גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החוק הוא הבריון השכונתי שמטה את הכף לטובת העובדים"

‏מחר ייכנס לתוקף החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה, שיאפשר לראשונה הטלת עיצומים כספיים בגין הפרת חוקי עבודה ■ מומחים לדיני עבודה רואים בחוק מהפכה ורובד חדש של הגנה על העובדים, ובכל זאת יש מי שצופה בעיות ביישומו ‏

‎‎כשרובנו יוצאים לעבודה אנחנו הולכים למציאות ייחודית שמוסדרת על-ידי מערכת מיוחדת של כללים, הכוללת מציאות היררכית של יחסי מרות ושל תלות מובנית של מעטים ברבים. אופיים המיוחד של יחסי העבודה והמתח המובנה בין מעסיקים לעובדיהם מביאים עמם לקשיים לא מעטים. אחת הבעיות שנובעות מיחסי הכפיפות של עובד-מעביד היא שעובדים רבים אינם מעיזים לעמוד על זכויותיהם החוקיות, בשל הפחד מתגובת המעסיק ומפיטורים.

‏בעיה מהותית נוספת היא שרוב ההפרות של זכויות עובדים נעשות כלפי עובדים מוחלשים, שהפערים ביניהם למעסיק גדולים במיוחד, כמו עובדי ניקיון, שמירה, אבטחה והסעדה, שמועסקים באמצעות קבלני כוח-אדם.

עד לאחרונה, מלוא האחריות להעסקתם של עובדים אלה הייתה מוטלת על הקבלן ולא על החברה המזמינה את השירות, מצב שהחריף את בעייתם של עובדי הקבלן.

‏את שתי הבעיות הללו, ונוספות, בא לפתור החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה שגיבשו משרדי התמ"ת והאוצר בשיתוף עם ההסתדרות וארגונים חברתיים. החוק ייכנס לתוקפו היום (ג').

לראשונה מאפשר החוק להטיל עיצומים כספיים על מעבידים שמפירים את חוקי העבודה. בנוסף, מטיל החוק לראשונה אחריות על חברות ומשרדים ציבוריים שמעסיקים עובדים באמצעות קבלני כוח-אדם.

כניסתו לתוקף של החוק להגברת האכיפה אמורה לשנות את דרך התנהלות המעסיקים, הן כלפי עובדיהם הישירים והן כלפי עובדי הקבלן והקבלנים עצמם, ולשפר את מצבם של העובדים.

ואולם, העובדה שהחוק מטיל על המעסיקים חובות חדשים וחסרי תקדים (ראו מסגרת) מעלה עמו גם קשיים לא מעטים. לרגל כניסתו של החוק לתוקף שוחחנו עם מומחים לדיני עבודה כדי להבין את משמעותו ואת השלכותיו.

‏המסר ברור: לא כדאי להסתבך

‏‎‎הנשיא לשעבר של בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, מגדיר את החוק להגברת האכיפה בדיני העבודה כ"מהפכה גדולה בכמה מובנים". לדבריו, החוק צפוי להביא לשינוי מהותי ואמיתי בזכויותיהם של עובדים ובעיקר של עובדי קבלן.

"המהפכה הגדולה היא בהטלת אחריות על חברות שמזמינות שירות של קבלני כוח-אדם. עד עכשיו בתי הדין עסקו בעיקר בשאלה מי המעסיק ואם יש אחריות משותפת לו ולקבלן. מעתה תהיה אחריות על מזמין השירות, ובכך החוק הוסיף רובד חדש ומשמעותי של הגנה על העובדים".

‏לדברי אדלר, מהפכה נוספת בתחום דיני העבודה שמביא עמו החוק היא בהגברת האכיפה על המעסיקים, בהתייעלות שלה ובהרחבת סמכות הפיקוח. ‏

‏"להבנתי, משרד התמ"ת לוקח את החוק ברצינות רבה ומכשיר מפקחים וממונים על החוק. המסר של החוק הוא שאם המעסיק פועל בהתאם לחוק, אין לו מה לחשוש. הוא גם יכול לפנות לבודק שכר ולברר אם הוא פועל בהתאם לחוק - ולתקן את עצמו במידת הצורך.

‏‏"אני מניח שרוב המעסיקים יכבדו את החוק שנושא עמו מסר ברור - שלא כדאי להסתבך אתו. ההצלחה של החוק תלויה ביעילות הפיקוח של עובדי התמ"ת, ובכך שהמעסיקים לא יחפשו דרכים חדשות לנצל את העובדים. החוק הוא כלי רצוי ונכון מאוד ושפן ניסיון שצריך לקוות שיצליח".

