הסמארטפונים הוא אחד מנקודות המחלוקת בעסקת בן דב-האצ'יסון ■ אם מעריך השווי יקבע כי הפעילות שווה יותר מ-100 מיליון דולר - תעביר הרוכשת, סאני, תשלומים עתידיים למוכרת, סקיילקס

פרופ' אמיר ברנע, ממעריכי השווי המובילים בישראל, עשוי לבצע עבור חברת סקיילקס את הערכת השווי לפעילות יבוא מכשירי הסלולר של סמסונג. פעילות היבוא אמורה להימכר לבעלת השליטה בסקיילקס, סאני (78.7%), תמורת 100 מיליון דולר, כחלק מעסקת בן דב-האצ'יסון להעברת השליטה בסקיילקס, שהיא החברה-האם של חברת הסלולר פרטנר. הערכת שווי בלתי תלויה לעסקה היא הכרחית מאחר שמדובר בעסקת בעלי עניין. סקיילקס אמנם כבר פנתה בעניין לברנע, אך עדיין לא שכרה את שירותיו.

במסגרת העסקה המדוברת אמורה האצ'יסון מהונג-קונג לרכוש את מניות סאני בסקיילקס (75%) ב-125 מיליון דולר, כשהסכום הזה ישמש את סאני לרכוש את פעילות סמסונג מידי החברה הבת. כתנאי לקיום העסקה נדרשת היענות של לפחות 50% ממחזיקי אג"ח סקיילקס להצעת רכש שתבצע החברה, המגלמת תספורת של 15% על חוב האג"ח כולו. כיום, במתווה הנוכחי של העסקה, רוב הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח סקיילקס מתנגדים לה.

אחת הסיבות להתנגדות המוסדיים לעסקה היא השווי לפיו אמורה להימכר פעילות סמסונג לידי סאני. בחודשים האחרונים התנהל מו"מ למכירת חלק מהפעילות למספר גופים - חברת גרינסטון, טדי שגיא וצביקה בארינבוים - לפי שווי שנע בין 600 מיליון שקל למיליארד שקל לפעילות סמסונג. סכום זה גבוה משמעותית, גם בטווח התחתון שלו, מהמחיר בו אמורה הפעילות להימכר לסאני, הנמצאת בשליטת אילן בן דב עצמו.

לכן, הערכת השווי שצפוי להכין ברנע (או מעריך שווי אחר) היא קריטית, כיוון שאם יתברר שפעילות סמסונג שווה יותר מ-100 מיליון דולר, הדבר עלול לגרום לשינוי במתווה העסקה שרקמו האצ'יסון ובן דב, ולחזק את טענותיהם של מחזיקי אג"ח סקיילקס, לפיהן הפעילות נמכרת במחיר נמוך משוויה האמיתי. במקרה שהשווי לפעילות זו אכן יהיה גבוה יותר על פי הערכת השווי, יתווסף כנראה להסכם בין האצ'יסון לבן דב מגנון Earn Out, לפיו סקיילקס תהיה זכאית לקבל חלק מהרווחים שתייצר פעילות סמסונג, לאחר שתעבור לסאני.

במסגרת עבודתו יצטרך מעריך השווי להתייחס גם לכך שהזיכיון שנמצא בידי סקיילקס צפוי לפוג בשנת בסוף 2013, כאשר לסמסונג יש אפשרות לחלט את הזיכיון במקרה של פירוק החברה המחזיקה בו.

כבר ביצע עבודה עבור סקיילקס

פרופ' אמיר ברנע נחשב לאחד ממעריכי השווי המובילים והמבוקשים בישראל, ובין היתר הוא נשכר על ידי אפריקה ישראל כיועץ בהסדר החוב אותו גיבשה לפני כשנתיים. גם במסגרת הסדר החוב המתגבש בדלק נדל"ן, הכין לאחרונה ברנע הערכה לשווי החברה במקרה בו תפורק.

ברנע אף ביצע עבור סקיילקס עצמה - יחד עם שלי תשובה - את הערכת השווי האחרונה שבוצעה לחברה הבת, פרטנר, בדוחות השנתיים של 2011 שפורסמו בחודש מארס. הערכת השווי שפורסמה אז הניחה שחיקה בהכנסותיה של חברת הסלולר בעתיד כתוצאה מאבדן נתח שוק, ירידה חדה בהכנסות ממכירת ציוד, ושחיקת שיעורי הרווחיות בשל ירידת המחירים בענף. סקיילקס מחזיקה ב-44.5% ממניות פרטנר, וחלקה בירידת הערך שנרשמה לפרטנר על פי הערכת ברנע הסתכם ב-493 מיליון שקל, מה שהוביל את סקיילקס לסיים את 2011 עם הפסד עתק של 540 מיליון שקל.

בשנים האחרונות רשמה פעילות סמסונג, המתנהלת כאמור תחת סקיילקס, רווח ממוצע של כ-70 מיליון שקל לשנה, כאשר השנה החולפת הייתה מוצלחת למדיי והסתיימה עם רווח גבוה של 178 מיליון שקל, בעיקר בשל הפופולאריות של דגם הגלקסי 2.

הרפורמה מאיימת על הרווחיות

אלא שהרפורמה בתחום יבוא המכשירים הסלולריים אותה מקדם שר התקשורת משה כחלון, עשויה לפגוע ברווחיות זו. בימים הקרובים תדון ועדת הכלכלה בצו חדש אותו מבקש השר להעביר, ולפיו יתקצר משמעותית התהליך שנדרשים לעבור יבואנים עצמאיים של טלפונים סלולריים, מכל הסוגים.

כיום נדרש כל יבואן המבקש לייבא מכשיר סלולרי לקבל ממשרד התקשורת שני רישיונות: רישיון סחר ואישור סוג. לצורך אישור הסוג, נדרש היבואן להעביר את המכשיר סדרת בדיקות קפדניות במעבדות אותן מפעילות חברות הסלולר הוותיקות. בדיקות אלו, מלבד עלותן, גם מסרבלות ומעכבות את תהליך הייבוא.

על פי הצו החדש לא יידרשו יותר יבואנים לקבל אישור סוג, והם יצטרכו להוכיח כי המכשירים עומדים בתקן האמריקני או האירופאי ונושאים סימון המעיד על כך. הרוב המכריע של מכשירי הסלולר בעולם מחזיק בתקנים אלו, כך שמדובר בגישה ליברלית מאוד, שתאפשר ליבואנים להכניס לישראל מכשירים סלולריים בצורה חופשית למדי, ללא צורך בהשגת אישורים ממשרד התקשורת.

קיצור תהליך היבוא יאפשר לייבא לארץ מכשירים סלולריים של חברות שמכשיריהן טרם יובאו לישראל, בכל רמות מחיר, כולל סמארטפונים, והדבר צפוי לפגוע משמעותית במתח הרווחים של היבואניות המסורתיות, אשר יצטרכו להתאים את מחירי המכשירים לרמה החדשה שתיווצר בשוק.

בדוח השנתי של 2011 שפורסם בסוף חודש מארס, התייחסה סקיילקס לפעילות זו וכתבה כי "למרות מכירת מכשירים מקבוצת הגלקסי וכניסת מוצרים נלווים כגון טאבלטים ומכשירים אלקטרוניים מתקדמים, להערכת החברה מכשירים אלו יימכרו ב-2012 בשיעורי רווחיות נמוכים יותר בהשוואה ל-2011".