קרדן כבר רכשה אג"ח של עצמה ב-250 מיליון שקל

הרכישה של כ-10% מהיקף החוב הכולל שלה למחזיקים, צפויה להניב רווח הון לחברת ההשקעות של יוסף גרינפלד ואבנר שנור, שתשואות האג"ח שלה האמירו לאחרונה עד ל-34%

חששות המשקיעים מיכולת החזר החוב של קרדן NV, חברת ההחזקות שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, מסייעים לחברה לשפר את מצבה הפיננסי באמצעות רכישה עצמית של האג"ח במחירן הנמוך בשוק.

באופן זה יורד החוב המתואם מהמאזן, ובדוח הרווח-והפסד של החברה נרשם רווח הון כתוצאה מהפער בין מחיר הרכישה למחיר המתואם. ל"גלובס" נודע, כי קרדן רכשה מתחילת השנה אג"ח בהיקף משמעותי של כרבע מיליארד שקל ערך נקוב - כ-10% מהיקף החוב הכולל שלה למחזיקים.

רכישות האג"ח העצמיות של החברה נעשו מתחילת השנה בהתאם לתוכנית מדצמבר אשתקד, לבצע רכישה חוזרת של אג"ח משתי הסדרות שלה בהיקף של 50 מיליון אירו.

נכון לסוף הרבעון הראשון ב-2012, לחברה חוב פארי של של כ-2.5 מיליארד שקל, כך שמדובר ברכישות חוזרות בהיקף משמעותי מכלל החוב.

חובות אישיים לגרינפלד

קרדן NV מתמקדת בשלושה תחומי פעילות מעבר לים, בעיקר במדינות מזרח אירופה ובסין: נדל"ן (באמצעות חברת GTC פולין); שירותים פיננסיים (KFS); ותשתיות מים (Tahal).

החברה נקלעה למשבר בעקבות הפסדי ענק שרשמו החברות הבנות, להם התווספה חשיפת "גלובס" מהתקופה האחרונה אודות חובות אישיים של הבעלים, יוסף גרינפלד, שנדרש אשתקד לפריסת חוב של כ-120 מיליון שקל לבנק הפועלים.

בינתיים, המשקיעים הולמים בחוזקה בניירות הערך של החברה: המניה נחתכה בכ-80% בשנה האחרונה למחיר המשקף לקרדן שווי שוק של פחות מ-300 מיליון שקל (לעומת שווי של 6.3 מיליארד שקל בשיא ב-2007), ושתי סדרות איגרות החוב שהנפיקה נסחרות בתשואת זבל של עד 34%.

הפסדים כבדים ופירעונות גדולים

כאמור מבחינה עסקית, החשיפה הגדולה של החברה למשבר הקשה במזרח אירופה, פגעה בה קשה. את הרבעון הראשון של השנה סיימה קרדן NV בהפסד של 14 מיליון אירו (כ-70 מיליון שקל), מרבית ההפסד כתוצאה מהפעילות הפיננסית.

זאת, בהמשך להפסד עתק של 148 מיליון אירו (כ-725 מיליון שקל) שהציגה אשתקד, ואשר נזקף בעיקר לחלקה בירידת ערך פרויקטים, קרקעות ומלאי דירות למגורים במזרח אירופה, ובהמשך להפסד מצטבר של כ-280 מיליון אירו (1.4 מיליארד שקל) מ-2009.

האתגרים של קרדן NV בהמשך הדרך להחזר החוב אינם פשוטים: ברבעון הראשון של 2013 צריכה החברה לשלם 74 מיליון אירו, ובתחילת 2014 עוד 115 מיליון אירו. רואי החשבון של החברה ציינו כי "פירעונות אלה ימומנו על ידי יתרות המזומנים הקיימות, מזומנים שינבעו מהחזר הלוואות בעלים, וכן ממזומנים שינבעו ממכירת נכסים (ובמידת הצורך אף ממימוש נכסים נוספים)".

עוד מציינים רואי החשבון, כי "החברה מאמינה שתוכל לפרוע התחייבויותיה בעתיד הנראה לעין".