‏לדברי ראש תחום דיני עבודה ושותפה במשרד עורכי הדין ש.פרידמן, עו"ד טל עינת בן-אריה, החוק מבשר מהפכה בתחום דיני העבודה בעיקר בשל העובדה שהוא מאפשר לעובדי קבלן לתבוע את זכויותיהם גם מהחברה שאצלה הם עובדים, ולא רק מהקבלן שהוא מעסיקם הישיר. האפשרות של עובד קבלן לתבוע גם את מזמין השירותים ולקבל מידיו את הזכויות, היא לא פחות ממהפכנית, שכן הדבר עומד בניגוד לגישה הבסיסית בדיני העבודה שרק סטטוס של "עובד" יכול להקנות לאדם זכויות מתחום משפט העבודה המגן.‏

מהפכה משמעותית נוספת שרואה עינת בן-אריה בחוק נוגעת לגלגול האחריות לפיקוח על ביצוע חוקי העבודה מן המדינה, באמצעות מפקחי התמ"ת, אל מזמיני השירותים. "אם בעבר המזמינים הסתפקו בעמידה בהתחייבויותיהם מול הקבלן, תוך שאחריותם התפרסה על ביצוע חוקי העבודה ביחס לעובדיהם בלבד, ואילו מפקחי התמ"ת נדרשו לפקח על ביצוע חוקי העבודה על-ידי קבלני השירותים כלפי עובדיהם - החוק החדש שינה דרמטית את המצב. מעתה מוטל על חברות שמזמינות שירותים מקבלני כוח-אדם לפקח על התנהלות הקבלנים ביחס לעובדיהם, כדי להימנע מסנקציות שהחוק החדש מטיל עליהם".

‎‎לא כל המעסיקים הם טייקונים

‏גם מנהלת הקליניקה לסיוע משפטי באוניברסיטת בר-אילן, עו"ד יעל אדורם, סבורה כי החוק מהווה מהפכה. לדבריה, "החוק מביא למהפך של ממש במאזן האימה בין המעסיקים לעובדים, ביחסי העבודה". כך, שעם בואו לעולם תם העידן שבו על העובדים להשקיע מאונם וממרצם בעבודה קשה ולמרות זאת להישאר מתחת לקו העוני, מושפלים וחסרי תקווה.

‏אדורם: "החוק הוא בגדר הבריון השכונתי החדש שמשנה את כללי המשחק ומטה את הכף באבחת עיצום כספי, לצידה השני, ללא צורך ברשות השופטת, המבצעת והאוכפת, תוך הרחבת מעגל האחראים לזכויות העובדים. תם עידן ההעסקה למשך שעות רבות, בעמידה, ללא הפסקות אפילו לשירותים, ללא חופשות. מעתה כולם אחראים יחד לזכויות העובדים, שהפרתן תגבה מהם מחיר יקר ובקלות".

‏החוק החדש אולי מביא עמו בשורה לעובדים, אבל דומה כי בזכויות המעסיקים הוא עלול לפגוע באופן קשה. שאלנו את המומחים אם הם סבורים כי חלק מהוראות החוק דורסניות מדי, מהוות נטל כבד מדי על המעסיקים ומנוגדות לעקרונות יסוד כמו חופש העיסוק.

בנקודה זו היו המומחים חלוקים בדעתם. בעוד שעורכות עינת בן-אריה ואדורם חושבות כי אף שהחוק מבשר שינוי חיובי, חלק מהוראותיו קיצוניות מדי, סבור השופט אדלר כי החוק הוא חיובי ומידתי.‏

עינת בן-אריה: "לדעתי, הקיצוניות של החובות שמטיל החוק על המעסיקים ומזמיני השירות היא לא בפרופורציה להרחבת ההגנה על זכויות העובדים המוחלשים. למעשה 'רכבו' כאן על גל המחאה החברתית כדי לגלגל אחריות שמוטלת על המדינה לפתחם של גופים פרטיים במשק, וזה באופן קיצוני ומרחיק לכת. בין היתר על רקע העובדה שחלק מהמעסיקים לא מספיק מבוססים על מנת להשקיע את המשאבים הנדרשים כדי לעמוד בחוק. צריך לזכור שלא כל המעסיקים הם טייקונים שיכולים להתמודד כלכלית עם ההשקעות הנדרשות לעניין זה".

‎‎חוק מידתי שנועד לתכלית ראויה

‏גם עו"ד אדורם סבורה כך. "למרות הבשורה החיובית של החוק, הוא בעייתי מאוד במובנים רבים, וקודם כל מכיוון שהוא מתנגש עם עקרונות חוקתיים כמו הזכות לקניין ולחופש העיסוק וההתקשרות של המעבידים. החוק גם חורג מהפרדת הרשויות הקדושה, שמהווה בסיס לכל דמוקרטיה, ומעניק סמכות ריכוזית ל'ממונה' מטעם התמ"ת - גוף מינהלי, לשמש כרשות שופטת ומבצעת כאחת".

