בשורה לעובדים: החוק להגברת אכיפת דיני עבודה נכנס לתוקף

במסגרת החוק יוטלו עיצומים כספיים על מעסיקים שיפרו זכויות עובדים ■ שר התמ"ת שלום שמחון: "מעבידים יחשבו פעמיים לפני שיעניקו לעובדיהם שכר הנמוך משכר המינימום, לא ישלמו גמול שעות נוספות או יימנעו מהענקת זכויות עפ"י חוק"

בשורה לעובדים במשק. מחר (ג') ייכנס לתוקפו החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה. החוק, שקודם על-ידי משרד התמ"ת, נועד לשפר את מצבם של כלל העובדים בישראל, לרבות עובדי הקבלן בתחומי השמירה והאבטחה, הניקיון וההסעדה, וזאת באמצעות שורת אמצעים שיחייבו גופים פרטיים וממשלתיים כאחד לפעול בהתאם לחוק.

החוק ייאכף על-ידי מינהל האכיפה וההסדרה במשרד התמ"ת, שיזכה לתוספת כוח-אדם, באמצעות עבודת מפקחים יזומה וטיפול בפניות עובדים.

הבשורה המרכזית של החוק החדש היא הוספת אכיפה המינהלית בנוסף לאכיפה הפלילית, במסגרתה יונהגו התראות מינהליות, ויוטלו עיצומים כספיים על מעסיקים, לאחר הליך מהיר של שימוע, לצד ההליך הפלילי, המתנהל בבתי הדין לעבודה.

המשמעות היא שהחל ממחר, עובדים שיגישו תלונה לאגף האכיפה במשרד התמ"ת על הפרת זכויותיהם, ותלונתם תימצא מוצדקת, יוכלו להביא להטלת עיצומים כספיים כבדים על המעסיק, בהליך מינהלי מקוצר ויעיל.

על-פי החוק החדש, אם התלונה מוצדקת, יוטלו על המעביד קנסות בנוסף לתביעה שיכול העובד להגיש לבית הדין. החוק מחזק את כוחו של העובד ומטיל איום ממשי על מעסיק שמפר את זכויות עובדיו.

יצוין כי ההליך יחול על מעסיקי כלל העובדים ולא רק על מעסיקי עובדי קבלן ומזמיני שירותים של עובדי קבלן. גובה העיצומים הכספיים ינוע בין אלפי שקלים למאות אלפי שקל ויהווה הרתעה מהירה וכואבת למעסיקים עבריינים.

לגבי עבירות שהוגדרו גם כהפרות שבגינן ניתן להטיל עיצומים, העיצומים הכספיים יוטלו באופן מדורג: התראה תחילה, לאחר מכן עיצום כספי, ורק במקרים חמורים תתבצע אכיפה פלילית. זאת במטרה למקד את האכיפה הפלילית למפרים הבוטים והפוגעניים ולהרחיק את הפליליות ממעסיקים נורמטיביים.

הרציונל הוא שבמקרים אלה, בהם מדובר במעידות שוטפות ופחות חמורות - יטופלו ההפרות ביעילות ובמהירות על-ידי מערכת האכיפה המינהלית.

"בשורה אדירה לעובדים"

לדברי שר התמ"ת, שלום שמחון, "העברת החוק היא בשורה אדירה לעובדים בכלל, לא רק לעובדי הקבלן".

לדבריו, המדינה תוכל לצמצם את התופעה של עובדים עניים, ולכך יש חשיבות מאקרו כלכלית וחברתית ממדרגה ראשונה. עם כניסתו של החוק לתוקף, מעבידים יחשבו פעמיים לפני שיעניקו לעובדיהם שכר הנמוך משכר המינימום, לא ישלמו גמול שעות נוספות או יימנעו בדרך אחרת מהענקת זכויות על-פי חוק לעובדיהם, ובכך ישתפר מצבם של כל העובדים במדינה, לרבות עובדי הקבלן".

עיקרי החוק
 עיקרי החוק