הבנקים המרכזיים "הדפיסו" 6 טריליון דולר מאז 2008

האנליסטים מעריכים שהסכומים הללו לא מקבלים ביטוי במציאות שכן הבנקים מסרבים לתת הלוואות ללקוחות ■ למרות זאת, רוב המשקיעים והאנליסטים מעריכים שתוכנית הקלה נוספת היא עניין של זמן בלבד

המשבר באירופה שהולך ומחריף והדשדוש בהתאוששות של הכלכלה העולמית החזירו ביתר שאת את הדיבורים על הצורך בתוכניות להקלה כמותית מצד 4 הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם: הפדרל ריזרב של ארצות הברית, הבנק המרכזי האירופי, הבנק המרכזי של אנגליה והבנק המרכזי של יפן.

מאז פרוץ המשבר העולמי ב-2008 "הדפיסו" 4 הבנקים המרכזיים בעולם כסף בהיקף של כ-6 טריליון דולר, ועם ההתדרדרות המתמשכת באירופה והדשדוש בארצות הברית האנליסטים מעריכים שהסכום הזה ימשיך לעלות גם בשנים הבאות, שכן הם מעריכים שתוכניות להקלה כמותית נוספת נמצאת על סדר יומם של 4 הבנקים המרכזיים הגדולים.

הבעיה שהאנליסטים רואים עם הגישה הזאת הינה שבעקבות חוסר היציבות של מערכת הבנקאות האירופית, הבנקים מהססים לשחרר את הכספים שקיבלו מהבנקים המרכזיים חזרה לשוק על ידי מתן הלוואות ללקוחות, וזה מונע יצירת סחורה ושירותים חדשים שיעזרו לתהליך ההתאוששות של הכלכלה העולמית.

במילים אחרות, הכסף שמוכנס לשווקים על ידי הבנקים המרכזיים בעולם, אם זה באמצעות רכישות אג"ח ממשלתיות כמו במקרה של הפדרל ריזרב בארצות הברית והבנק המרכזי האנגלי באגנליה או באמצעות תוכניות הלוואות לטווח ארוך לבנקים כמו במקרה של הבנק המרכזי האירופי, לא מצליח לכסות על הסכומים שהבנקים מסרבים לשחרר לשווקים על מנת להגן על המאזנים שלהם.

למרות זאת, המשקיעים מאמינים שהבנקים המרכזיים בעולם כבר עובדים על תוכניות נוספות להקלה כמותית. "זה נראה כאילו שהמשקיעים מאמינים שתוכניות נוספות להקלה כמותית הינן בגדר עובדה מוגמרת", אמר גארי בייקר, אנליסט ממריל לינץ'. מסקר שערכה החברה בקרב 260 מנהלי קרנות עולה ש 75% מהנהלים מעריכים שהבנק המרכזי האירופי ישיק סבב נוסף של הלוואות לטווח ארוך לבנקים באירופה. 50% מהם מעריך שהבנק שהפדרל ריזרב יצאת בתוכנית הקלה משלו.