בעיה נוספת של החוק החדש היא ש"בהיבט הפסיכולוגי ההתנהגותי, הוא מנציח ואף מייצר אווירה קשה ועוינת בין מעבידים לעובדים, ומותיר אותם בשני צידי המתרס. כדי להטמיע ערך של יחסי אמון וכבוד בין מעביד לעובד, מוטב להשתמש בתמריצים חיוביים ולא שליליים. רק 'אכיפה עצמית פנימית', הבאה מעמקי התודעה והסולידריות של הצדדים ליחסי העבודה, מתוך רצון פנימי וכן לסייע אחד לשני - היא ורק היא תהא אפקטיבית".

‏אדלר סבור אחרת: "לטעמי, החוק מידתי וחוקתי, כי הוא נועד לתכלית ראויה של שמירה על זכויות עובדי הקבלן ועובדים של חברות שנותנות שירות. לצערנו, יש בארץ יותר ויותר עובדים חלשים, כי מגיעים יותר ויותר עובדים זרים, עובדי סיעוד ומשק-בית, וזה יוצר לחץ על עובדי הקבלן לעבוד תמורת שכר נמוך ומביא לקיפוח זכויותיהם. עד עכשיו, למרות הניסיונות הרבים של המדינה ושל בתי הדין לעבודה, יש עדיין מקרים רבים של הפרות של חוקי המגן בענפים הללו.

‏‏"לכן, לדעתי, אם החוק יגיע למבחן בג"ץ, הוא לא ייפסל. בג"ץ ישאל 'האם התכלית של החוק ראויה, והאם הוא שומר באופן נקודתי על עובדים שזקוקים להגנה' - והתשובה שלו תהיה חיובית".

‏‎‎החוק: ‎‎עיצומים כספיים על מעסיקים

‏‎‎החוק להגברת אכיפה של דיני העבודה כולל שני חלקים מרכזיים. חלקו הראשון קובע כי משרד התמ"ת יהיה רשאי, בפעם הראשונה, להטיל עיצומים כספיים בסכומים משתנים, על מעסיקים שמפירים חובות חוקיות שחלות עליהם ביחסיהם עם עובדיהם.

כך למשל, קובע החוק כי מעסיק שלא מנהל פנקס שעות עבודה לעובדיו, וכן מעסיק שמחויב על-פי דין לפרסם תקנון למניעת הטרדה מינית ולא עשה כן - יוטל עליו עיצום כספי בסך 5,000 שקל.

‏עוד נקבע בחוק כי מעסיק שלא שילם לעובדיו תגמול בגין עבודה בשעות נוספות או לא מסר לעובד תלוש-שכר או לא סיפק לעובד הודעה על תנאי עבודה - יחויב בתשלום עיצום כספי בסך 20 אלף שקל.

החוק עוסק גם במעבידים שמעסיקים ללא היתר עובדים בימי המנוחה השבועית. על-פי החוק, מעסיק שנוהג כך, וכן מעסיק שהלין את שכר העובד או לא שילם שכר מינימום על-פי דין - יוטל עליו עיצום כספי בסך 35 אלף שקל.

‏כן נקבע בחוק כי במקרה של הפרה נמשכת או חוזרת, העיצום הכספי יוגדל מעבר לשיעורים הנקובים לעיל.

‏על-פי הוראות החוק, ומתוך מגמת שקיפות והרתעה, יתפרסמו באתר האינטרנט של משרד התמ"ת פרטים מלאים אודות סכומי העיצומים הכספיים שהוטלו, שיכללו גם את שמות המעסיקים שהפרו את החוק, ומהות ההפרה שבעטיה הוטלו העיצומים הכספיים.

‏החלק המרכזי הנוסף בחוק הגברת האכיפה בדיני עבודה עוסק באחריותן של חברות שמזמינות שירותים מחברות כוח-אדם. החוק מטיל אחריות אזרחית ופלילית וכן אישית על המזמינות וכן על מנהלי המזמינות, במקרים שבהם קבלני כוח-האדם מפירים את חוקי העבודה.

‏משתמשים בשירותים של קבלני ניקיון, שמירה, אבטחה והסעדה מחויבים לנקוט פעולות אקטיביות כדי לשמור על זכויות העובדים שמועסקים אצלם באמצעות קבלן, כגון על-ידי מתן הודעה לעובדי הקבלן מי הגורם בחברה שאליו יש לפנות אם זכויותיהם מופרות.

‏החוק מחייב בנוסף למנות בודק שכר מוסמך שיבצע בדיקה מדגמית של זכויות עובדי הקבלן, וכן הכללת סעיפים בחוזה ההתקשרות עם הקבלן שיתייחסו לזכויות העובדים וימנעו מצב של "חוזה הפסד".

החוק מאפשר גם הטלת עיצום כספי על חברה מזמינה, וכן הטלת אחריות אישית על מנכ"ל תאגיד, לרבות מנכ"ל רשות ציבורית, אם וכאשר קופחו זכויות העובדים שמועסקים אצלם באמצעות קבלן. עם זאת, האחריות על מזמין השירות היא עדיין משנית לאחריות הישירה של הקבלן המעסיק.

עיקרי החוק

עוד כתבות

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"